Zo'n 6 jaar geleden een nieuwe mitsubishi 1.8 GDI gekocht. Dit waren de eerste motoren op de markt met direkte inspuiting en je zou ongeveer 1000 km op een tank afleggen; niet dus! Bovendien de eerste winter na een koude nacht de auto gestart en de eerste minuut een ratelend geluid dat na ongeveer een minuut verdwenen was. De periode daarna duurde het steeds langer voordat dit geluid was verdwenen. Uiteindelijk leek het wel een golfje diesel uit de 80 er jaren vorige eeuw, zo'n herrie. Dealer heeft toen de hydraulische klepstoters vervangen en het probleem was weg. Tot de volgende winter.
Weer hetzelfde verhaal, en weer klepstoters vervangen, alles onder garantie. Probleem zit hem in de olietoevoer waardoor met lage temp. en vervuilde olie de boel door de nauwe kanalen langzaam verstopt raakt. Een oliefilter met kleinere doorlaat kan niet worden toegepast ivm te hoog drukverlies. De derde winter kwam er aan en de auto viel dan niet meer onder garantie dus toen maar ingeruild voor een Skoda 1.8T, inmiddels een 2.0 FSI. Met deze motor tot nu toe nog geen problemen. Wel weet ik dat alle ingeruilde mitsubishi auto's met GDI motoren naar het buitenland zijn gegaan. Je ziet ze nog zelden.
Ook wel leuk om te vermelden: op een gegeven moment sloeg de motor af en direkt daarna na het starten bleek de uitlaat lek. Vervolgens naar de dealer gesukkeld en op de brug. Wat bleek: de volledig RVS uitlaat bleek gelast met de verkeerde electroden, dus alle lasverbindingen waren verrot. Dat was in november en na reparatie heb ik hem direkt ingeruild. Voor mij ff geen japanners meer.