Hoi,
Paar dagen geleden heb ik me aangemeld voor dit forum.
Dit is niet zonder aanleiding geweest.
Ik ben in het bezit van de Fabia Combi Greenline 1.2 TDI uit 2010 en deze geeft nogal wat problemen.
Ik zou graag weten of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben en wat er aan gedaan is.
Ik zal een kort overzichtje typen van de mankementen:
2005:
Aanschaf mei:
Eerste paar 100 km probleemloos gereden. Zelfs na 2 weken al naar G-H Luxemburg gereden en 1:29.6 gereden, lekker zuinig dus en wij helemaal heppiedepeppie.
2-6 maanden oud: Eerste melding dagrijverlichting.
- Lampen vervangen, weer melding
- Kabels vervangen, weer melding maar dan met foutcode van achterruitwissermotor (scrabblewoord)
- Achterruitmotor wat in orde, melding gereset, weer melding
- Nieuw elektronisch besturingssysteem er in, weer melding
- Volgende elektronisch besturingssysteem er in, weer melding
- Electronisch besturingssysteem er in van een demo-wagen, hoera geen meldingen meer....
2 jaar oud, +/- 65.000 km:
Lampje controle uitlaatgassen, uitgelezen, EGR klep foutmelding, Niet leuk...
- EGR klep vervangen, weer melding, gereset, weer melding
- EGR helemaal vervangen, melding weg, joepie
3 jaar oud:
Auto trekt ontzettend naar rechts, zelfs tegen de helling op, Uitlijnen dus
- Uitgelijnd (zeggen ze) Trekt minder maar nog steeds aanwezig, volgens meting staat ie recht, Zal wel aan de nieuwe banden liggen. Even inrijden is het advies.
4 jaar oud:
Eerste APK, Afgekeurd vier volledig kale banden aan de binnenkant, buitenkant nog goed. He vorig jaar nog nieuwe banden onder gezet? 4 Nieuwe banden en opnieuw uitlijnen. APK goedgekeurd. Auto trekt ook niet meer.
5 jaar oud, +/- 125.000 km:
Sinds 2 maanden af en aan de lampjes van uitlaatgas controle en roetfilter.
Terugreis Vakantie Duitsland juli dit jaar: Lampje roetfilter, Instructie gelezen, min 15 min aan 100 km/u tussen 1800 en 2500 toeren, Prima nog 4 uur snelweg voor we weer thuis zijn. Moet lukken. Bijna thuis alle andere toeters en bellen ook aan, Blij dat we thuis gekomen zijn.
- Roetfilter handmatig geregenereerd, Meldingen weg, voor 1 week dus.
- Nogmaals roetfilter nakijken, Asgehalte te hoog. Nu al? Reset melding, opnieuw melding
- Roetfilter vervangen, hee kijk auto trekt weer fatsoenlijk op, euforisch want voor dat geld rijdt ie wel weer goed, Trekt wel weer scheef naar rechts, afspraak vandaag.
- Dag later: Lampje uitlaatgassen... Joepie, nou ja afspraak stond toch al.
- 2 dagen later: Giga stank in en buiten de auto. Achterkant warm thv uitlaat. Zelf aan het regenereren? Na nog geen 200 km? Raar. Weer naar huis want die stank en kids achterin samen vertrouw ik niet. Ze hoeven niet ziek te worden van de auto.
Op weg terug: Ja hoor: Melding roetfilter en melding uitlaatgassen controle, leuk op zondag.
Vandaag dus weer in de garage.... Zijn 2de thuis inmiddels.
Even in het Kort dus want we hebben nog veel meer lampjes gehad zoals bijvoorbeeld van het voorgloeien e.d.... (denk dat we ze allemaal al wel eens gezien hebben.)
Petje af als je het allemaal gelezen hebt.
Zowel wij als de garage weten het niet zo goed meer.
Weten jullie misschien wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Mvg,
SFCG1.2
Paar dagen geleden heb ik me aangemeld voor dit forum.
Dit is niet zonder aanleiding geweest.
Ik ben in het bezit van de Fabia Combi Greenline 1.2 TDI uit 2010 en deze geeft nogal wat problemen.
Ik zou graag weten of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben en wat er aan gedaan is.
Ik zal een kort overzichtje typen van de mankementen:
2005:
Aanschaf mei:
Eerste paar 100 km probleemloos gereden. Zelfs na 2 weken al naar G-H Luxemburg gereden en 1:29.6 gereden, lekker zuinig dus en wij helemaal heppiedepeppie.
2-6 maanden oud: Eerste melding dagrijverlichting.
- Lampen vervangen, weer melding
- Kabels vervangen, weer melding maar dan met foutcode van achterruitwissermotor (scrabblewoord)
- Achterruitmotor wat in orde, melding gereset, weer melding
- Nieuw elektronisch besturingssysteem er in, weer melding
- Volgende elektronisch besturingssysteem er in, weer melding
- Electronisch besturingssysteem er in van een demo-wagen, hoera geen meldingen meer....
2 jaar oud, +/- 65.000 km:
Lampje controle uitlaatgassen, uitgelezen, EGR klep foutmelding, Niet leuk...
- EGR klep vervangen, weer melding, gereset, weer melding
- EGR helemaal vervangen, melding weg, joepie
3 jaar oud:
Auto trekt ontzettend naar rechts, zelfs tegen de helling op, Uitlijnen dus
- Uitgelijnd (zeggen ze) Trekt minder maar nog steeds aanwezig, volgens meting staat ie recht, Zal wel aan de nieuwe banden liggen. Even inrijden is het advies.
4 jaar oud:
Eerste APK, Afgekeurd vier volledig kale banden aan de binnenkant, buitenkant nog goed. He vorig jaar nog nieuwe banden onder gezet? 4 Nieuwe banden en opnieuw uitlijnen. APK goedgekeurd. Auto trekt ook niet meer.
5 jaar oud, +/- 125.000 km:
Sinds 2 maanden af en aan de lampjes van uitlaatgas controle en roetfilter.
Terugreis Vakantie Duitsland juli dit jaar: Lampje roetfilter, Instructie gelezen, min 15 min aan 100 km/u tussen 1800 en 2500 toeren, Prima nog 4 uur snelweg voor we weer thuis zijn. Moet lukken. Bijna thuis alle andere toeters en bellen ook aan, Blij dat we thuis gekomen zijn.
- Roetfilter handmatig geregenereerd, Meldingen weg, voor 1 week dus.
- Nogmaals roetfilter nakijken, Asgehalte te hoog. Nu al? Reset melding, opnieuw melding
- Roetfilter vervangen, hee kijk auto trekt weer fatsoenlijk op, euforisch want voor dat geld rijdt ie wel weer goed, Trekt wel weer scheef naar rechts, afspraak vandaag.
- Dag later: Lampje uitlaatgassen... Joepie, nou ja afspraak stond toch al.
- 2 dagen later: Giga stank in en buiten de auto. Achterkant warm thv uitlaat. Zelf aan het regenereren? Na nog geen 200 km? Raar. Weer naar huis want die stank en kids achterin samen vertrouw ik niet. Ze hoeven niet ziek te worden van de auto.
Op weg terug: Ja hoor: Melding roetfilter en melding uitlaatgassen controle, leuk op zondag.
Vandaag dus weer in de garage.... Zijn 2de thuis inmiddels.
Even in het Kort dus want we hebben nog veel meer lampjes gehad zoals bijvoorbeeld van het voorgloeien e.d.... (denk dat we ze allemaal al wel eens gezien hebben.)
Petje af als je het allemaal gelezen hebt.
Zowel wij als de garage weten het niet zo goed meer.
Weten jullie misschien wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Mvg,
SFCG1.2
Laatst bewerkt: