Probleem ontsteking/bobine

milanseegers

Forumguru
@Ronnie , bedankt voor je aanbod.
Ik ga toch even een bobine verwisselen en kijken of het probleem zich mee verplaatst. Op deze manier kan ik in of uitsluiten of het echt daadwerkelijk aan de bobine ligt.

Mocht dat laatste zo zijn dan neem ik graag, mits natuurlijk nog beschikbaar, jouw mooie Bosch setje over. Er gaat mijns inziens niets boven deugdelijke originele onderdelen. :jaja:

Dank, ik kom er op terug

milanseegers

Forumguru
Hallo allen. Ik dacht dat het probleem verleden tijd was. Vanochtend schoot de gaan bij het stoplicht op 3 cilinders! Opnieuw starten en de motor loopt weer goed. Motor lampje blijft toch branden ipv knipperen en gaat na rommelen aan de bobines niet meer uit.

@Ronnie graag ff pb-en voor die 4 bobines als je ze nog in je bezit hebt. Ik denk dat nummer 1 aan het einde van z'n Latijn is.

Wat me overigens opviel was dat via het rubber tussen de olievul hals en het kleppendeksel redelijk veel olie lekt. Op mijn foto's zie je dat het deksel zwart is. De olie loopt ook in het gat van de bobine. Weet niet of dit normaal is, althans het lijkt me niet...? Wellicht veroorzaakt dit het misfire probleem door olie tussen de aansluitingen?

milanseegers

Forumguru
Overigens als ik de luchtfilter behuizing verwijder dan zit de vulhals en dop er los. Het geheel rammelt dan op de motor.

Met luchtfilter er op lijkt het alsof het e.e.a ook nog een beetje los zit.

Weet niet of dit normaal is? Wat is jullie ervaring?

Cordoba

Forumguru
Ik zal eens checken als ik er aan denk Milan, maar het lijkt mij niet normaal. Ergens iets van scheurtjes in het kunststof zichtbaar, waardoor het niet goed vast zit?

milanseegers

Forumguru
Okee die vulhals zit er dus los op. Als je de auto ondersteboven zou kunnen houden valt die vulhals incl dop er gewoon af. :fool:

Geen goede zaak dus.

Ik heb zo een heel sterk vermoeden dat dit de storingen aan cilinder 1 veroorzaakt. Immers het vulgat bevind zich ook daar. Storing word veroorzaakt door de oliesmurrie in het bobine/bougie gat, al dan niet door het luchtlek wat de vulhals veroorzaakt. Namelijk als ik de vulhals heen en weer beweeg of de dop wegneem gaat de motor onregelmatig lopen.

Ik zal eerst het deksel+bobine en de rest schoonmaken en de vulhals proberen te fixeren of vervangen..

Edit: het storings lampje is overigens vandaag de hele dag uitgebleven.

Bovenaan Onderaan