Een degelijk ontwerp is wel de basis om een betrouwbare auto te kunnen bouwen, maar geen garantie voor een betrouwbare auto. Eigenlijk is de zwakste schakel bepalend, een mooi voorbeeld is Opel zo'n 20-25 jaar terug: tot dan toe bouwden ze redelijk betrouwbare auto's, en de ontwerpen waren nog steeds goed, tot er een nieuw kopstuk kwam dat alle inkoopdelen onder de loep nam, en veel goede inkoopdelen voor een paar cent minder ergens anders in iets aangepaste vorm liet fabriceren. Gevolg was dat de auto's veel storingen en problemen kregen omdat die goedkopere onderdelen veel problemen veroorzaakten. Tegen de tijd dat de problemen met die goedkope onderdelen overduidelijk naar boven kwamen was de schuldige gevlogen en aangenomen bij het Vagconcern voor een vergelijkbare functie.......
Even terug naar de basis: als je een goed degelijk ontwerp hebt, maar personeel in de productie dat niet deskundig of niet gemotiveerd is, kun je er op wachten dat er veel auto's met problemen bij de dealers terugkomen. Ook in de huidige productiemethodes met veel robots, blijft dat: als een robot niet goed afgeregeld wordt, zul je dus een hele serie auto's krijgen die niet netjes geproduceerd zijn. Dus niet alleen het ontwerp is van belang, maar waar de auto geproduceerd wordt (met welke techniek en welk personeel) is ook van belang, en zelfs het management kan veel invloed hebben op de geleverde kwaliteit.