Probleem ontsteking/bobine

milanseegers

Forumguru
Hallo Allemaal,
Vandaag een eerste 'probleem' met mijn fabia 'opgelost'. Ik snap nog steeds niet precies hoe en wàt er nu aan de hand was. Daarvoor graag jullie raad. Om zo volledig mogelijk te zijn zal ik bij het begin beginnen:

Het begon allemaal deze week toen ik bij het (koud)starten steeds een subtiele benzine lucht rook bij het achteruit uit-parkeren en de aanjager op stand 1. Ik vermoed(de) nog niet zo zeer een probleem..

Vandaag gereden met de fabia, geparkeerd en vervolgens bij het starten ging het motor lampje knipperen. Motor liep slecht (schudden, weinig vermogen). Ik heb hem vervolgens aan de kant gezet en het luchtfilter huis verwijderd van de motor.

Met lopende motor heb ik aan wat draadjes gerommeld en geluisterd. Toen ik de olievuldop+bevestiging aan het blok bewoog stopte het blok met schudden en liep weer goed. Waarschijnlijk heb ik de bobine aangeraakt hierbij... kan me niet voorstellen dat de olievuldop dit bewerkstelligd.. Wat me opviel was dat deze bobine links op het blok van een ander merk was dan de andere 3.

Anyway's, blok liep goed maar het motor lampje brandde nu constant i.p.v. knipperen.. Bij toeval draaide ik de dop van de koelvloeistof af en het lampje ging spontaan uit..

Geen lampjes meer die branden.. een blok dat perfect loopt. Opgelost niets meer aan doen zou je zeggen. Snap alleen niet wat er nu precies aan de hand is geweest. Ben benieuwd of iemand mij dit kan vertellen.

Alvast dank!
Groet, Milan
 

milanseegers

Forumguru
Bijgaand nog wat plaatjes van de situatie..
 

Bijlagen

  • foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    141,6 KB · Weergaven: 66
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    129,4 KB · Weergaven: 62
  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    131,7 KB · Weergaven: 56

Monteurtje

Forumguru
Het zou ook kunnen dat de vulhals en oliedop niet goed zaten. Als die niet goed zitten of geen oliedop, dan loopt de motor ook slecht. Maar een bobine is ook heel goed mogelijk. Want die gaan wel vaker kapot.
 

milanseegers

Forumguru
Monteurtje bedankt voor je snelle antwoord. Kan een bobine dan ook weer 'tot leven komen'? Misschien maakte hij slecht contact met de bougie of met de kabels?

De olie vuldop en vulhals heb ik schoongemaakt en terug geplaatst..

Wat ik met name vreemd vond was dat de motor nadien goed liep, maar het motor lampje op constant ging branden en pas uitging toen ik de koelvloeistof ontluchtte (er kwam veel lucht vrij)..
 

milanseegers

Forumguru
MarcoVW.nl schrijft onder het thema 'cilinder overslag' dat er mogelijk een klep niet goed sluit of dat er een storing is aan de injector. Ik zal morgen even kijken of de betreffende bougie nat of zwart is..
 

Monteurtje

Forumguru
Als je de storing uitleest dan weet je meteen of het met de bobine te maken had of met de oliedop. Dan krijg verschillende storingen.
Heb geen verklaring waarom het lampje uitging nadat je de koelvloeistofdop los draaide. Koelvloeistof begint altijd te borrelen als die heet is en dop los draait.
 

Cordoba

Forumguru
Een bobine kan beginnen met af en toe onder bepaalde omstandigheden zijn 'eigen weg' te gaan, en als dit eenmaal het geval is, zal het waarschijnlijk steeds meer voorkomen. Een ander merk bobine, kan betekenen dat er al eerder 1 (of de andere 3) zijn vervangen. Als de bobine de oorzaak is, en vervangen moet worden, dan ook altijd de bijbehorende bougie checken: het kan zijn dat een beschadigde bobine, ook je bougie beschadigt, en als je dan alleen de bobine vernieuwd, kan de beschadigde bougie je nieuwe bobine weer beschadigen.

Wat het motorlampje betreft: er zijn storingslampjes die beginnen met knipperen, en later continue gaan branden, zodat je kunt zien dat de storing nog niet gereset is, maar het lampje minder hinderlijk is (koelvloeistoflampje is zo'n voorbeeld, ik weet niet of dit voor het motorlampje ook opgaat).

Zoals @Monteurtje ook al zegt: uitlezen, dan heb je een beter idee in welke hoek het probleem zit. Dat het nu is verdwenen, kan toeval zijn, ik wil zelf altijd weten wat er gebeurd is, om te voorkomen dat de auto dienst weigert op het slechtst denkbare moment.

Edit: Ik zie nu dat de TS de BBY motor heeft, en dus een 4 cilinder en geen 3 cilinder, dus de aantallen voor bobine maar even aangepast.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
@Cordoba om die reden die jij als laatst noemt ben ik ook benieuwd.

Heb zojuist even in het VCDS topic gekeken wie er in de regio Amsterdam voor hulp beschikbaar is, ben er alleen niet zeker van of deze actueel is. Dus bij deze de vraag; wie kan/wilt mij helpen eventueel tegen een vergoeding? :bloemen:
 

turboturbo

Forumguru
@milanseegers ; Volgens mij is in omgeving Amsterdam forumlid @Yuxel uit Haarlem je dichtstbijzijnde VCDS hulp.

Hij heeft een originele Ross tech kabel en weet wat hij doet, is een ervaren iemand :thumbsup:. Hij heeft mij ook al een paar keer geholpen, tegen gunstig tarief. Je kunt hem een PM sturen of mij dan PM ik je zijn 06.
 

Stinger

Actief lid
@Cordoba om die reden die jij als laatst noemt ben ik ook benieuwd.

Heb zojuist even in het VCDS topic gekeken wie er in de regio Amsterdam voor hulp beschikbaar is, ben er alleen niet zeker van of deze actueel is. Dus bij deze de vraag; wie kan/wilt mij helpen eventueel tegen een vergoeding? :bloemen:
Neem even contact met me op via PM.
 

milanseegers

Forumguru
Heb gister avond een bezoek gebracht aan @Yuxel in Haarlem.

Na het system te hebben geleegd zijn er geen foutmeldingen meer verschenen (op een kleintje na van een ventilatie klep motor).

Met lopend blok hebben we gecontroleerd op 'misfires' en een warm stationair lopend gaf het blok +- 6 misfires op cilinder 1 in +- 3 minuten. Andere cilinders prima. Blijkbaar niet genoeg om een foutmelding achter te laten/het te merken tijdens het rijden, wel genoeg reden voor mij om een Bobine te vervangen denk ik.

Welke cilinder is precies cilinder 1? terwijl je met de klep omhoog er voor staat?

Wellicht hebben jullie nog andere tips/mogelijke oorzaken anders dan een bobine?

Tot slot nog een compliment aan @Yuxel, hij heeft ook nog een aantal handige features aangezet bij m'n auto!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat @Monteurtje dat met zekerheid kan zeggen, maar volgens mij begint het tellen aan de kant van de distributie, daar zit dus cilinder 1. Overigens kun je ook de bobine van cilinder 1 wisselen met cilinder 2 en nogmaals uitlezen: zijn de misfires met de bobine meegegaan, weet je zeker dat het in de bobine zit, en er geen andere oorzaak is (bijv. scheurtje in bougie, een klep die niet 100% sluit of iets dergelijks).
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb hier nog 4 passende, goede, gebruikte bobines (VW/Audi, geen Beru) liggen, voor €60,- krijg je ze alle vier thuisgestuurd. (€47,- per stuk bij de dealer)
 
Bovenaan Onderaan