Probleem koppeling

Cideart

Nieuw lid
Hey iedereen,

Een paar dagen geleden kom ik terug van Spanje, autovakantie. Toen we door de stad Lyon reden, hadden we file. Dwz constant koppeling gebruiken en geen meter vooruitgeraken.
Opeens zeg ik nog tegen men vrouw, dat het enorm begon te stinken buiten, niet wetende dat het men auto was. Een paar meter verder, wil ik terug vertrekken, hoor ik ineens een geratel en gerammel. Toen pas viel men Euro. Het was mijn wagen. :( De stank werd er niet minder op. De koppeling bleef in het midden hangen en ineens sprong hij terug naar de goede positie. Maar bij het vertrekken in 1ste had ik het gevoel dat hij doorslipte.
Heeft iemand dit nog al meegemaakt met zijn octi? Mijne is nog maar 7 maand oud.

Grtz
Maarten
 

hemi24

Forumguru
Gefeliciteerd, u hebt hiermee de titel "Koppelingsridder" verdiend...

Volgende keer voet van de koppeling en auto laten staan tot je ook echt vooruit kunt.
 
naja dat zal lekker worden. Je moet toch gewoon je koppeling in kunnen trappen tijdens een file of niet?

Is dit blijvend of komt het alleen voor wanneer er weer een soortgelijke situatie aandoet?
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me meer een gevalletje van verbrande plaat en mogelijk een gebroken druk(groep)diafragmaveer......
 

Constant

Erelid
Als ervaringsdeskundige sinds 1999 op het gebied van dagelijks filerijden met een VAG koppeling (eerst VW Golf 1.9 TDi en later Octavia Scout 2.0 TDi) kan ik melden dat de koppeling filebestendig is, ook bij de langdurige kruipende files. Genoemd euvel nooit meegemaakt in de file.

(wel na 180.000 km een losgeslagen vliegwiel bij mijn Golf).

Gelijk contact opnemen met de dealer, als je blijft doorrijden is de verdere schade voor jouw rekening.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer de diafragmaveer breekt(materiaalfout), dan gaat de koppeling ook slippen, dus van 't een komt 't ander.
Wel zo spoedig mogelijk vervangen inderdaad, anders kom je helemaal niet meer weg!
 

Cideart

Nieuw lid
Ik had de koppeling ook niet ingedrukt tijdens de file. Haal steeds men voet van de koppeling en zet hem in neutraal. Is trouwens te vermoeiend de koppeling steeds ingedrukt houden. Dag na thuiskomst direct langs dealer gegaan en een afspraak gemaakt. Eerstkomende dinsdag kan hij binnen voor nazicht. Normaliter zou dit nog als garantie gelden.
Heb trouwens al meerdere keren in file gestaan, alsook met mijn vorige wagen (Toyota Corolla) en daarmee heb ik dit toch nooit meegemaakt.
Misschien een fabricagefoutje. Hopelijk weten we dinsdag meer.
 

Darkside

Forumguru
In mijn huidige opel hou ik wel altijd de koppeling ingedrukt. Vind het erg vervelend om telkens van neutral weer in te schakelen en dan weer terug naar neutraal te gaan.
Maar bij warme dagen of een erg lange, langzaamrijdende, file reuk ik heel soms wel dat de koppeling het moeilijk heeft. Dan pas gaat ie in neutraal.
Maar ik denk dat het gewoon een beetje pech is, en hoop dat het snel (binnen garantie) opgelost is.
 

flip

Lid
Met de pootjes zoveel mogelijk van die koppelingspedaal blijven! Voetje rust op de voetsteun. Bij stilstand in neutraal en voetje weg. Gulden regel! (mijn vorige koppeling hield het 351000km uit en no problemo!)
Ik merk dat bij mijn kinderen op de rijschool aangeleerd werd dat ze 'm gewoon in versnelling laten bij file en netjes koppelingspedaal ingedrukt houden. Een totaal foute rijgewoonte IMHO! Alleen de garagehouder vaart hier wel bij...
Koppeling ook zo weinig mogelijk laten slippen bij het wegrijden en schakelen. Dat laat me soms nog eens blokkeren bij het wegrijden, met die 1.6 cr, zelfs na 15000km. Rode kaakjes, starten en dan snel weg...
 

Rallye

Forumguru
Ik merk dat bij mijn kinderen op de rijschool aangeleerd werd dat ze 'm gewoon in versnelling laten bij file en netjes koppelingspedaal ingedrukt houden. Een totaal foute rijgewoonte IMHO!

Ik kan mij niet voorstellen dat een moderne auto daar last mee zou hebben. Zo zwaar belast je een koppeling toch niet als je volledig ontkoppelt?
 

Gieliovd

Forumguru
Je belast de drukgroep, diafragmaveer en zaken (zie Ronnie) en dat is niet handig voor een lange levensduur.

Verder slijt je koppeling niet omdat je hem geheel ontkoppelt.

Met veel slippen kan het systeem wel eens heet worden en dan krijg je zulke problemen ook. Dit zal wel een productiedingetje zijn.

Dealer.
 

Ronnie

Forumguru
Maar bij een ingedrukte koppeling draait wel continu het druklager mee,(daarom onder het rijden ook altijd de voet van de koppeling laten, en de hand van de pook wegens de synchromeshringen)
Ik had bij de vorige Passat de koppeling vervangen, wel van een automateriaalhandel, maar wel origineel Sachs, na montage brak tijdens de proefrit na 2 km de diafragmaveer. Zelfde verhaal opnieuw, bak erachterweg, koppeling eruit en teruggebracht, natuurlijk een nieuwe set gekrgen en weer gemonteerd: opnieuw gebroken!
Tot 3 keer toe; bleek een hele serie te zijn geweest met dezelfde materiaalfout in de veer. Het komt dus wel vaker voor.
Ter compensatie van het werk: twee kratjes Grolsch en een fles berenburg; maakt een hoop goed!
 

hemi24

Forumguru
Tot dusverre wordt er alleen maar gesproken over de belasting aan de koppelingzijde, bij ingedrukte koppeling, maar wat denk je van dat ene krukaslager dat dit op moet vangen?

Met moderne bekrachtigde koppelingen merk je het niet echt, maar bij ingedrukt koppeling krijg je aardig wat reactiekrachten...
 

Ronnie

Forumguru
Maarrrehhhh, het zijn toch 5 krukaslagers? En de koppeling is niet bekrachtigd, slechts hydraulisch aangestuurd wat de pedaalkracht verminderd.
Ik heb zojuist de onderdelen besteld voor mijn versnellingsbak (02T,GRZ), na 200.000 KM's hebben de lagers van de primaire as het begeven en beginnen te zoemen. Dus vervangen we alle 4 kogel/rollagers maar. Natuurlijk wordt bij deze klus ook het druklager, drukgroep en koppelingsplaat vervangen.
Ik heb inmiddels het programma ETKA (electronischer Ersatzteil Katalog) en ELSAWIN geinstaleerd plus nog een schat aan informatie (1GB aan PDF's) over alle VAG motoren en transmissies.
Wil iemand dus iets weten over een motor of bak, stuur maar een PM met Mailadres, dan stuur ik de PDF wel door.
 

hemi24

Forumguru
Van je 5 krukaslagers is er maar één of twee die de axiale krachten kunnen opvangen...
De 3 in het midden in elk geval niet.
 

van_der_P

Senior Member
Als je wat gevoel voor de techniek hebt, heb je de koppeling helemaal niet nodig. Alleen bij het wegrijden.
Als je het even door hebt gaat dat zonder te kraken.
 
Bovenaan Onderaan