Problemen koude start

Ricky

Lid
In onderstaand filmpje kunnen jullie zien waar ik de tweede winter al mee kamp. Het probleem doet zich alleen voor als ik de auto voor de eerste keer start, tweede keer is het probleemloos. Motor slaat nog net niet uit, maar staat aardig te prutelen.
Op het filmpje kan je zien dat het probleem weg is als ik stationair goed gas geef. Verlichting gaat ook aan en uit op, de ritme van de toerenteller. Verleden jaar bougies vervangen, labdasonde vervangen, maar probleem blijft.
Overigens is het probleem niet altijd, maar heb wel het idee dat het met koud en vochtig weer het meest voorkomt. Bij alleen koude wil hij wel eens gelijk goed starten, ook niet altijd.
Ook als er eenmaal mee gereden is, komt het probleem de rest van de dag niet meer voor.

Het gaat om een Skoda Octavia combi, 1,6 MPI benzine.


 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Mijn eerste gedacht is een vervuild gasklephuis. Maar "normaal" zou je dit ook op andere ogenblikken moeten merken volgens mij :pieker:

is de wagen al eens uitgelezen dmv VCDS ofzo?
 

Ricky

Lid
Dat is juist het irritante. Dan weer niet, dan weer wel. Één ding is wel zeker, het is altijd met koud en vochtig weer.In de zomer, herfst, lente heb ik er totaal geen last van.
Hij is verleden jaar uitgelezen, maar niet met een vagcom. Mij garage werkt met het Delphi systeem en kwam niet verder. Hij kon wel uitlezen dat de labdasonde een verkeerde waarde aangaf en heeft deze vervangen, tevergeefs. Hij wist het ook niet meer.
Vandaag in een gekke bui eens langs de KwikFit gereden om mijn accu te testen, deze was perfect.
Een monteur had zo'n zelfde probleem met zijn Golf, maar hij had het constant. Hij had iets van lucht in een leiding.
Bij mij is dit volgens hem niet het probleem, omdat hij toen normaal starte.
Hij had wel een eventuele andere oorzaak. Het kwam erop neer, dat er een lek in het leidingsysteem zou kunnen zitten naar de secundaire luchtpomp toe. Omdat deze in de winter extra koud is, en deze verwarmt moet worden tijdens het starten. Hij denkt dat hier het probleem kan zitten.
10 maart moet hij voor de 120.000km beurt, maar dit keer bij een andere garage. Deze heeft wel de benodigde uitleesapparatuur voor een Skoda, gezien deze garage ( de Pijper in Maarssen) alle merken nieuwe auto's verkoopt.

Wat vinden jullie van het verhaal van KwikFit?
 

Cordoba

Forumguru
Misschien de bougiekabels eens checken, er zijn series waarbij één of meer bougiekabels al vrij snel problemen (corrosie) vertonen. Verder zijn er legio andere oorzaken waar iets voor te zeggen is, dus eerst maar eens echt uitlezen.

Wat andere opties waar ik aan denk: probleem met één of meer injectoren, probleem met LMM (of druksensor) of mogelijk lek in inlaattraject.

Overigens over welk bouwjaar hebben we het? (gezien de term MPI verwacht ik dat ie minsten 9 jaar oud is).
 

Ricky

Lid
Bougies en kabels zijn ook verleden jaar vervangen, dus dat was ook de oorzaak niet.
Boiwjaar is 2007.
 

Bolkm00d

Senior Member
Ooit zoiets gehad met met een vw polo, bleek iets met de luchtinlaat te zijn.
Wat je in ieder geval moet doen is tanken
 

Bolkm00d

Senior Member
Nee, ook voornamelijk met vochtig en koud weer.
Af en toe ging de auto tijdens het rijden in de noodloop.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb dit gehad met mijn TDI. Bleek een fout in het motormanagement te zijn. Stond een recall voor open en toen is de hele unit vervangen. Sindsdien geen problemen meer. Misschien bij jou ook iets in elektronica? Lijkt me sterk, maar je weet nooit.
 

Ricky

Lid
Ik heb dit gehad met mijn TDI. Bleek een fout in het motormanagement te zijn. Stond een recall voor open en toen is de hele unit vervangen. Sindsdien geen problemen meer. Misschien bij jou ook iets in elektronica? Lijkt me sterk, maar je weet nooit.

Is dit uit te lezen, gezien hij verleden jaar is uitgelezen. En als er een fout in het motormanagement zit, moet er toch een lampje gaan branden op het dashboard. En was het een dure grap?
 

ElScorpione

Forumguru
Is dit uit te lezen, gezien hij verleden jaar is uitgelezen. En als er een fout in het motormanagement zit, moet er toch een lampje gaan branden op het dashboard. En was het een dure grap?
Bij mij gingen er geen lampjes branden. Ik heb deze auto in 2012 gekocht toen hij bijna 2 jaar oud was. Dat was in de winter en direct na de aankoop was er een koude periode. De auto startte toen niet of heel slecht. De universele garage waar ik hem gekocht had, kon toen niets vinden. Na contact met een Skoda dealer hebben ze op chassisnummer gekeken en er stond toen een terugroepactie open. Dat is allemaal onder garantie gebeurd en heeft mij niets gekost. Maar aan het dashboard te zien heb jij een iets ouder model, dus is het maar de vraag of de elektronica het probleem is.
 

Ricky

Lid

Vanmorgen weer een belabberde start. Heb nu eens geen gas gegeven en hem uit later prutelen. Na ongeveer 30 seconden ging hij constant lopen, dat zie je ook aan de toerenteller.
 

Ricky

Lid
Hier even een update.....

Gisterenavond mijn auto naar een Bosch Car Service gebracht voor 120.000km beurt en APK (en onderzoek naar startprobleem).
Het gasklephuis was erg vervuild en hebben deze schoongemaakt. De laatste tijd verbruikte hij veel olie augustus 2014 1 loter bijgevuld en verleden week weer een liter. Vandaag stond het oliepijl weer erg laag. Volgens hun kan dit met de vervuiling te maken hebben. Ze vervangen de oliefilter en willen na drie maanden weer een oliecheck doen, kijken of dit het probleem was.
Hij blijft nog een nachtje logeren, om hem morgen weer met een koude start te zien. Duimen voor strenge vorst vannacht.

Wordt vervolgd......
 

Ricky

Lid
Nou de auto heb ik teruggehad en gaat maandag alweer naar de garage.
Tijdje goed gegaan, tot vandaag. Vanmorgen geen probleem (ondanks koud weer vannacht) en klein stukje gereden ivm boodschappen.
Daarna heeft hij tot 15.00 uur stilgestaan voordat ik weer ben gaan rijden. Buitentemp was 5 graden, maar de gevoelstemp was zeker lager. Start was weer belabberd en lampje van de airbag ging branden.
Ben gelijk naar de garage gereden en de computer gaf een storing in de airbag aan van de bestuurderskant.
Deze is opgelost en verder weer niets te vinden. Hij vond het jammer dat ie geen motorstoring gaff, want nu is het gissen. Hij had het er eventueel over om het gasklephuis te varvangen of te repareren, maar weet dat nog niet omdat het niet constant is.

Hoeveel kosten moet ik nog gaan maken........

Wordt weer vervolgd.....
 

Wijnand850

Forumguru
?...en klein stukje gereden ivm boodschappen.

Is er een relatie met de laatste rit voor een beroerde start (warm/koud)? Als de motor koud is weggezet kan het zijn dat ie daarna bij de eerst volgende start verzuipt. En dat zou de beroerde start kunnen verklaren. Ik heb een Volvo gehad die je bij lage temperaturen niet moest wegzetten met een motor die even gelopen had. Verzoop 'ie geheid.

Edit: ik lees net dat het probleem oplost als je goed gas geeft. Dat past bij een verzopen motor.
 

Ricky

Lid
Dat zou ik dan in de gaten moeten houden, kan nu die link niet 123 plaatsen.

Gisteren aardig warm weer en eind van de middag goed warm gereden, dus die link zou kloppen. Vanmorgen was de start goed. Vanmorgen dus alleen boodschappen gedaan, bij elkaar 10 minuten gereden ( nog veel). Dus weer koud teruggezet rond 900uur.

Moet ik ook eerlijk zeggen dat ik hem donderdagochtend, eerste ochtend uit de garage, alleen even gestart heb om te testen waarna mijn vrouw een uur later vertrokken is met slechte start.
De hele donderdag goed mee gereden, Capelle op en neer vanuit Utrecht en vrijdagochtend goede start.

Als ik deze opsomming maak, zou het kunnen kloppen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan