Problemen met DSG 6

Menno.

Actief lid
Hallo,

Ik heb een octavia 2 met een DSG 6 bak. Nu heb ik daar sinds enige tijd problemen mee, de computer heeft er aan aan gehangen maar geen storing/meldingen.

Hij schakelt perfect alleen zo nu en dan niet op het juiste moment, hij blijft bij voorbeeld hangen in zijn 3 terwijl ik dan een constante snelheid van 70 rijd. Handmatig over schakelen gaat dan wel goed. Of bij voorbeeld rijd ik stapvoets en schakelt hij terug in zijn 1, met als gevolg dat als je maar een tikkeltje gas geeft hij door trekt tot aan het rode om vervolgens pas over te schakelen naar z'n 2.

Nu lijkt het mij een software matig probleem, van verschillende gehoord dat de software in de loop der tijd kan verlopen/veranderen (zelf lerend) en dit dan wel eens het probleem zou kunnen zijn, iemand hier ervaring mee? Of überhaupt met dit probleem?

Overigens gaat het om een octavia 2 1.9 TDI met momenteel 140000 op de klok.

CDK

Forumguru
Hoi Menno,
Je hebt sinds enige tijd problemen, het is dus niet altijd zo geweest? Als je een enige tijd geleden in de garage geweest bent en ze daar een software update voor je DSG uitgevoerd hebben zou dat kunnen, anders lijkt het mij sterk dat het aan de software ligt en dus waarschijnlijker dat de oorzaak elders gezocht moet worden. Wat zegt je dealer? Is het nog binnen de garantie? Zo niet waag er een telefoontje aan naar TVS Engineering / DSG Dokter, vragen naar Ronald of Dirk, ze kunnen je daar absoluut verder helpen!
Succes en laat ons weten hoe het uiteindelijk opgelost is aub.

Greetz Corné

Menno.

Actief lid
Hoi Corné,

Nee geen software update gehad, en heeft er tot een maand of anderhalf geleden ook geen last van gehad. Valt zo als gewoonlijk weer buiten de garantie! Dealer doet een beetje wazig, (net of ze er geen verstand van hebben) hmm DSG ja, dat gaat geld kosten. Die zal er onderuit moeten, want de computer geeft geen storing/melding aan dus dan moeten we gaan zoeken.

Dus het verhaal dat de software in de loop der tijd zich zelf veranderd (zelf lerend) is klets? TVS Engineering / DSG Dokter heb ik al aan zitten denken inderdaad, zijn de ervaringen met dit bedrijf goed?

CDK

Forumguru
@Menno. Ze zeggen idd dat hij zelflerend is, maar dat is niet zo idd ;) Je kan met een gerust hart bij TVS terecht hoor, hun kennis is bijzonder groot op dit gebied. Dealers brengen hun probleemgevallen met regelmaat in Varsseveld voor diagnose én reparatie ;) Zelfs de ANWB is er vaste klant.
Wat de dealer wel voor je kan doen is een reset naar de basisinstelling, soms is dat een (tijdelijke) oplossing....
Maar ik zou als ik jou was gewoon ff bellen, dan weet je waar je aan toe bent.

Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Mechatronic vervangen, nieuw of gebruikte. Ca 1000 euro zo uit mijn hoofd. Ik zou TVS, JB of Vagtechniek kiezen. Deze kunnen dit nog helemaal naar wens programmeren, misschien alles in 1 mooie prijs. Voor dit soort zaken zou ik bellen/langsgaan en niet emailen.

Vliegwiel is ook een zwak punt bij 2006-2007 modellen (als je het oude type nog heb), kunnen ze meteen voor je bekijken.

CDK

Forumguru
@jalex_h als je Windows vastloopt moet je ook wel eens resetten toch? ;) de software voorspelt wel je rijgedrag op basis van de stand van je gaspedaal, maar is niet zelf lerend heb ik me laten vertellen. Een aantal mensen van hier hebben aandachtig naar een lezing over DSG kunnen luisteren en dan denk ik aan @Cordoba, @ertromp, @andrehj ik was helaas te druk met andere dingen op dat moment, misschien kunnen ze jou hier nog een aanvulling hierop geven ter verduidelijking?

ertromp

Forumguru
Inderdaad zoals @Corné de Kluijver aangeeft.
De DSG kent zogenaamde basic settings. Ga je een eindje rijden dan zal de computer waarden gaan opslaan zoals o.a. de stand van je gaspedaal. Door nu terug te gaan naar basic settings zal het eerste rijgedrag weer opnieuw aangeleerd gaan worden.
De software zal zich zeker niet na verloop van tijd aanpassen.
De software gaat uit van bepaalde standaard waarden die na verloop van tijd zijn opgeslagen bijvoorbeeld die gaspedaal stand of het terugschakelen tijdens remmen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

jalex_h

Forumguru
Dus, de software past zich niet aan maar het gedrag van de bak wel:pieker:? Dan klopt het in ieder geval met zoals ik ervaar:)

Menno.

Actief lid
Dus ik zou hem ook eerst bij de dealer eens kunnen laten resetten, niet geschoten altijd mis natuurlijk!?

VEEJAY

Forumguru
Hallo,
-hij blijft bij voorbeeld hangen in zijn 3 terwijl ik dan een constante snelheid van 70 rijd. Of bij voorbeeld rijd ik stapvoets en schakelt hij terug in zijn 1, met als gevolg dat als je maar een tikkeltje gas geeft hij door trekt tot aan het rode om vervolgens pas over te schakelen naar z'n 2.

Dit gaat een reset denk ik niet oplossen, zo extreem moet een DSG niet doen. Bovendien kost het tijd om na een reset te kalibreren zoals je kunt lezen in mijn geposte link van Ross-tech. Uiteraard doet een dealer dat graag voor je om het vervolgens in rekening te brengen. Laat TVS het dan liever doen.

Er rest je denk ik niets dan naar TVS te gaan en hun diagnose te horen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Menno.

Actief lid
Naar TVS ga ik sowieso, dealer is overigens wel schappelijk geworden. De chef werkplaats wilde er eventueel nieuwe software op zetten voor €35,-. Verscheeld van vestiging van de dealer dus.:arghh:

Bovenaan Onderaan