Probleem elektronica?

sinesweeper

Nieuw lid
Allen,

vandaag voor de 2e maal een elektronisch probleem (veronderstel ik).
Anderhalve week geleden tijdens het strenge winterweer, moest mijn vrouw remmen en schoof een klein stukje verder waardoor de abs opsprong. Als gevolg hierop direct het lampje van de esp, abs, servo, enz... aan op het dashboard. Ook duidelijk een aantal zeer luide piepen en het lichtje van de handrem dat begint te flikkeren. De kilometerteller valt uit, brandstofniveau flipt ook compleet. Als je de motor stil legt en motorkap opendoet hoor je daar ook een duidelijk constante pieptoon.
De auto is terug naar de garage gereden en daar aan de pc gehangen waar er duidelijk een aantal errors afgelezen werden, gereset en alles weer in orde.
Van morgen ben ik zelf op pad, rem ergens op een sneeuwvlakte waar ik een snelheid van max30km/u had. Schuif een metertje verder en terug dezelfde problemen.

Iemand enig idee waar dit kan aan liggen wat er stuk kan zijn, want ik denk dat er toch wel wat meer moet aan de hand zijn?
Het gaat om een Octavia 19tdi 105pk. De wagen wordt nu in maart 4 jaar en heeft 120000km.
Alvast bedankt voor de mogelijke info.

vrgr
Gert
 

Falcon

Donateur
Wat ik niet kan lezen in jouw verhaal wat de analyse is geweest van de persoon die jouw boordcomputer heeft uitgelezen. Zoals je het nu stelt lijkt het meer op alleen een reset .. ennuh rij maar verder!
 

sinesweeper

Nieuw lid
Ik heb geen idee wat de analyse anderhalve week geleden was. Hij vertelde me dat hij gereset had en dat alles terug ok was, echter nu trad het probleem weer op en vroeg ik me af of er nog mensen dit probleem reeds hadden gehad en wat het inhield.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het al eens meegemaakt in het schadebedrijf waar ik werkte, het is misschien een vreemde vergelijking maar wij testen ook de systemen waaronder het ABS.
Wij doen dit door in de hal op de gladde betonvloer een noodstop te doen. Het was weliswaar een Golf 4 (bouwgelijk aan octi). Nadat het ABS ingreep gingen ook alle toeters en bellen aan zoals je omschreef, een hoop zoekwerk en diverse resetten later kwamen we erachter dat de accu bijna naar z'n grootje was en het vermogen dat de ABS rempomp vroeg net teveel was. Bij onderspanning gaan de modules als een gek tekeer! Nieuwe accu erin en de zaak was opgelost!
Dus misschien is het zaak om de accukabels/massapunten even na te kijken of er meteen een nieuwe accu in te zetten en het nogmaals te proberen. Het is nu nog lekker glad buiten......
 

Falcon

Donateur
Maar dan is het toch beter om gewoon terug te gaan naar de zelfde persoon?.. hem te vragen om opnieuw de boordcomputer (VAG-COM) uit te lezen en jou uit te leggen wat er precies aan de hand is?

Daarna ben jij natuurlijk heel erg nieuwsgierig wat zijn analyse is en met welke oplossing hij komt. Want dan weet jij wat het gaat kosten en wat de symptonen zijn.

Met al deze gegevens kom je dan weer in het topic en dan kunnen wij je denk ik heel doel gericht helpen. Wij kunnen samen met jou er eens induiken en kijken naar de oplossing die aangedragen is.

Ik durf zelfs voor te stellen om voordat je daadwerkelijk de reparatie laat uitvoeren dat wij hier er al snel wat nuttigs over kunnen zeggen. Het forum is niet een officiele dealer natuurlijk, maar met z'n allen heb je vaker een betere analyse. Dit is wel vaker gebleken.

Succes!
 

Rallye

Forumguru
Het was weliswaar een Golf 4 (bouwgelijk aan octi).

Even afgezien van je mogelijke oplossing; is een Golf IV niet gelijk aan een Octi 1 en de Octi II aan de Golf V? Of bedoel je dat in beide dezelfde ABS-module wordt gebruikt?
 

sinesweeper

Nieuw lid
Een nieuwe batterij is ook datgene wat ik eigenlijk zelf in gedachte had.
Ga dat zeker voorleggen in de garage, jammer genoeg 2 dagen wachten eer ik naar de garage kan; de batterij erin stoppen kan ikzelf maar resetten niet natuurlijk of gebeurt dit automatisch door het wisselen van de batterij?

vrgr
Gert
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt het proberen met het loskoppelen van de accu, echter opgeslagen storingen blijven in het geheugen staan.

@Rallye: Volgens mij zijn de modules in de Octi 1 en 2 nagenoeg hetzelfde, de 2 zal er een paar meer hebben en natuurlijk can-bus.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb je geen kennis waar je een even goede accu van kan gebruiken?
dan is de diagnoe gauw gesteld...

Wel ff letten op het aantal AH's (diesel meen ik bij mij 72 AH)

Weet ook niet of je in de buurt van zeeuws-vlaanderen woont anders kom je maar langs...
 

Octavia_II

Actief lid
Een nieuwe batterij is ook datgene wat ik eigenlijk zelf in gedachte had.
Ga dat zeker voorleggen in de garage, jammer genoeg 2 dagen wachten eer ik naar de garage kan; de batterij erin stoppen kan ikzelf maar resetten niet natuurlijk of gebeurt dit automatisch door het wisselen van de batterij?

vrgr
Gert

De fouten worden niet gewist met een accu wissel, ze worden (net zoals met een contact uit/aan cyclus) opgeslagen in de diverse ecu's. Maar als foutcodes opgeslagen zijn doen ze verder niemand "kwaad".
Wel is het zinvol om ze te resetten/wissen, zodat bij een volgende storing het storingszoeken niet wordt bemoeilijk door alle opgeslagen fouten die veroorzaakt zijn door de zwakke accu...

Ps. denk hierbij wel even aan de code-card van de radio als je een skoda-radio hebt.:winkie:

Groet,

Charlie
 
De accu is nagenoeg uitgesloten, Een ABS pomp zal niet meer stroom trekken dan een ampere of 40 maximaal. Als de accu dat niet kan leveren zonder de boornetspanning boven de 9 volt te houden dan is starten van de motor zowieso onmogelijk. Ik begrijp uit het verhaal dat er gewoon gestart kan worden. Ik denk eerder aan de zekeringkast op de accu zelf. Echter kan je hier geen zinnig woord over zeggen zonder het voertuig aan vag-com te hebben gehad, en zelf gezien te hebben

groeten Dennis
 

hemi24

Forumguru
Is het niet zo dat als je netjes eerst de radio uitschakeld en vervolgens het contact, dat de code tussen auto en radio netjes wordt geverifieerd en je zonder problemen de accu/radio kunt verwisselen, zonder de code te hoeven invoeren?
 

yprgwt

Lid
Het bericht van Ronnie klinkt logisch; zeker als je de temperaturen van nu in ogenschouw neemt; de wat slechtere accu heeft het nu al behoorlijk zwaar nu.
 
Is het niet zo dat als je netjes eerst de radio uitschakeld en vervolgens het contact, dat de code tussen auto en radio netjes wordt geverifieerd en je zonder problemen de accu/radio kunt verwisselen, zonder de code te hoeven invoeren?

De radio gaat om een code vragen als hij helemaal spanningsloos is geweest, de radio heeft dus ook een constante voeding. Wat nog wel eens gedaan wordt is de auto voeden met een speciale voeding via de cigaretten aansteker en dan de accu vervangen. Echter reset je dan niks, zoek iemand met vag-com of kom even langs als je in de buurt van zwijndrecht woont. dan reset ik m even voor je.

groeten Dennis
 

hemi24

Forumguru
Niet helemaal met je eens Dennis: mijn vorige O2 was geleverd met Cruise navigatie. Deze heb ik na een half jaartje omgewisseld voor een Nexus, en bij het inleveren, heb ik de Cruise weer gemonteerd, zonder een code te hoeven invoeren.
Als je de auto en de radio netjes met elkaar laat communiceren en de juiste afsluitvolgorde handhaafd kan het systeem netjes zonder spanning, zonder de code te verliezen..!
 
Niet helemaal met je eens Dennis: mijn vorige O2 was geleverd met Cruise navigatie. Deze heb ik na een half jaartje omgewisseld voor een Nexus, en bij het inleveren, heb ik de Cruise weer gemonteerd, zonder een code te hoeven invoeren.
Als je de auto en de radio netjes met elkaar laat communiceren en de juiste afsluitvolgorde handhaafd kan het systeem netjes zonder spanning, zonder de code te verliezen..!

Ik heb nog nooit een cruize navigatie in mijn handen gehad maar wel heel veel andere fabrieksradio's en die vragen allemaal om een code na spanningsloos geweest te zijn. De enige radio's die dat niet doen zijn radio's met afneembaar front om dat die simpelweg middels het afneembaar front tegen diefstal beveiligd zijn.

Anders wordt het de boeven wel erg makkelijk gemaakt.

Er is in geen geval sprake van communicatie tussen auto en radio als het gaat om anti-diefstalregelingen, uiteraard wordt er via da I-CAN wel gecommuniceerd met het instrumentenpaneel en andere delen van het voertuig over weergaves.

@ Marcel, soms als je snel bent kan het met behoud van radiocode. Maar je hebt geloof ik maar twee minuten.

groeten dennis
 

hemi24

Forumguru
de grap is dat de auto en de radio de code met elkaar delen, waardoor de radio niet in een andere radio gaat werken: dan gaat deze juist wel om een code vragen...

Dus eerst radio uitschakelen en dan de auto en vervolgens het geheel loshalen.
 

sinesweeper

Nieuw lid
De auto is vandaag binnengedaan voor nazicht, resultaat: gloeibougie stuk, zekering gesprongen. Batterij staat op 85%
Voor de rest heeft hij blijkbaar de foutmeldingen gereset en is alles terug in orde zei hij.
Zou ik toch voor alle zekerheid de batterij vervangen? Want ik ben niet van zin elke week alles terug gaan laten te resetten. Zo ja, kan ik deze gewoon vervangen en dan de code van de radio ingeven of zijn er nog andere zaken waar ik rekening moet mee houden?
 
Bovenaan Onderaan