Problemen met de combi greenline 1.2 TDI

Kogamyata

Senior Member
Ik ken de 1.2TDI niet, maar een collega van mij heeft er ook alleen maar problemen mee. Die is al aan zijn tweede EGR bezig en op die auto staat nog geen ton. Zo langzamerhand krijg ik de indruk dat je beter ver van die 1.2TDI vandaan kunt blijven. Er is alles aan gedaan om dit ding zo veel mogelijk te knijpen en binnen een bepaalde uitstoot te houden. Dit alles om hem (destijds) wegenbelastingvrij aan te kunnen bieden. Je bent hier uiteraard niet mee geholpen, maar misschien kun je beter een andere zoeken?

Zoals zo'n ding als 'n Octavia Combi 1,6 TDiGL misschien?
 

Spierings

Forumguru
Gewoon er opnieuw naar laten kijken als het lampje weer brand. Een brandend lampje is nooit goed en er is dan meestal meer aan de hand.
 
Lastig om te beoordelen wat het is zonder te weten wat voor storing er opgeslagen is.
EGR klep is inderdaad een zwak punt.
BCM was aan het begin ook een probleem. Daar kon je zonder problemen de BCM vervangen ook al was het de 3de of 4de keer. Net zolang tot de definitieve oplossing kwam en dat was positite van zekering verplaatsen.
Klacht kwam alleen met regen voor. Namelijk ruitenwissers aan en paar keer op de rem trappen en dan PING, lampje aan dat er een lamp kapot is.
Nu het roetfilter. Als er een storing is dan wordt het filter niet geregenereerd. En raakt dus vol. Je kan met de testkast een regeneratie uitvoeren. Maar de testkast geeft al gauw aan dat die vol is en vervangen moet worden. Maar dan nog kan je de regeneratie uitvoeren. Probeer het altijd en lukt tot nu toe nog steeds. Filter nog nooit vervangen.
Een sensor die redelijk vaak storing geeft is de verschildruksensor. Ik zou die eens laten vervangen. En aanpassen. En filter laten regenereren. Dan weet je zeker dat het goed is.
En navragen of de roetmassa na vervanging van het roetfilter ook terug gezet is in het motorregelapparaat.
De stank die je had met het nieuwe roetfilter kan ook komen omdat die nieuw is en door het regenereren ontzettend heet wordt. Richting de 600 - 700 graden.


De vorige was idd de differentiaaldruksensor. Hebben ze nog extra naar gekeken maar gaf goede waarden aan.

Kleine update: Na het doorblazen zijn we inmiddels alweer een paar meldingen verder.
Weer het lampje van de roetfilter en vervolgens weer de uitlaatgassen sensor. OOk hebben we een paar error meldingen gehad in het display, dat is nieuw voor ons.
Vandaag dus weer laten uitlezen en hij gaf de EGR-klep aan (P0401).
Nieuwe EGR zit er nog geen 30.000 KM onder.
Dinsdag gaat ie weer op bezoek bij de garage.
 
Bovenaan Onderaan