Probleem trekhaak!!

Vacaro

Senior Member
Krijg de demonteerbare trekhaak bijna niet meer ge(de)monteerd. Kan deze nog wel in het voorziene gat steken maar krijg de vergrendeling bijna niet meer vast of los. Er zit geen vuil of roest tussen.
Ik laat trekhaak er ook niet op staan als ik hem niet nodig heb, dus na gebruik mooi terug in houder in reservewiel.
Ik trek wel effectief een gewicht van 1400 a 1500kg afhankelijk welke trailer en/of welk paard ik mee heb.
Auto wel voorzien voor 1600kg maar trekhaak niet?? Heb toch geen beperking voor trekhaak ergens gevonden.

Nog iemand met dit probleem??
 

Gieliovd

Forumguru
Hmm, ik heb wel eens moeite om de verwijderbare trekhaak goed te monteren en demonteren puur vanwege het kleine heveltje om hem uit de vergrendeling te halen... maar dat is dan met een Brink geloof ik.

Geen idee hoe het met jouwes zit. Spuit er eerst eens een flinke hoeveelheid WD40 of siliconenspray in, en kijk nog eens wat hij doet, desnoods een beetje geweld?

Succes!
 

Vacaro

Senior Member
Heb ik ook aan gedacht maar dan ben ik bang dat er juist wel vuil(zoals zand) gaat blijven aan kleven. hoort er normaal geen afscherming te zitten in da bevestigingsgat of erover. Ik heb een originele af-fabrieks trekhaak(optie op bestelbon).
 

Gieliovd

Forumguru
Siliconen is dan ook geen optimale keuze, WD40 plakt niet, dus beter.

Bij de trekhaak die ik ken zit ook geen afdekkap, gewoon een gat.

Maar zit hij nou klem, of krijg je hem er niet op?

Ook een trekhaak heeft trouwens wel specificaties neem ik aan. Sowieso vaak maximum kogeldruk en wellicht ook trekkracht.

Een trekhaakje voor een Fabia 1.4 met 126 Nm zal vast minder mogen hebben dan een trekhaak voor een O2 met 400 Nm.
 

!Škoda!

Actief lid
Siliconen is dan ook geen optimale keuze, WD40 plakt niet, dus beter.

Bij de trekhaak die ik ken zit ook geen afdekkap, gewoon een gat.

Maar zit hij nou klem, of krijg je hem er niet op?

Ook een trekhaak heeft trouwens wel specificaties neem ik aan. Sowieso vaak maximum kogeldruk en wellicht ook trekkracht.

Een trekhaakje voor een Fabia 1.4 met 126 Nm zal vast minder mogen hebben dan een trekhaak voor een O2 met 400 Nm.
Als je niet de trekkracht specificaties kan vinden, hier staan ze wel. Ik mag aannemen dat de gemonteerde trekhaak hieraan voldoet.

In het kort:
Benzine of diesel: max kogeldruk 75 kg
Benzine: max aanhangwagen gewicht (inclusief laadvermogen) 1500 Kg
Diesel: max aanhangwagen gewicht (inclusief laadvermogen) 1600 Kg

Je mag dus geen trailer erachter die leeg 1400 Kg weegt, 500 Kg mag laden, met een last van 200 Kg trekken met een diesel! (gewicht is technisch wel toegestaan, wettelijk echter niet!)

Wettelijk mag een aanhanger inclusief laadvermogen nooit zwaarder zijn dan het gewicht van het lege voertuig. (volgens mij, kan zijn dat het intussen veranderd is....)

-----------------
Voor de fabia is het max aanhenger gewicht 800 kg, kogeldruk 50 kg
de 1.4 16V/63 KW, mag 100 KG hebben als max aanhanger gewicht.
 

Desperado

Forumguru
Nee, mag niet omdat het toegestane totaalgewicht van de aanhanger hoger is als wat er achter de auto mag.
 

Desperado

Forumguru
Sorry, maar dat zie ik daar niet staan en is ook zeker niet zoals het in de wet staat.
Daarbij vraag ik me dan ook af waarom je in programmas als blik op de weg bekeuringen voorbij ziet komen die mij gelijk geven.
 

deusjevo

Forumguru
Bron: www.wetten.overheid.nl
(Zoeken: voertuigregelement; Aanklikken: 1. voertuigreglement; Hoofdstuk 5: permanente eisen; Afdeling 18: gebruikseisen voertuigen; $ 1: afmetingen en massa’s
A: Personenauto’s etc. en daardoor voortbewogen aanhangers)

Misschien is deze link wat duidelijker:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php

Maximaal trekgewicht van de auto
Wat uw auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs van uw auto of is online op te vragen via de RDW.
De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht.

Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.
 

Desperado

Forumguru
Neemt nog steeds de vraag niet weg waarom er dan wel bekeurd word als je een aanhanger achter de auto hebt hangen met een totaal toegestaan gewicht wat het gewicht overschrijdt dat op het kenteken vermeld wordt van de auto.

Maar goed, dat wordt een off-topic welles/nietes spelletje waar we niks mee bereiken denk ik.
 

Roel

Lid
Heb ik ook aan gedacht maar dan ben ik bang dat er juist wel vuil(zoals zand) gaat blijven aan kleven. hoort er normaal geen afscherming te zitten in da bevestigingsgat of erover. Ik heb een originele af-fabrieks trekhaak(optie op bestelbon).

Ik heb ook een afneembare trekhaak laten monteren vorig jaar.
Ja, er hoort een afdekkapje op, om te voorkomen dat er vuil tussen de trekhaak en de houder komt.
Verder werd mij geadviseerd om de trekhaak uit de houder te halen als je de trekhaak niet nodig hebt (en natuurlijk het kapje erop) om roest en vuil zo min mogelijk kans te geven.

Vraag eens bij je dealer of ze je een kappje kunnen geven.
 

ppx

Donateur
belgische toestand

Ofwel heb ik alle reacties niet goed doorgenomen, maar hier kort toch even de (Belgische) situatie die volgens mij niet zoveel afwijkt van de Nederlandse.

Allereerst moet je (wat hier bijna niet is gebeurd) een onderscheid maken tussen (a) wat het voertuig (geremd) mag trekken, (b) hoeveel de bestuurder als totale combinatie aan gewicht mag voeren en (c) wat de aanhanger mag laden.

Met een rijbewijs B zit je altijd met de maximale grens van 3500 kg.
In België moet je bovendien, vanaf het moment dat het eigen gewicht van de aanhanger hoger is dan 750 kg, een BE rijbewijs hebben.

Wat de aanhanger betreft: zelfs indien deze een hoger MTM (maximaal toegelaten massa) heeft dan diegene die je auto wettelijk mag trekken, kan je hier in principe niét voor bekeurd worden (zolang je er maar voor zorgt dat het gewicht van je sleep niet hoger ligt dan datgene wat de auto mag trekken). vb: je auto mag 1500 kg geremd trekken, je aanhanger weegt 1300 kg maar mag MTM 2000 kg wegen. Deze aanhanger zou je dus met een bovengrens van 200 kg mogen laden zonder over de wettelijke schreef te gaan.
 
In Nederland mag je met rijbewijs E-achter-B net zo'n zware aanhanger verslepen als dat typekeuring technisch bij het voertuig is toegestaan.
Dit geeft soms vreemde combinaties, zoals een transit of transporter cabine met een giga-oplegger die gewoon met een BE rijbewijs gereden mag worden (gat in de wet).
Een belemmering is altijd nog het totale door de fabrikant van het trekkende voertuig opgegeven treingewicht van de combinatie die niet overschreden mag worden.

Voor de mensen met alleen B rijbewijs geldt inderdaad de beperking dat ze wel een aanhanger mogen trekken, maar dat die inclusief laadvermogen niet zwaarder mag zijn als het lege trekkende voertuig, met de huige auto gewichten kan er dus nog steeds een aardige caravan achter gehangen worden.

Overigens is dat beschermdopje van Skoda trekhaken ook niet alles: je zit altijd een beetje blind in het vuil te graaien als je de trekhaak eronder wilt haken.
 
Om even op het topic terug te komen......

Ik heb een orginele afneembare trekhaak en daar zit WEL een afdekkapje in het gat onder de auto.
Toen ik de auto op ging halen is ook de werking van de trekhaak haarfijn uiteglegd, maar ik had het natuurlijk weer veel te druk met de rest van de auto en de eerste keer dat de trekhaak eronder moest was het 1 grote ellende.
Bleek dat je het sleuteltje ook in dat ding moest duwen om hem erin te krijgen :D.
Wat een stunt was dat zeg, heeft me potverdrie ruim 45 minuten gekost om daar achter te komen.
En mijn vriendin 's avonds, Ja je moet wel dat sleuteltje erin doen en draaien (nog voordat ik met mijn verhaal klaar was) wat een stunt was dat zeg........
hahahaha.

Weet iemand trouwens waar je in hemelsnaam de remkabel aanvast moet zetten bij deze trekhaak, er zit namelijk geen speciaal oog voor.
En ik vind het stopcontact erg mooi weggewerkt, omhoog geklapt netjes uit het zicht, maar als je hem wilt gebruiken met verloop naar 7-polig wat onhandig.
Voor de rest een prima ding.
Kogeldruk die aangegeven staat is max. 70kg (net gecheckt) en max trekgewicht +/- 1400kg.
 

Desperado

Forumguru
Kan vast wel, maar dat weet ik zeker dat het niet mag.
De losbreekkabel moet aan een vast deel van de auto worden gemonteerd.
Om de kogel heen mag niet omdat hij daar vanaf kan "vallen"
Zit er geen oog stiekem een beetje verstopt uit het zicht?
 

!Škoda!

Actief lid
Kan vast wel, maar dat weet ik zeker dat het niet mag.
De losbreekkabel moet aan een vast deel van de auto worden gemonteerd.
Om de kogel heen mag niet omdat hij daar vanaf kan "vallen"
Zit er geen oog stiekem een beetje verstopt uit het zicht?
Van een ongeremde aanhangwagen mag hij los om de trekhaak vaak ook een korte, dikke -8-10mm- staalkabel, vaak een ronde lus). Van een geremde aanhangwagen moet hij inderdaad vast zitten (is vaak een lange, dunne -2-3 mm- staalkabel ook vaak met een "clip") kan de clip niet ergens achter de bumper worden gehaakt in een gaatje?

Persoonlijk heb ik een vaste kogel: goedkoper en geen gerommel met vastmaken. Gaat vaak later steeds moeilijker (meer vuil, roest en minder smering)
 
Klopt een vaste kogel is makkelijk, maar er zat standaard al parkeerhulp op de BE :D.
En ik heb hem niet vaak nodig, mijn baas wilde dat ik een terkhaak moest hebben en die heb ik nu dus.
Als ik een vaste kogel heb ben ik ook regelmatig de l*l bij familie om naar de vuilstort te rijden enzo, daar heb ik dus niet veel zin in.
Ik heb nog niet onder de auto gelegen, maar vanaf mijn hurken is er geen oog of iets dergelijks te zien.
Beetje vreemd.
 

!Škoda!

Actief lid
Ja hoor, mag wel als je maar E achter B hebt

Je hebt geheel gelijk.
zie hier

Met rijbewijs B mag het trouwens ook, mits maximaal treingewicht niet boven 3500 Kg is, en maximaal beladen gewicht van de aanhanger niet hoger is dan leeg gewicht trekkende auto. de aanhanger met belading mag echter niet meer wegen als maximaal toegestaan trekgewicht.
Hier is dus een verschil in maximaal toegestane massa van de aanhanger, en de "huidige" massa.

*Heb wel eea aangezwengeld... *
 
Bovenaan Onderaan