Raam rechtsvoor met eigen willetje

rutgerm

Senior Member
Mijn raam rechtsvoor doet opeens vreemd. Ik geloof dat ik bij de proefrit hem wel gecheckt heb, maar nu opende ik alle ramen vanaf de afstandsbediening en wilde ik ze daarna sluiten, ging het raam rechtsvoor opeens vreemd doen. Hij gaat ongeveer 1/4e omhoog en daarna weer naar beneden. Als ik de schakelaar slechts een klein stukje aantrek, stop voor het punt dat hij steeds problemen geeft en dan in een paar keer tikken hem verder omhoog doe wil het wel.
Maar ik wil natuurlijk gewoon dat het goed werkt. Wie weet wat ik moet doen?

Noord26

Forumguru
Loopt hij te stroef en dan registreert de auto dat de motor teveel stroom moet leveren (beknelling) waardoor hij uit veiligheid weer open gaat.

Zijn al diverse topics over geweest.

EdK

Forumguru
opnieuw inleren wil al helpen
dus naar beneden dat raam met de knop in portier en dan naar boven en dan 5 sec ingedrukt houden "OP" nadat raam dicht is
Daarna zou t weer goed moeten wezen

rutgerm

Senior Member
EdK, begrijp ik je goed? Met de knop onder het raam dat problemen geeft eerst raam open, dan raam dicht doen. Vervolgens als hij helemaal boven is 5 seconden lang de knop "omhoog" indrukken?
Ik ga het direct proberen.

EdK

Forumguru
ja en indien dan nog probs dan raamgeleiders een inspuiten met silicoon en daarna met oude lap overtollig verwijderen met het vuil

Antera

Donateur
Inleren zal niet helpen. Hij gaat stroef dit kan je doen zoals ED al zegt of het kan zijn dat het raam niet helemaal recht in zijn geleiders hangt

dirkkroneman

Forumguru
Inderdaad, stroeve rubbers. Heb ik met mijn O2 RS ook last van gehad toen ik hem net kocht. Poosje stil gestaan, en best nog wel een poosje last van gehad. Mijn advies: probeer hem "zo veel mogelijk" te gebruiken. Af en toe gewoon even open en dicht doen. Je zult na verloop van tijd merken dat je er steeds minder tot geen (bij mij inmiddels niet meer) last meer van hebt!

rutgerm

Senior Member
Ok. Siliconenspray en veel open en dicht doen. Check.
Inleren deed inderdaad helemaal niets.

rutgerm

Senior Member
Heb de raamrubbers rondom met siliconenspray bewerkt. Dacht eerst dat dit het probleem opgelost had. Want het raam ging niet meer vanzelf naar beneden, maar stopte alleen nog twee keer onderweg. Dus was onder de indruk dat met veel op en neer klikken het raam wel weer gangbaar zou worden. Maar na een testrondje was ik weer terug bij af.
Er klinkt niets anders aan dit raam vergeleken met de andere 3. Als ik op de afstandsbediening alle ramen open wil doen gaat ie gewoon mee. Als ik ze allemaal dicht wil doen, blijft ie helemaal open staan. Dus hij gaat niet eens het eerste stukje omhoog en dan weer terug. Kan niet kloppen toch? Iemand die een suggestie heeft wat nu te doen?

Ronnie

Forumguru
Als ik het zo lees is er toch iets misgegaan bij het opnieuw inleren, denk ik.
Procedure:
Auto op contact, (NIET STARTEN!) raam geheel omlaag, knop 5 seconden vasthouden.
Daarna: raam ineens geheel omhoog en dan de knop nog 5 seconden vasthouden.
Contact uit, sleutel eruit, sleutel er weer in, starten en raam proberen.

Succes!

rutgerm

Senior Member
Thanks Ronnie. Maar je gelooft nooit wat er gebeurde.
Met raambediening van probleemraam de boel geregeld zoals jij aangaf. Probleem opgelost. Raam wil opeens weer open en dicht in 1 keer.
Totdat ik de bediening op de bestuurderszijde 1x gebruikte. Toen was het probleem terug via beide schakelaars. Raarrrrrrr. Iemand die nog ideen heeft over wat nu te doen?

rutgerm

Senior Member
Kan het proberen, maar klinkt niet erg logisch. Hij slaat toch maar op 1 plek op waar het raam moet stoppen?

rutgerm

Senior Member
Net geprobeerd, maakt geen verschil. Soms doet ie het opeens 1 keertje, de volgende keer stopt ie twee keer onderweg en soms gaat ie zelfs weer terug. Superfrustrerend dit.

Bovenaan Onderaan