Problemen navigatie en climatronic

dj.verhulst

Forumguru
Wat veel doet op snelheid ,, welke wielen heb je er onder, mijn O3 had bij aanvang 17" 225 breed die heb ik omgeruild ( onderhandeling aankoop ) voor 16" 205, voordeel de banden zijn goedkoper, iets minder kwetsbaar voor een stoeprand, die 20 mm smaller is 40 mm in totaal wat best wel effect heeft op de rolweerstand en dus verbruik, en als deze set op is koop ik Michelin energiesaver + die schelen meetbaar ook, op mijn O1 heb ik ze ook gehad en leverde me een 0,2 a 0,3 L per 100 km op , aangezien ik geen tankpas heb en het allemaal zelf moet lappen.

wat ik wel merk in de stad loopt ie aanzienlijk duurder, een O3 rijd het beste op auto en snelwegen.

mensen vinden hem ook erg stil en de stoelen fijn, ook hoog gevoelige mensen die ik in mijn kennissen kring heb

een DSG wil ik niet, hou liever zelf de controle en een ACC lijkt me leuk maar als ik dat zo hoor vind ik het niet erg dat ie niet op mijn Ambition businessline zit.

als ik de snelweg af ga zet ik hem vaak in z'n vrij zeker als er niemand achter me zit, dat scheelt best wat.
 

tk23

Actief lid
Het zijn de Minoris velgen: 205/55 R16. Met Michelin EnergySaver (standaard zo geleverd). Ik vind dat die banden wel wat meer zouden mogen plakken. Wanneer mijn wielen niet helemaal recht staan, en ik onbeladen rondrijd, slippen deze namelijk nogal vaak door.
 

dj.verhulst

Forumguru
die heb ik ook, maar heb er continental premium contact 5 , behoorlijk stil , en naar ik me heb laten vertellen beter dan de 2 en 3 die hard slijten en cup gevoelig zijn
 

JXX

Senior Member
Beste;
Ik kan ook de DUNLOP Sport blu-response aanbevelen.
Zie hiervoor gewoon even op autobandenmarkt.be (of autobandenmarkt.nl, waarde verschillen echter een beetje)
Hieronder de waarde van .be, voor 205/55 R16;
Continental premium contact 5 = label C, A en 71Db, beoordeling 4,23
Dunlop Sport blu-response = label B, A en 68 Db, beoordeling 4,83:thumbsup:
Michelin energy saver = Label B, A en 70Db, beoordeling 4,40

Dus samengevat, DUNLOP wint en zijn daarenboven het beste koop!
Ikzelf kan deze zeker aanbevelen, ervaring op mijn vorige wagens, deze zijn inderdaad stil.
 

JXX

Senior Member
@dj.verhulst
Ik lees hierboven;als ik de snelweg af ga zet ik hem vaak in z'n vrij zeker als er niemand achter me zit, dat scheelt best wat.

Ik heb me laten vertellen dat de auto in de versnelling laten beter en zuiniger is dan in neutraal zetten.
Zie hier een verklaring gevonden op een ander forum;
Maar even wat voordelen van het uit laten rollen in de versnelling;
Zuiniger in verbruik*
Minder slijtage aan het remsysteem**
Meer controle over de auto.
*.
Bij een modernere injectie motor stopt de inspuiting van benzine wanneer je het gas los laat en de auto in de versnelling staat. Het verbruik wordt dus 0,0.
Bij het intrappen van de koppeling of het in neutraal zetten van de versnelling gaat de motor stationair draaien en verbruikt daarbij dus wel (minimaal) benzine.
**.
Wanneer je de auto in de versnelling laat staan bij het uitrollen (en dus niet de koppeling in trapt) remt de auto af op de motor zonder daarbij de rem te hoeven gebruiken wat leidt tot minder slijtage van remblokken en remschijven. Uiteraard kun je de rem er nog bij pakken, maar doordat de remmen niet al het werk hoeven doen blijft de slijtage beperkt tot een minimum.
Als je de koppeling in trapt of de versnellingspook in neutraal zet ontkoppel je de aandrijflijn en rolt de auto gewoon vrij. Mocht je op deze manier ooit een uitwijkmanoeuvre uit moeten voeren is de kans groter dat dit slecht afloopt t.o.v. dezelfde manoeuvre uitvoeren bij een aangekoppelde aandrijflijn (in de versnelling). Dit onder andere door de verminderde grip die je hebt bij een ontkoppelde aandrijflijn (in neutraal of koppeling ingetrapt).
 

dj.verhulst

Forumguru
dat verhaal van modern injectie motor klopt niet helemaal, als ze de benzine helemaal afsluiten slaat de motor af en remt ie heel onbehouwen op de motor, en hij zal ook vanwege milieu zaken toch wel wat inspuiten omdat het mengsel wel super arm zou zijn

natuurlijk gewoon remmen op de motor scheelt slijtage van de remmen.

in een situatie waar ik mogelijk moet uitwijken ipv met ander verkeer doe ik het niet.
maar in z'n vrij stuurt de auto ook nog gewoon, alleen in bepaalde situatie is een trekkende motor beter.

kijk maar naar je verbruik meter als ie stationair draait en als je alleen gas los, kan je ook veel later pas doen.
 

leo442

Forumguru
Inspuiting stopt wel degelijk bij gas loslaten (in versnelling). Om afslaan tegen te gaan zal hij bij ong. 1200 t/min. weer gaan inspuiten! Eea misschien wel te zien op je boordcomputer.
 

dj.verhulst

Forumguru
van de week had ik even tijd, en heb een paar keer die tip gedaan van begeleiding uit en weer aan

en nu heb ik weer gesproken begeleiding,, dat probleem is dus opgelost.

blijft staan de knop van de aanjager, en dat het systeem denkt dat ie in wolfsburg is. en het automatisch schalen wat niet goed werkt

dealer blijft stil , deze week maar eens bellen,, vind eigenlijk dat zo'n storing niet zo lang mag duren.
 

AndreM

Forumguru
Toch wel prettig he, dat je auto weer tegen je praat.
Is anders zo stil, toch? :deuk: :thumbsup:

Heb je de navi al eens gereset?
Is zomaar mogelijk dat alles weer goed gaat werken.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Als je de koppeling in trapt of de versnellingspook in neutraal zet ontkoppel je de aandrijflijn en rolt de auto gewoon vrij. Mocht je op deze manier ooit een uitwijkmanoeuvre uit moeten voeren is de kans groter dat dit slecht afloopt t.o.v. dezelfde manoeuvre uitvoeren bij een aangekoppelde aandrijflijn (in de versnelling). Dit onder andere door de verminderde grip die je hebt bij een ontkoppelde aandrijflijn (in neutraal of koppeling ingetrapt
Volgens mij klopt dit gewoon niet. (Lijkt me overigens wat off-topic, maar dat terzijde.)
Met ontkoppelde aandrijflijn en zonder te remmen heb je bij een uitwijkmanoevre alleen te maken met de massa van de auto die in beginsel rechtdoor wil, en de zijwaartse kracht die optreedt als je gaat insturen. Als er vanuit de aandrijflijn of door de remmen een extra kracht wordt uitgeoefend in het grensgebied tussen net wél en net géén grip, wordt de kans groter dat je gaat schuiven.
Om die reden is immers ABS bedacht: afwisselend remmen om de snelheid eruit te krijgen en niet remmen zodat je toch nog om die boom heen kunt sturen. En van oudsher leren we ook al om in een slip de koppeling in te trappen en te sturen in de richting waar je naartoe wilt.
 

Rallye

Forumguru
Inspuiting stopt wel degelijk bij gas loslaten (in versnelling). Om afslaan tegen te gaan zal hij bij ong. 1200 t/min. weer gaan inspuiten! Eea misschien wel te zien op je boordcomputer.

Zo heb ik het niet begrepen. Bij gas loslaten in de versnelling wordt de motor aangedreven door de wielen; weer inspuiten om te voorkomen dat de motor afslaat is dus niet nodig. Ik meen zelfs in de Auto Motor und Sport gelezen te hebben dat je juist daarom bij een lange afdaling af en toe (als het kan natuurlijk) een beetje gas geven: dan zorgt de (dan wel) ingespoten bezine voor wat koeling en smering.

Bij uitrollen met ingetrapte koppeling wordt de motor niet aangedreven door de wielen en dan moet hij wel op stationair toerental lopen. Dan verbruikt hij dus wel benzine.

Volgens mij klopt dit gewoon niet.
Met ontkoppelde aandrijflijn en zonder te remmen heb je bij een uitwijkmanoevre alleen te maken met de massa van de auto die in beginsel rechtdoor wil, en de zijwaartse kracht die optreedt als je gaat insturen. Als er vanuit de aandrijflijn of door de remmen een extra kracht wordt uitgeoefend in het grensgebied tussen net wél en net géén grip, wordt de kans groter dat je gaat schuiven.
Om die reden is immers ABS bedacht: afwisselend remmen om de snelheid eruit te krijgen en niet remmen zodat je toch nog om die boom heen kunt sturen. En van oudsher leren we ook al om in een slip de koppeling in te trappen en te sturen in de richting waar je naartoe wilt.

Deels heb je volgens mij gelijk. Bij slippen haal je de auto beter terug door de koppeling in te trappen. Dan haal je één van de krachten die de auto de verkeerde kant op dwingt weg. Bij het nemen van een afrit (met eventueel een bocht) is de kracht van de aandrijflijn nu juist één van de krachten die je auto in het juiste spoor houdt. Als je die onderbreekt mis je één van de mogelijkheden de radius van de bocht die je wilt maken te beïnvloeden. En je verbruikt nog meer ook omdat de auto weer benzine inspuit.....

ABS zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar blijft door te voorkomen dat de wielen blokkeren. Als wielen blokkeren glij je rechtuit: de auto is onbestuurbaar. Met ABS blokkeren je wielen niet en blijft de auto dus tijdens het remmen bestuurbaar. Met koppelen of ontkoppelen heeft dat niets te maken....
 

Canon-Eye

Forumguru
ABS laat nog steeds een aantal keren per seconde de wielen blokkeren, afgewisseld met niet-blokkeren om de sturende werking te gebruiken. Dat spel speelt zich nu juist af in het grensbereik tussen wel en geen grip: zodra je glijdt beweeg je in een rechte lijn, zodra je weer stuurt (als de wielen weer even rollen) volg je de bocht.

Die invloed van de aandrijflijn op de door jou genoemde snelwegafrit doet zich voor als de auto nog lang niet in het grensbereik van de grip is - zo lang je niet té snel gaat althans. Want dan treedt regel 1 weer in werking: glijden = rechtuit gaan, volgens de raaklijn aan de curve die werd gevolgd tot het moment dat de grip niet meer toereikend was.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Volgens mij is het juist de bedoeling dat ABS de wielen niet laat blokkeren. Door snel de rem weer los te laten als dat driegt te gebeuren. Jij zegt dat de hij nog wel blokkeert?

Edit: kortom, de koppeling intrappen als je (met een normaal tempo) een afrit van de autosnelweg afrijdt is niet handig omdat de auto dan benzine verbruikt (dat doet hij niet als je afremt op de motor) en je één van de mogelijkheden de auto in het gareel te houden (via de aandrijflijn) uit handen geeft.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De remvertraging is wel zo hoog dat je strepen trekt
Als er strepen worden getrokken, dan wordt er dus ook (een beetje) gegleden... :pardon:

Ik heb het niet onderzocht, maar ik ben wel benieuwd of die strepen bij nauwkeurige beschouwing ook uit korte stukjes en onderbrekingen blijken te bestaan.
 

dj.verhulst

Forumguru
ja je kan heel soms een strepen patroon zien, vooral bij de oudere versies abs die regelen niet zo verfijnd af dan de huidige systemen.
 

dj.verhulst

Forumguru
gisteren heb ik nieuwe software gekregen, de versie die ik had was problematisch, duurde uren.
maar ik moet zeggen dat het navigatie systeem lijkt beter ( lees normaler ) te werken, zoomt netjes in en uit, heb gesproken instructie en splitscreen .

alleen de voice command werken slecht en een aantal veel door mij gebruikte funties werken niet meer.
zoals het bellen naar iemand, moet het zelf doen, dat werkt wel.
weet niet of ik er wat aan ga doen, denk dat ik de laatste versie software heb , en er is kans dat met een volgende versie er mogelijk wat anders gaat storen.
 

Rick

Senior Member
blijft staan de knop van de aanjager
Voor de zekerheid: de werking van de knop van de aanjager/ventilatie is wat vreemd bij de O3 (anders dan voorheen in deze klasse). Als je de klimaatregeling op Auto hebt staan gaan de lampjes ledjes standaard uit, volgens mij vanuit de redenering: niemand is geïnteresseerd hoe hard hij staat, want hij past zich toch vanzelf af naar behoefte. Als je afwijkt van de auto stand door de ventilatie hoger of lager te zetten gaan de ledjes wel aan. Overigens zal de klimaatregeling nog steeds harder en zachter gaan obv behoefte, alleen dan gemiddeld wel harder/zachter naar mate je dat ingesteld hebt. Dus had je hem een tandje harder gezet handmatig, dan zal de auto regeling er nog steeds voor zorgen dat de ventilatie zachter gaat als de "doeltemperatuur" bereikt is maar hij blijft wel een tandje harder blazen dan obv AUTO stand nodig was.

Misschien is dat niet je probleem, maar als dit wel herkenbaar is dan is het "works as designed".
Overigens kunnen de Vagcom specialisten de ledjes altijd aan zetten, zoals het voorheen was (O3, G6 etc).
 

dj.verhulst

Forumguru
dat hebben ze me inmiddels verteld, maar hij deed ook gek de fan ging niet linear harder of zachter blazen dat is inmiddels gefixt,, in heb hem altijd om manual staan.
 

MaRco2

Forumguru
tevens heb ik last dat de auto in en uitzoom functie niet goed werkt, en soms denkt ie dat ie in Wolfsburg is en moet ik het systeem uit en weer aan zetten, dan werkt ie wel.

Dat heb ik ook af en toe. Kunnen ze onder garantie niets mee (vroegen om foto's, later konden het alleen filmpjes zijn), uitlezen hielp niets.

En de laatste maanden nergens last van... tja, garantie inmiddels verlopen.
 
Bovenaan Onderaan