Problemen ramen en centrale vergrendeling

Ik heb samen met mijn vriendin een Octavia station uit 2006 en we hebben sinds enkele weken electronische problemen. Tijden het rijden of in de nacht gaat spontaan de centrale portiervergrendeling tig keer aan en uit en/of gaan ramen spontaan open. Soms gaan de ramen tijdens het rijden ook na een tijdje spontaan weer dicht. De afgelopen weken is de accu al meermalen leeg geraakt, waarna we die met een 220V lader steeds in een nachtje weer op hebben geladen.

Uiteraard is een onbetrouwbare auto niet fijn, maar morgen hebben we ook nog eens een crematie en die is op bijna 2 uur enkele reis. Natuurlijk gaan we met opgeladen accu weg, dus we zullen er wel op tijd zijn. Maar we willen natuurlijk voorkomen dat we dat lange stuk met open ramen moeten rijden en ook willen we graag in de avond weer naar huis. Om de kans op problemen te verkleinen wilden we de zekeringen verwijderen.

We zijn geen doe het zelvers op auto gebied, maar in het boekje hebben we informatie van de zekeringen gevonden. In de lijst staat bij zekeringen 6, 14 en 38 iets over centrale vergrendeling en die hebben we dus verwijderd. Maar in de lijst zien we niet terug op welke zekering de electrische ramen zijn aangesloten. We hebben zowel voor als achter elektrische ramen. Wie kan me vertellen welke zekering(en) we moeten verwijderen om gewoon met dichte ramen te kunnen rijden?

We zijn bang dat het bij een officiele dealer wel eens uit de klauwen kan lopen, dus het zou fijn zijn als we iemand zouden vinden die ons voor een kleine/redelijke vergoeding kan verlossen van deze problemen. We wonen in het midden van Denthe, tussen Borger en Westerbork. Ik wil ook wel proberen het deurpaneel open te maken om te zien of er vocht in zit, maar weet niet of dat iets oplevert...

Alle tips en hulp is welkom!
 

Joske

Forumguru
Allereerst welkom op het forum Mickey. Een meet- en greet hier kunnen we wel waarderen maar ik kan me voorstellen dat je hoofd nu wel ergens anders staat..

Wat ik mij zo herinner uit een ander topic is het volgende: kan je met de sleutel (in deurslot) de ramen openen? Dus openen en dan blijven naar links houden totdat alle ramen open zijn? Dit kan je ook richting rechts doen (sluiten van de wagen) en blijven houden totdat de ramen terug dicht zijn.

Dit kan je alvast proberen. Verder denk ik aan een op hol geslagen microswitch of toch ergens slecht contact aangezien de accu ook leegloopt..

Betreft de zekeringen, zekering 6 is toch iets helemaal anders als dat jij vernoemt.. Dit is stuurbekrachtiging. Tenzij we over een andere Octavia bezig zijn.

Is het geen O1 ?

(een foto doet wonderen)

en een motorcode ook eventueel.. te vinden vooraan in boekje of in koffer bij reservewiel op een sticker.

vb: BLS of BXE etc..
 
Bedankt voor je reactie! Mijn hoofd staat nu idd niet zo in de vriendschappelijke modus, maar bij het verhaal dat ik morgen moet vertellen. Ook ben ik terughoudend met internet en social media. Maar even kort: 44 jaar, samenwonend met partner, geen kinderen, hollandse herder, crematie is van mijn moeder die leed aan Alzheimer's.

De tip over langdurig sleutel gedraaid houden heb ik gezien, maar durf ik nu niet te doen omdat nu alle ramen omhoog zijn. Als ik nu de ramen uit kan schakelen, dan vind ik dat voor nu het fijnste. Dan ga ik overmorgen wel verder experimenteren. Maar als ze vanmiddag of vannacht nog omlaag gaan, zal ik proberen of ik ze daarmee omhoog krijg.

Zekering 6 zat er niet in, ik dacht dat mijn vriendin die er van de week had uitgehaald maar ze heeft die zekering terug gestopt. Dus waarschijnlijk heeft op positie 6 nooit een zekering gezeten. Alle zekeringen die we er uit hebben gehaald bewaren we in de auto dus als iets niet goed gaat kunnen we die er morgen onderweg weer in doen.

De auto is uit 2006 dus ik dacht dat het vanwege het jaartal een type II moest zijn, maar op Wikipedia zie ik hem toch staan bij Type 1: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Skoda_Octavia_front_20071007.jpg
In het boekje zie ik motorcode BFQ...
 

Joske

Forumguru
Ok.. Alvast mijn deelneming. :(


Ik zoek je straks de zekeringbox op. Binnen halfuurtje weet je het.

Had al vermoeden van een O1 ;)

Begrijp dat je huiverig bent betrekkende de comfortsluiting.
 
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben niet ongeduldig, maar hoop dat je nog kunt laten weten welke zekering is gekoppeld aan de ramen. Dat is voor morgen het fijnste.

Ik heb de pdf van het deurpanel gevonden, na morgen ga ik kijken hoe de deur er van binnen uit ziet...
 

Joske

Forumguru
zie bijlage

(zit zelf even krap in tijd..)
 

Bijlagen

  • zekeringhouder O1 .pdf
    195,4 KB · Weergaven: 30
Bedankt voor de bijlage, zeker als je weinig tijd hebt! Ik zie dat de raambediening niet in het standaard zekeringenblok zit en ook niet op de accu, maar waar het wel zit is me niet duidelijk.

De raambediening zit in de bijlage op pagina 7 en zekering C. Ik zie op pagina 6 het kopje "Relaishouder en extra relaishouder 10.04 ". Waar kan ik dat vinden?
 
Mijn vriendin is nu een uurtje weg om morgen netjes gekapt te zijn. Als ze terug is ga ik kijken of er een tweede paneel zit. Anders fingers crossed dat de ramen morgen omhoog blijven... maar we nemen mutsen en handschoenen mee voorin. Bedankt zover!
 

GJ M

Forumguru
Hallo Micky.

Allereerst gecondoleerd.

Moet het even uit mn hoofd doen, maar het is volgens mij inderdaad paneel 2. Kan ook zijn dat er nog een kapje onder het stuur zit waar wat zekeringen in zitten.

Sterkte morgen, en succes met de auto
 
Bedankt voor de condoleances en de hulp.

De gangbare zekeringen zitten onder 2, onder 1 zit niets (kan het plastic er wel af halen maar geen elektrisch panel). Ik zie ook geen paneel onder het stuur, daar zit een groot rooster dat vast is geschroefd. Het is trouwens een auto met LPG, mogelijk dat dit nog iets betekent voor waar dingen zitten want her en der is dus iets ingebouwd.

Maar gelukkig, na het weghalen van de zekeringen voor de centrale vergrendeling zijn de ramen niet meer naar beneden gegaan, dus zo gaan we vandaag rijden, met acculader in de achterbak. Muts en handschoenen gaan ook mee.

Van het weekend ga ik kijken of de ramen heen en weer kunnen (waarschijnlijk lukt dat alleen als ik de zekeringen van de vergrendeling weer terug plaats) en ik zal proberen of ik het deurpaneel kan verwijderen en vocht of iets anders zie.
 
Hallo allemaal,

Vrijdag op de dag van de uitvaart heb ik geen problemen gehad met de auto (gelukkig). Ik heb de auto dit weekend laten staan. Tijdens de twee nachten daarna is het raam linksvoor twee keer een aantal cm open gegaan. De derde nacht is dat raam geheel open gegaan en is het raam rechtsvoor een paar cm open gegaan. Maandag was de accu nog goed, dus het leeglopen van de accu lijkt gekoppeld aan het continu schakelen van de centrale deurvergrendeling.

Ik heb zojuist geprobeerd de ramen te sluiten door langdurige de sleutel te draaien en dat is niet gelukt. Ook lukte dat niet nadat ik de twee verwijderde zekeringen had terug geplaatst (die heb ik er nu weer even in laten zitten). Ook kan ik de ramen niet dicht krijgen met de sleutel in het contact. Op basis van mijn ervaringen de afgelopen weken lijkt de enige manier om de ramen dicht te krijgen een uur rondrijden en dan proberen. Ook zijn de ramen wel eens vanzelf dicht gegaan, maar ook alleen tijdens het rijden...

Ik houd mij aanbevolen voor een tip over waar de relais zit voor de raambediening, voor als ik de ramen dicht krijg (ik heb voor nu liever mijn ramen altijd dicht). Maar natuurlijk ben ik nog meer geholpen als iemand die me kan helpen mijn mooie Skoda weer betrouwbaar te maken (voor een redelijke vergoeding). Zoals ik in mijn openingspost schreef, ben ik bang dat een officiele dealer een dure grap gaat worden...

Ik zal nu even wat in de meet & greet gaan schrijven!
 
Als ik het goed begrijp dat heb je 2 problemen.
1. CV spontaan aan/uit
2. Ramen spontaan open/dicht.

Als ik er goed over nadenk, dan kan het alleen aan de knoppenpaneel op de deur zitten. Dat is namelijk de enige plek waar zowel de ruiten, als de cv, te bedienen is.

Dus ik gok dat daar water of zoeiets in is gekomen, waardoor door kotsluiting/corrosie de knoppen een eigel leven zijn gaan leiden
 
Die kans lijkt mij ook groot, ofwel het knoppenpaneel ofwel de kabelboom er naartoe. Ik heb een kleine garage gevonden waar ik wel vertrouwen in heb, die gaan er morgen naar kijken. Ik zal nog even posten wat de uitkomsten zijn.
 

Joske

Forumguru
Ik zou zeker de kabelboom laten controleren die door het elastische deel gaat (in scharnierpunt deur).
 

Antera

Donateur
Probleem is deurslot bestuurderszijde vermoedelijk.

Even uit lezen en kijken of er fouten in staan.

Gaat je binnen evrlichting wel aan als de deur op slot gaat? Knippert ook het lampje in de deur dan?
 
Zoals ik al schreef heb ik hem naar een kleine garage gebracht. Onze huidige garagehouder doet zelf weinig reparaties en zelf ook geen APK, ook is hij geregeld op vakantie als e iets hebben. Al met al een extra argument om een garage te zoeken.

Zoals verwacht is de oorzaak teveel vocht. Het knoppenpaneel linksvoor is niet duur en is inmiddels vervangen. De kabelboom linksvoor en de raammotor linksvoor hebben echter ook teveel schade door vocht. Deze moeten ook beide vervangen worden. Onze hoop is dat we dan klaar zijn.

Nieuwe onderdelen zijn natuurlijk prijzig, met name de raammotor. Als iemand van jullie een of beide onderdelen tweedehands heeft liggen, dan zouden we wat geld kunnen besparen. Iemand?
 

Cordoba

Forumguru
Als je het nummer van de raammotor hebt, kun je ook sloperijen benaderen en hoeft de raammotor niet eens uit een Skoda te komen: goede kans dat je dezelfde raammotor ook tegen komt bij modellen van Seat, VW en Audi uit dezelfde periode. Wat ook een goed middel is om onderdelen te vinden is de site schadeauto's. Let wel op dat je demontage auto's zoekt, en geen schadeauto's (schadeauto's worden in zijn geheel verkocht, om weer op te knappen). Je kunt dan het merk (Skoda), het model (Octavia) en dan de juiste bouwjaren voor de Octavia I (zal iets van 1999-2006 zijn), dan vind je de auto's die aan de criteria voldoen te zien, en kun je ze stuk voor stuk bekijken (welke sloperij, hoe ze eruit zien op foto's) enz. Dan kun je contact opnemen met één of meer sloperijen die een geschikte donorauto hebben staan, en vragen of het onderdeel nog beschikbaar is (kan al verkocht zijn) en wat het kost, en of ze het eventueel opsturen.

Wat voorbeelden van donorauto's:
- Wieuwerd
- Nunspeet
- Nieuw-Weerdinge (dus redelijk dichtbij voor je)
- Gorredijk
- Twijzel
Er zijn nog wel meer mogelijke donorauto's te vinden, maar ik heb hier alleen de auto's geplaatst die binnen een afstand van pakweg 100 km staan voor jou. Als je de foto's bekijkt, kun je soms aan de foto's zien (schakelaars voor de ramen) of ze elektrisch bediende ramen hebben.
 

Octaviapower

Actief lid
Als je daar teveel vocht hebt kan het zijn dat je pakking (of folie hoe ze het bij de Skoda dealer noemen) kapot is hierdoor kan er regenwater bij de stekkers en electronica in de deur komen een reparatie hiervan (bij mij ook het geval alleen niet zo erg en was beide deuren) kost 350 euro. Bij een skoda dealer. Helaas was bij mij hierdoor het deurslot gesneuveld waardoor hij soms de deur van het slot afhaalde. Ik raad je dan ook aan dit te laten controleren anders begint het geintje weer van voor af aan en kun je weer allerlei dure componenten kopen.

Verder veel succes met de wagen!
 
Bovenaan Onderaan