Problemen met de combi greenline 1.2 TDI

Hoi,

Paar dagen geleden heb ik me aangemeld voor dit forum.
Dit is niet zonder aanleiding geweest.
Ik ben in het bezit van de Fabia Combi Greenline 1.2 TDI uit 2010 en deze geeft nogal wat problemen.

Ik zou graag weten of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben en wat er aan gedaan is.
Ik zal een kort overzichtje typen van de mankementen:

2005:
Aanschaf mei:
Eerste paar 100 km probleemloos gereden. Zelfs na 2 weken al naar G-H Luxemburg gereden en 1:29.6 gereden, lekker zuinig dus en wij helemaal heppiedepeppie.

2-6 maanden oud: Eerste melding dagrijverlichting.
- Lampen vervangen, weer melding
- Kabels vervangen, weer melding maar dan met foutcode van achterruitwissermotor (scrabblewoord)
- Achterruitmotor wat in orde, melding gereset, weer melding
- Nieuw elektronisch besturingssysteem er in, weer melding
- Volgende elektronisch besturingssysteem er in, weer melding
- Electronisch besturingssysteem er in van een demo-wagen, hoera geen meldingen meer....

2 jaar oud, +/- 65.000 km:
Lampje controle uitlaatgassen, uitgelezen, EGR klep foutmelding, Niet leuk...
- EGR klep vervangen, weer melding, gereset, weer melding
- EGR helemaal vervangen, melding weg, joepie

3 jaar oud:
Auto trekt ontzettend naar rechts, zelfs tegen de helling op, Uitlijnen dus
- Uitgelijnd (zeggen ze) Trekt minder maar nog steeds aanwezig, volgens meting staat ie recht, Zal wel aan de nieuwe banden liggen. Even inrijden is het advies.

4 jaar oud:
Eerste APK, Afgekeurd vier volledig kale banden aan de binnenkant, buitenkant nog goed. He vorig jaar nog nieuwe banden onder gezet? 4 Nieuwe banden en opnieuw uitlijnen. APK goedgekeurd. Auto trekt ook niet meer.

5 jaar oud, +/- 125.000 km:
Sinds 2 maanden af en aan de lampjes van uitlaatgas controle en roetfilter.
Terugreis Vakantie Duitsland juli dit jaar: Lampje roetfilter, Instructie gelezen, min 15 min aan 100 km/u tussen 1800 en 2500 toeren, Prima nog 4 uur snelweg voor we weer thuis zijn. Moet lukken. Bijna thuis alle andere toeters en bellen ook aan, Blij dat we thuis gekomen zijn.
- Roetfilter handmatig geregenereerd, Meldingen weg, voor 1 week dus.
- Nogmaals roetfilter nakijken, Asgehalte te hoog. Nu al? Reset melding, opnieuw melding
- Roetfilter vervangen, hee kijk auto trekt weer fatsoenlijk op, euforisch want voor dat geld rijdt ie wel weer goed, Trekt wel weer scheef naar rechts, afspraak vandaag.
- Dag later: Lampje uitlaatgassen... Joepie, nou ja afspraak stond toch al.
- 2 dagen later: Giga stank in en buiten de auto. Achterkant warm thv uitlaat. Zelf aan het regenereren? Na nog geen 200 km? Raar. Weer naar huis want die stank en kids achterin samen vertrouw ik niet. Ze hoeven niet ziek te worden van de auto.
Op weg terug: Ja hoor: Melding roetfilter en melding uitlaatgassen controle, leuk op zondag.

Vandaag dus weer in de garage.... Zijn 2de thuis inmiddels.

Even in het Kort dus want we hebben nog veel meer lampjes gehad zoals bijvoorbeeld van het voorgloeien e.d.... (denk dat we ze allemaal al wel eens gezien hebben.)


Petje af als je het allemaal gelezen hebt.
Zowel wij als de garage weten het niet zo goed meer.
Weten jullie misschien wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Mvg,
SFCG1.2
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
wat zijn de foutmeldingen?
Je probleem van roetfilter kan volgende zaken zijn :
Druksensoren defect of en waar de slangen toekomen.
Temperatuursensor motor(anders geen goeie regeneratie mogelijk
Temperatuursensoren kat/roetfilter.
EGR-klep terug vervuild
enz....
 
De exacte codes heb ik allemaal niet. En zijn denk ik ook niet meer terug te halen? Al zo vaak een reset gehad.
Ik heb ook al een paar keer sensoren geopperd maar dat wordt blijkbaar van tafel geveegd. Toen ik voorstelde om de auto systematisch na te laten lopen vanaf de brandstoftank tot en met de uitlaat keken ze me aan of ik gek geworden was. Toen ik vroeg of ze wat beters wisten was het ook stil. Maar alsnog is dat dus nog steeds niet gebeurd.


Ik hoop niet weer de EGR. Was een bom duiten net zoals de roetfilter trouwens.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eerste verwarring is het genoemde bouwjaar 2005 in relatie tot het meest recente klachtenlijstje van 2 maanden geleden, 5 jaar oud (?) en 125000km. Was er in 2005 überhaupt al een grenline te koop - dan zou-ie nu dik 10 jaar oud zijn toch en vas wel over de 2 ton hebben gedraaid?

Terzake - de mijne is van mei 2011,heeft er nu bijna 112000 op zitten en van je klachtenlijstje hrkn ik vrijwel niets.
- na ca een jaar de bcm vervangen onder garantie wegens aanhoudende valse kapotlampjemeldingen
- na bijna 2 jaar onder garantie de koppeling vervangen (was iets afgebroken)
- onlangs de trekhaakmodule vervangen, bleek nodig nadat de pdc achter storingen vertoonde.
Verder alleen reguliere onderhoudsbeurten zonder enige bijzonderheid.

Overall brandstofverbruik over alle km net geen 1:20, maar 1] ik rij redelijk door en 2] de laatste tijd lijkt hij gemiddeld juist significant zuiniger te zijn geworden dan vóórdat we deze zomer voor het eerst met 1000kg caravan een rondje Frankrijk deden. Dat was hard werken voor 'm (voorheen waren we tentkampeerders) en voorlopig lijkt dat te hebben gewerkt als een soort sportschoolkuurtje...

Kortom, ik ben tot nu toe heel tevreden.
 

oco1979

Forumguru
De exacte codes heb ik allemaal niet. En zijn denk ik ook niet meer terug te halen? Al zo vaak een reset gehad.
Ik heb ook al een paar keer sensoren geopperd maar dat wordt blijkbaar van tafel geveegd. Toen ik voorstelde om de auto systematisch na te laten lopen vanaf de brandstoftank tot en met de uitlaat keken ze me aan of ik gek geworden was. Toen ik vroeg of ze wat beters wisten was het ook stil. Maar alsnog is dat dus nog steeds niet gebeurd.


Ik hoop niet weer de EGR. Was een bom duiten net zoals de roetfilter trouwens.



Enkel resetten is GEEN oplossing !!!!!!! :facepalm:

Kan dat wel doen als er mega veel staan en kijken welke er eerst terug komt.

Voorbeeld : bij ontladen batterij kan je veel foutmeldingen krijgen,die eigenlijk niets betekenen op dit moment.

Beter andere garage proberen.

Iemand laten uitlezen en dan hier de foutcodes vermelden.

Als ik je verhaal hier zo hoor,trek ik de bekwaamheid van boven genoemde garage :pieker:
 
Oh oh Ik zie dat idd staan, heb het nu aangepast. Hij is van 2010. Gekocht voor de familie-uitbreiding.
Weet niet waar die 2005 vandaan komt?

Van mei 2010 dus. Bij jou dus ook de BCM. Gelukkig maar 1x. Bij ons zit de vierde er in, originele meegerekend. Dat kapotlampjemelding was dat toevallig ook de dagrijverlichting?

Gemiddeld verbruik was altijd rond de 1:25/26. Slecht 1x bijna 1:30 gehaald maar wat ze beloven is alleen onder ideale omstandigheden. Toch kwamen we met onze 1:29.6 aardig in de buurt na ons rondje Luxemburg.
We zijn redelijk rustige rijders. Nu zit het verbruik op ongeveer 1:19. Dit is begonnen op de lange terugweg vanuit Duitsland toen we voor het eerst de roetfiltermelding kregen. Ongehoord zuipen dus. Zelfs onze benzinewagen haalt de 1:23.
 
Nee resetten is iid geen oplossing maar wel om te zien welke er weer als eerste binnenkomt. Vervolgens weten ze ook niet wat ze er mee moeten.
Ik heb tot aan het vaststellen van het te hoge asgehalte van de roetfilter bij een skodadealer gezeten. Nu zit ik bij een garage om de hoek. Scheelt me 2 uur reistijd en het huren van een vervangwagen ivm de kids.
 

mwhite

Forumguru
bij te hoog as gehalte kan je filter laten reinigen, dealer zal aangeven om hem te vervangen, ik zou hem verwijderen en wegschrijven.
zeker niet doorrijden zo dat is zeer slecht voor de motor
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat kapotlampjemelding was dat toevallig ook de dagrijverlichting
Geen idee - gewoon het lampje aan, maar ik kon vzv ik me herinner nergens aan zien welk lampje werd bedoeld. Wel een paar keer voor Jan L*l in de zeikregen op een snelwegparking een rondje om de auto gemaakt en geen enkel kapot lampje kunnen vinden...
Het bcm probleem kwam destijds vrij vaak voor, de dealer maakte er ook geen enkel probleem van en schroefde er meteen een nieuwe - en blijkbaar verbeterde - in.
 
bij te hoog as gehalte kan je filter laten reinigen, dealer zal aangeven om hem te vervangen, ik zou hem verwijderen en wegschrijven.
zeker niet doorrijden zo dat is zeer slecht voor de motor

Hij is al vervangen en bij nog geen 50 km na vervanging ging de lamp alweer branden.
 

Spierings

Forumguru
bij te hoog as gehalte kan je filter laten reinigen, dealer zal aangeven om hem te vervangen, ik zou hem verwijderen en wegschrijven.
zeker niet doorrijden zo dat is zeer slecht voor de motor
Wegschrijven is volgens mij nog steeds niet mogelijk bij de 1.2 tdi
 
Misschien de verstuivers? Hebben wij met vorige auto ook problemen meegehad..... nooit geen diesel meer.... in begin fijn, maar zodra je boven de 100 k komt, beginnen de problemen ivm strenge milieu eisen.
 

Joske

Forumguru
Gemiddeld verbruik was altijd rond de 1:25/26. Slecht 1x bijna 1:30 gehaald maar wat ze beloven is alleen onder ideale omstandigheden. Toch kwamen we met onze 1:29.6 aardig in de buurt na ons rondje Luxemburg.
We zijn redelijk rustige rijders.

ik vrees dat het aan de rijstijl ligt.. je geeft zelf aan dat je heel graag zuinig rijdt :)
je rijdt de wagen vast altijd laag in toeren en schakelt altijd snel op naar de hoogste versnelling.

Buiten de vakanties, doe je dan voornamelijk korte trajecten of ook lange?
 

ElScorpione

Forumguru
Ik ken de 1.2TDI niet, maar een collega van mij heeft er ook alleen maar problemen mee. Die is al aan zijn tweede EGR bezig en op die auto staat nog geen ton. Zo langzamerhand krijg ik de indruk dat je beter ver van die 1.2TDI vandaan kunt blijven. Er is alles aan gedaan om dit ding zo veel mogelijk te knijpen en binnen een bepaalde uitstoot te houden. Dit alles om hem (destijds) wegenbelastingvrij aan te kunnen bieden. Je bent hier uiteraard niet mee geholpen, maar misschien kun je beter een andere zoeken?
 
Wegschrijven is volgens mij nog steeds niet mogelijk bij de 1.2 tdi
Nee klopt, die code is nog steeds niet gekraakt.

Misschien de verstuivers? Hebben wij met vorige auto ook problemen meegehad..... nooit geen diesel meer.... in begin fijn, maar zodra je boven de 100 k komt, beginnen de problemen ivm strenge milieu eisen.
Als het goed is vandaag alles van begin tot eind doorgeblazen. Meetwaardes zijn nakeken, sensoren gecheckt. Morgen ophalen zal nog eens vragen naar verstuivers. Had ik idd ook al aangegeven. Kijken of ze daar wat mee gedaan hebben. Ze hebben wel opnieuw geprogrammeerd.

ik vrees dat het aan de rijstijl ligt.. je geeft zelf aan dat je heel graag zuinig rijdt :)
je rijdt de wagen vast altijd laag in toeren en schakelt altijd snel op naar de hoogste versnelling.

Buiten de vakanties, doe je dan voornamelijk korte trajecten of ook lange?
Nee hoor ook lange trajecten. Bijna elk weekend toch iets van 300 km, doordeweeks op zo'n 70 a 80 per dag. Al is dat nu wel minder omdat we het niet vertrouwen en dus het koekblik pakken voor de lange stukken. Niet comfi maar wel zeker weten dat je aankomt.
Wat betreft optrekken: mijn partner schakelt graag snel op, ik blijf meestal iets langer hangen (meer toeren dus) voor het doorschakelen. Het zuinige rijden komt meer omdat we niet noodzakelijk 120 hoeven te rijden, met 100 kom je er ook en qua tijd maakt dat dus niks uit. Uiteraard rijden we af en toe wel eens door om alles door te blazen. Gaan we een helling af dan wordt het gas losgelaten, Stilstaan is gebruik van de start-stop. Vaart minderen voor de bocht is uitrollen en terugschakelen.
 
The story continues...

Nou gisteren auto opgehaald. Alles volledig doorgeblazen, gemeten en uitgelezen. Geen rare meldingen of waardes meer te vinden. 50 km gereden door de garage, geen meldingen. So far so good.

Vandaag naar werk ermee. Nog geen 150 km.. Ja hoor daar is de roetfilter alweer... Zo'n 5 minuutjes gebrand en toen weer uit? Zit nu in dubio, wel of niet laten uitlezen?
Probleem lijkt te ontstaan als de auto een continue snelheid heeft (tussen 100-120 km/h) en dus rond de 1500 toeren zit. Dit is een voorzichtige gok want het is me niet eerder op deze manier opgevallen.


Nog ideeën?
 

Monteurtje

Forumguru
Lastig om te beoordelen wat het is zonder te weten wat voor storing er opgeslagen is.
EGR klep is inderdaad een zwak punt.
BCM was aan het begin ook een probleem. Daar kon je zonder problemen de BCM vervangen ook al was het de 3de of 4de keer. Net zolang tot de definitieve oplossing kwam en dat was positite van zekering verplaatsen.
Klacht kwam alleen met regen voor. Namelijk ruitenwissers aan en paar keer op de rem trappen en dan PING, lampje aan dat er een lamp kapot is.
Nu het roetfilter. Als er een storing is dan wordt het filter niet geregenereerd. En raakt dus vol. Je kan met de testkast een regeneratie uitvoeren. Maar de testkast geeft al gauw aan dat die vol is en vervangen moet worden. Maar dan nog kan je de regeneratie uitvoeren. Probeer het altijd en lukt tot nu toe nog steeds. Filter nog nooit vervangen.
Een sensor die redelijk vaak storing geeft is de verschildruksensor. Ik zou die eens laten vervangen. En aanpassen. En filter laten regenereren. Dan weet je zeker dat het goed is.
En navragen of de roetmassa na vervanging van het roetfilter ook terug gezet is in het motorregelapparaat.
De stank die je had met het nieuwe roetfilter kan ook komen omdat die nieuw is en door het regenereren ontzettend heet wordt. Richting de 600 - 700 graden.
 
Bovenaan Onderaan