Probleem trekhaak!!

Roel

Lid
Om even op het topic terug te komen......

Ik heb een orginele afneembare trekhaak en daar zit WEL een afdekkapje in het gat onder de auto.
Toen ik de auto op ging halen is ook de werking van de trekhaak haarfijn uiteglegd, maar ik had het natuurlijk weer veel te druk met de rest van de auto en de eerste keer dat de trekhaak eronder moest was het 1 grote ellende.
Bleek dat je het sleuteltje ook in dat ding moest duwen om hem erin te krijgen :D.
Wat een stunt was dat zeg, heeft me potverdrie ruim 45 minuten gekost om daar achter te komen.
En mijn vriendin 's avonds, Ja je moet wel dat sleuteltje erin doen en draaien (nog voordat ik met mijn verhaal klaar was) wat een stunt was dat zeg........
hahahaha.

Weet iemand trouwens waar je in hemelsnaam de remkabel aanvast moet zetten bij deze trekhaak, er zit namelijk geen speciaal oog voor.
En ik vind het stopcontact erg mooi weggewerkt, omhoog geklapt netjes uit het zicht, maar als je hem wilt gebruiken met verloop naar 7-polig wat onhandig.
Voor de rest een prima ding.
Kogeldruk die aangegeven staat is max. 70kg (net gecheckt) en max trekgewicht +/- 1400kg.

Dat komt bekend voor: ik ben zelfs teruggeweest naar de garage om te zeggen wat een k#$$t ding ze erop gezet hadden. Bleek het inderdaad zo te zijn dat je het sleuteltje moest omdraaien:confused:.

De kabel van de oplooprem bevestig ik aan de sleepoog, onderaan de rechterkant (rechts in het midden) van de achterbumper kun je. Deze mag niet aan de haak zelf bevestigt worden, omdat de kabel dan, samen met de aanhanger, los kan schieten.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat kabeltje moet zoals gezegd dus aan een vast deel van de trekhaak met zo'n S vormig metalen ding waar je hem achter vast zet. Die lus mag niet klakkeloos om de kogel, want dan rolt ie eraf.

Het idee is dus als je kogel eraf komt, de kabel de rem aantrekt en de caraven geen eigen leven gaat lijden.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat klopt ja.

Ga maar eens opletten op straat hoeveel groeven je nog wel niet ziet in de lengte van de weg. Rijrichting dus.

Allemaal losgebroken aanhangers en caravans!!

Vaak afbuigens naar een bepaalde richting.

Let er maar eens op!

Op de ringweg Alkmaar west in die lange bocht ligt ook een diepe groef, opgevuld met teer... dit is alleen geen caravan geweest maar een motorrijder welke uit de bocht is gevlogen en met zijn voetstepje een gat heeft gefreesd om vervolgens onder de vangrail te worden geplet.
 

!Škoda!

Actief lid
Het idee is dus als je kogel eraf komt, de kabel de rem aantrekt en de caraven geen eigen leven gaat lijden.
Het idee achter het dunne kabeltje is dat de aanhanger dus wel een eigen leven gaat leiden (Geremd dat wel).
Bij ongeremde aanhangers is de kabel dus veel dikker en korter, hierbij is het de bedoeling dat het trekkende voertuig de richtingen bepaald...
 

Desperado

Forumguru
Bij ongeremde aanhangers moet de kabel in tegenstelling tot geremde aanhangers NIET breken.
Dit om te voorkomen dat de aanhanger een eigen leven gaat leiden.
De kabel los om de kogel hangen is dus ook niet toegestaan omdat hij daar vanaf kan rollen wat alsnog tot gevolg heeft dat hij een eigen leven gaat leiden.
Deze kabel is verplicht en moet vastgezet worden aan een hulpkoppeling of oog van de trekhaak.
 

Desperado

Forumguru
Bij een vaste trekhaak zitten er een paar stevige bouten doorheen waar de kogel mee vast zit aan de rest van de trekhaak.
 

Gieliovd

Forumguru
Het idee achter het dunne kabeltje is dat de aanhanger dus wel een eigen leven gaat leiden (Geremd dat wel).
Bij ongeremde aanhangers is de kabel dus veel dikker en korter, hierbij is het de bedoeling dat het trekkende voertuig de richtingen bepaald...
Ja goed, dat bedoel ik, maar zeg het even anders. Het moet de rem aantrekken en dan moet die zelf tot stilstand komen.
 
Dat klopt ja.

Ga maar eens opletten op straat hoeveel groeven je nog wel niet ziet in de lengte van de weg. Rijrichting dus.

Allemaal losgebroken aanhangers en caravans!!

Vaak afbuigens naar een bepaalde richting.

Let er maar eens op!

Dat betwijfel ik ten zeerste.... die groeven komen van vrachtauto's welke een kapot gereden band hebben. De velg maakt dan zo'n mooie groef in het wegdek en soms is die heeeeel lang... dat betekent dan dat de betreffende chauffeur het niet echt in de gaten heeft gehad...

Wanneer een caravan van de haak schiet kan ik me niet voorstellen dat er zo'n "mooie" rechte lengte groef ontstaat... bovendien schieten er dan in nederland wel erg veel caravans van de haak...


Grtz,
 

Gieliovd

Forumguru
Dat betwijfel ik ten zeerste.... die groeven komen van vrachtauto's welke een kapot gereden band hebben. De velg maakt dan zo'n mooie groef in het wegdek en soms is die heeeeel lang... dat betekent dan dat de betreffende chauffeur het niet echt in de gaten heeft gehad...

Wanneer een caravan van de haak schiet kan ik me niet voorstellen dat er zo'n "mooie" rechte lengte groef ontstaat... bovendien schieten er dan in nederland wel erg veel caravans van de haak...


Grtz,
He, je hoeft mij ook niet te geloven hoor! Dat is je vrije recht. Ik bedoel groeven welke plots beginnen en afbuigend zijn. Dat inzicht heb ik nou nog net wel ;)
 

Desperado

Forumguru
He, je hoeft mij ook niet te geloven hoor! Dat is je vrije recht. Ik bedoel groeven welke plots beginnen en afbuigend zijn. Dat inzicht heb ik nou nog net wel ;)

Ik denk eerder dat die zijn van chauffeurs die wel opletten en de boel snel aan de kant zetten.
Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel aanhangers van trekhaken vliegen.
Uitgaande van mijn omgeving hoor en zie ik er nooit iets van op het nieuws en op de vele 112 sites die elk gehucht schijnbaar heeft tegenwoordig.
 

Fabia

† In Memoriam
:ot:Aanhangwagen schiet in auto naar binnen
Als een aanhangwagen die geraakt wordt van achter door een ander auto kan deze alle kanten heen schieten maar deze kwam letterlijk door de kofferbak naar binnen, gelukkig zat er niemand op de achterbank.

Bron: NU Foto.nl
 

Bijlagen

  • img_0274_0ccde32a84196ded10d2a7cc24ebd86a7d379df5.jpg
    img_0274_0ccde32a84196ded10d2a7cc24ebd86a7d379df5.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 35

Roel

Lid
Doorijden maar!!!:1884:.

Maar zonder dollen. Ik heb op de Brennerpas een aanhanger los op de snelweg zien staan (tegen de vangrail in de middenberm) met een familie erachter, om te voorkomen dat deze naar beneden zou rollen. Blijkbaar de kabel niet goed vast of gebroken en geen oplooprem. Levensgevaarlijk!
 
Bovenaan Onderaan