Productie versie van de Leon 2005

Karstieman

Forumguru
ja, Auto Aarts in Heerlen.
Daar lever ik ook mijn Leon in en neem m'n Skoda mee /forum/images/graemlins/wink.gif

FWE

Nieuw lid
En dat wil ik misschien andersom gaan doen. Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Leon (Ook al gaan sommigen mij voor gek verklaren) Alleen is Almere-Heerlen een beetje te ver. Bij een alleenstaande Seat dealer word ik erg somber van de inruilprijzen. Iemand nog een andere buiren Amsterdam?

De nieuwe Leon was voor mij (als ex-Leon-rijder) aanleiding over te stappen naar de Octavia. Ik vind de hele nieuwe Seat-familie vreselijk. Maar da's slechts mijn persoonlijke mening...

FWE

Nieuw lid
Ik vind de nieuwe lijn van Seat (Leon en Altea)wel mooi op die Toledo na dan. Het is wel een stapje terug, maar een Superb met diesel in de uitvoering waar ik nu in rijd is niet meer te doen, dan ga je al gauw richting Passat Highline uitvoering. Vooralsnog is de inruilprijs die ik bij Seat in Almere krijg veel te weinig dus de overstap is nog niet zeker.

Karstieman

Forumguru
Als je er een ziet rijden vind ik het moeilijk te zien of het nu een Althea is of een nieuwe Leon..
Ze lijken wel heel erg op elkaar.

FWE

Nieuw lid
Dat maakt mij in principe niet uit. Als ik mij daar druk om had gemaakt had ik nu ook wel in een audi o.i.d. gereden in plaats van een Skoda. Daarnaast, een Altea is duurder, dus ze denken altijd dat je in een duurdere auto rijdt. /forum/images/graemlins/smile.gif

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
En dat wil ik misschien andersom gaan doen. Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Leon (Ook al gaan sommigen mij voor gek verklaren) Alleen is Almere-Heerlen een beetje te ver. Bij een alleenstaande Seat dealer word ik erg somber van de inruilprijzen. Iemand nog een andere buiren Amsterdam?

[/ QUOTE ]

Is er met S-Point/Seat-Point geen zaken te doen? Die zijn toch via A-Point Groep ook een soort van gecombineerde dealer.

Anders Martin Schilder in Alkmaar: doet alle VAG-merken.

Dutch4x4

Senior Member
Of natuurlijk het onvolprezen Seat Van der Velden in Benthuizen (bij Zoetermeer). Officieel alleen Seat, maar achter de schermen alle VAG-merken.

FWE

Nieuw lid
Hoi Dutch,

Ik heb Daan bij wie ik altijd mijn auto's kocht al gesproken. Hij is inmiddels algemeen directeur bij A-Point. Ik dat er inderdaad wel wat te regelen valt. Ik heb maandag de hele dag bij S-Point gezeten en begin toch te twijfelen of ik niet de Octavia zal nemen ( helemaal opgetuigd met lekkers natuurlijk) Ik heb in zijn auto gereden en kan je zeggen dat ik onder de indruk was (2.0 TDI DSG met werkelijk alle opties).Ik denk dat ik daar over de inruilprijs mij geen zorgen hoef te maken. De Leon is denk ik toch een beetje te klein qua bagageruimte.

Dutch4x4

Senior Member
Klinkt goed, waarom zit je in godsnaam de hele dag bij S-Point? Het zijn aardige mensen, hoor, maar een hele dag? /forum/images/graemlins/wink.gif

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb Daan bij wie ik altijd mijn auto's kocht al gesproken. Hij is inmiddels algemeen directeur bij A-Point.

[/ QUOTE ]

Zozo, is Witteveen inmiddels de grote bobo bij de groep? Wie runt nu S-Point dan?

En Frank, wil je nu alweer van de Superb af? /forum/images/graemlins/shocked.gif

FWE

Nieuw lid
Ik wil gaan dieselen en omdat het bij mij altijd na 2 jaar een beetje begint te kriebelen dacht ik, laat ik eens rond gaan kijken.

De reden dat ik daar de hele dag was kwam doordat ik een fout gemaakt had bij het plannen voor vervoer terug naar huis. Doordat ik na elk half uur dacht, ze zullen wel zo klaar zijn, het heeft geen zin om meer naar huis te gaan zat ik daar wel even. Dit is denk ik het enige minpuntje van S-point, het regelen van vervangend vervoer. Voor de rest niet anders dan goeds. Maar het ging wel snel hoor, in Daan z'n auto gereden, praatjes maken met Chiel en Rene, daarna een tijdje met Johan, de verkoper om tafel gezeten en een uitstapje gemaakt naar VW en Ford. Ik geloof dat Michel (voorlopig) de honneurs waarneemt.

Wat vinden jullie trouwens van de nieuwe Jetta? Lijkt mij wel een mooie auto.

Je hebt een 2.0 TDI Sportline voor rond de 33K, lijkt mij ook wel een goed alternatief. Ik denk dat de stap van een Superb daarnaartoe makkelijker is dan naar de Leon. Als Daan die inruilprijzen die hij genoemd heeft ook waar kan maken bij de VW staat mijn keuze al redelijk vast.

Iemand interesse voor in Superb???

Dutch4x4

Senior Member
Ah, dat verklaart veel. /forum/images/graemlins/grin.gif

Michel runt daar nu de tent? Mooi voor 'm, is tegenover mij altijd voorbeeldig geweest.

Vervangend vervoer is bij mij nooit een probleem geweest, heeft Chiel steeds prima geregeld. Nou ja, 'steeds', voor de weinige keren dat ik de auto moest achterlaten dan...

Dutch4x4

Senior Member
Paar aanvullingen, even knip-en-plak van andere forums vanwege de storingen van de afgelopen dagen. Was op 9 september, Edwin is Edwin van de Velden van Seat Van de Velden in Benthuizen. Gaat over een Leon 2.0 FSI Sport-Up.

"Begin van de avond bij Edwin ook even gereden in zijn benzine-demo.

Pluspunten zijn met name de zitpositie en de vering. De zit is lekker laag en de middenconsole komt goed omhoog, zodat de pook precies goed zit. Pook schakelt ook lekker kort.

De vering is lekker sportief: stug, maar niet oncomfortabel. In ieder geval beter dan standaard-Octavia, maar trouwens niet beter dan het Octavia-sportonderstel. Met die laatste is nog een leuk lift-off oversteer op te wekken, maar dat lukt niet met de Leon. Zal wel aan het gebrek aan kont liggen. Verder naar mijn smaak toch te veel onderstuurd, maar ik ben nu eenmaal gewend om vroeg op het gas te gaan. Met een iets andere rijstijl is het onderstuur trouwens goed te ondervangen.

De FSI-motor klinkt onderin erg prettig, maar in de hoge toeren wordt hij wel erg schril. Niet mooi. Maar een ander uitlaatje kan dat wel verhelpen. Trekkracht is niet heel spectaculair, maar wel mooi lineair paraat, tot érg hoog in de toeren. Vooral de oomph bovenin verraste me.

Verder is-ie met de 18"-jetsers van Audi zoals hij bij Edwin in de showroom staat vanuit erg veel hoeken toch wel behoorlijk imposant. Alleen die achterkant is een tikkie saai, maar hij is tenminste niet zo lelijk als die van een 3-serie...

Minpunt vind ik de interieurmaterialen: toch net iets minder dan in de Octavia, dat echt op een hoog niveau staat.

Maar goed, ik zie de doelgroepen voor die twee auto's niet zo bijten, los van eventuele veranderende gezinssamenstelling. Wie een mediterrane hatch zoekt, zal echt niet zo snel gaan vergelijken met een degelijke, voorname Tsjech."

En daar komt vandaag bij:

"Vanwege 60k-beurt vandaag weer zo'n degelijke nieuwe Tsjech mee, een 1.9 TDI Elegance tutti lampioni. Voor zover er met dat ding te hoeken valt, één ding viel me wel meteen weer op: toch veel langer uitblijvend onderstuur in vergelijking met de Leon of Golf.

Okee, de vering is mij te comfortabel en het onderstel een tikje zwalkend, maar dat kan een sportonderstel wel verhelpen. En dan vind ik de Octavia toch mooier in de bocht liggen dan de Leon. Gewoon prettiger en voorspelbaar sturen, ook wellicht omdat de stuurbekrachtiging minder steriel is.

Gold voor de vorige generatie ook al zo. Zou dat dan inderdaad aan dat riante achterste liggen?"

___JC___

Forumguru
Ik heb ook een proefritje gemaakt in de nieuwe Leon bij van der Velden een paar weken terug.
Het was de 2.0 TFSI met chip, 18 inch velgen, Eibach onderstel en Militek uitlaat. Dat geeft deze ruim 1.300 kg wegende auto wel 270 pk ! /forum/images/graemlins/cool.gif

Allereerst is de motor echt een verschil met de 1.8T waar ik nu mee rij. Het koppel is inderdaad over het gehele toerenbereik beschikbaar. Het voelt niet echt als een turbomotor en dat beviel mij wel.
Het onderstel is hard, te hard zelfs. Heb een half uurtjegereden en ik moest me vullingen opnieuw vast laten zetten zegmaar. Maar hij kan ermee wel snoeihard door de bocht uiteraard.
Ik vind m eigenlijk wel heel erg mooi. Kontje en achterdeuren een beetje gejat van de Alfa, maar ja het is dezelfde ontwerper he.

De ruimte voorin is beperkt, vooral de breedte op schouderhoogte viel mij nogal tegen, maar dat is een logisch gevolg van de carroserievorm.
Ding is wel bloedsnel! /forum/images/graemlins/rockon.gif

Bijlagen

• 14012-leon03.jpg
    14012-leon03.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan