Paar aanvullingen, even knip-en-plak van andere forums vanwege de storingen van de afgelopen dagen. Was op 9 september, Edwin is Edwin van de Velden van Seat Van de Velden in Benthuizen. Gaat over een Leon 2.0 FSI Sport-Up.
"Begin van de avond bij Edwin ook even gereden in zijn benzine-demo.
Pluspunten zijn met name de zitpositie en de vering. De zit is lekker laag en de middenconsole komt goed omhoog, zodat de pook precies goed zit. Pook schakelt ook lekker kort.
De vering is lekker sportief: stug, maar niet oncomfortabel. In ieder geval beter dan standaard-Octavia, maar trouwens niet beter dan het Octavia-sportonderstel. Met die laatste is nog een leuk lift-off oversteer op te wekken, maar dat lukt niet met de Leon. Zal wel aan het gebrek aan kont liggen. Verder naar mijn smaak toch te veel onderstuurd, maar ik ben nu eenmaal gewend om vroeg op het gas te gaan. Met een iets andere rijstijl is het onderstuur trouwens goed te ondervangen.
De FSI-motor klinkt onderin erg prettig, maar in de hoge toeren wordt hij wel erg schril. Niet mooi. Maar een ander uitlaatje kan dat wel verhelpen. Trekkracht is niet heel spectaculair, maar wel mooi lineair paraat, tot érg hoog in de toeren. Vooral de oomph bovenin verraste me.
Verder is-ie met de 18"-jetsers van Audi zoals hij bij Edwin in de showroom staat vanuit erg veel hoeken toch wel behoorlijk imposant. Alleen die achterkant is een tikkie saai, maar hij is tenminste niet zo lelijk als die van een 3-serie...
Minpunt vind ik de interieurmaterialen: toch net iets minder dan in de Octavia, dat echt op een hoog niveau staat.
Maar goed, ik zie de doelgroepen voor die twee auto's niet zo bijten, los van eventuele veranderende gezinssamenstelling. Wie een mediterrane hatch zoekt, zal echt niet zo snel gaan vergelijken met een degelijke, voorname Tsjech."
En daar komt vandaag bij:
"Vanwege 60k-beurt vandaag weer zo'n degelijke nieuwe Tsjech mee, een 1.9 TDI Elegance tutti lampioni. Voor zover er met dat ding te hoeken valt, één ding viel me wel meteen weer op: toch veel langer uitblijvend onderstuur in vergelijking met de Leon of Golf.
Okee, de vering is mij te comfortabel en het onderstel een tikje zwalkend, maar dat kan een sportonderstel wel verhelpen. En dan vind ik de Octavia toch mooier in de bocht liggen dan de Leon. Gewoon prettiger en voorspelbaar sturen, ook wellicht omdat de stuurbekrachtiging minder steriel is.
Gold voor de vorige generatie ook al zo. Zou dat dan inderdaad aan dat riante achterste liggen?"