Raammechanisme eindelijk kapot.

Gisteren gaf aan de bijrijders kant het raammechanisme de geest. Staalkabel van de rol af gelopen en helemaal kapot. :mad:
Heeft even geduurd, maar heb het raammechanisme verwijderd. Nu zou ik echter graag de laatste stekker van de kabelboom aan het slot los willen maken, maar krijg het niet voor elkaar.
Wie weet of hiervoor een oplossing is?:worshippy::worshippy:
Als het al mogelijk is? Heb alleen de grote Torx voor de slotplaat niet liggen dus....

Kan er elk nieuw raammechanisme weer in, want ik heb de bewuste popnagels in de metalen plaat:407:
De nieuwe types lijken er helemaal niet op namelijk.

Ronnie

Forumguru
Aan de grote stekker aan de onderkant van het CV module zit een lipje, in het lipje zit een soort spietje wat je met je nagel (of een kleine schroevendraaier) naar onderen uit het lipje kunt trekken,er zit een randje aan. Daarna kun je de stekker loshalen.
Probeer het niet met breekwerk, dit gaat niet lukken, de stekker breekt dan van de print af!

Ps: ik heb vorige maand de plaat er weer opgepopt, 10 stuks 6 mm alu popnagels.(autoschadebedrijf) of bij de VW dealer zijn er proppen voor waar je weer een schroef in kunt draaien.

Dank

Zal het morgen, ehh vandaag even proberen. Hoop dat het lukt.
En dan snel weer een nieuw mechanisme erin.
Printplaat van de motor was nat geworden trouwens en zat vol met corrosie. Valt me nog mee dat het raam nog steeds werkte.
Heb echt geen enkel benul van hoe deze nat kon worden, zit aan de binnenkant van de deur!!

Torx bouten slot/printplaatje raammotor

Bij het aanbrengen van een paar schoren, heb ik bij het losdraaien van het slot de Torx bouten naar de ver...... geholpen. Zitten die dingen soms met loctite vast ofzo.
Later nog maar eens een moertje oplassen en dan vervangen.
Nieuw mechanisme is besteld, bij Winparts.nl.
Wie weet of het printplaatje van de raammotor los te bestellen is?
Heeft namelijk waterschade :ahum: en krijg het idee dat mijn raamproblemen mede hierdoor veroorzaakt zijn.

@Ronnie
Bedoel je eigenlijk onder de motorkap? Ik kan geen palletje aan het stekkertje vinden welke aan het slot vast zit. Krijg het idee dat deze er helemaal niet af kan.

Ronnie

Forumguru
Nee, ik bedoel de stekker in het portier aan de onderkant van het slotmechaniek; 8 polige stekker met een ronde-en een platte zijkant, hieraan zit een lipje en in dit lipje zit het spietje (4-5mm breed) wat je omlaag moet trekken.
Ik het even nagekeken, de losse print is niet te bestellen, die zit aan de raammotor.

De bouten zitten wel erg vast, maar niet met locktite! Het zijn overigens geen torx, maar 12-kant "innenvielzahn" bouten 8 mm. Met torx gaat dit niet lukken, dan draai je alles in de soep!

Oeps.

Helaas was ik in de veronderstelling dat het torx betrof. Dit is nog wel overkomelijk gelukkig. Die Innenvielzahn 12 kant is die te koop?

Is bij mij geen spietje te ontdekken, hoor.

Dank je voor het nakijken van alles.:super:

Ronnie

Forumguru
Ik heb hem hier als dop/bit in lang en kort, maar daar heb je niets aan.......
De betere automaterialenzaken hebben deze wel los. Ze worden redelijk veel gebruikt bij VW, bv ook aan de aandrijfassen.

Of dit echt een symptoom is weet ik niet zeker natuurlijk, maar dat raam liep naar boven de laatste tijd zwaarder dan anders. Maanden!

1 Krak en daarna alleen maar knarsend.
Voor € 65,- vandaag weer gemaakt. 1,5 uur bezig geweest. Paar keer paneel er weer af gehaald omdat ik er iets achter liet vallen. Het is krap, maar zeker te doen.

Pon leest zeker niet mee voor de coulance regeling:grin:

Nu moet ik alleen nog het printplaatje voor de raammotor ergens vandaan zien te krijgen (sloop misschien) en dan werkt mijn spiegelverwarming en raambediening rechts ook weer.
Vandaag doorgemeten aan de stekker die op de printplaat uitkomt 11,5 V en daarna 0 V. We zullen zien.

DareDevil

Actief lid
raam

Heb vandaag hetzelfde probleem gehad.

Druk op de knop van het linkerraam, hoor wat rare geluiden en het raam komt niet meer omhoog!!

namleop

Actief lid
Ps: ik heb vorige maand de plaat er weer opgepopt, 10 stuks 6 mm alu popnagels.(autoschadebedrijf) of bij de VW dealer zijn er proppen voor waar je weer een schroef in kunt draaien.

Hoi Ronnie,

Weet je ook hoe die proppen of schroeven heten? Ik ga zaterdag mijn raammechanisme vervangen (poging tot in ieder geval :D en ik zag dat het er met zwarte (plastic?) popnagels op de stalen plaat vastzit. Als ik de exacte naam weet weet ik ook wat ik moet halen bij de vw dealer.

Ronnie

Forumguru
Artikel nr. van de popnagels is N 910 788 01, Alunagel A6,4 x10.
Je moet er 12 bestellen, kosten € 0,30 per stuk.

Als vervanging had de Duitse dealer een kunstof prop ervoor, met een zelftapper die erin past, kan het in Etka helaas niet terugvinden.
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan popnagels; een solide verbinding welke ook de stijfheid van het portier ten goede komt.

Monteurtje

Forumguru
@namleop. Met die zwarte popnagels zit het mechaniek op de plaat vast. 4 stuks volgens mij.
Ronnie bedoelt de popnagels waarmee de plaat op het portier mee vastzit (denk ik, als ik het zo lees), rondom.
En heb je een oudere auto, dan heb je geluk dan zit de plaat met bouten vast.

Ronnie

Forumguru
Losboren met een 10mm boor,resten uit het gat tikken, vastpoppen met popnageltang. (zijn alu nagels, gaat vrij makkelijk).

namleop

Actief lid
Bedankt voor de reacties.

@Monteurtje: Ik heb dan inderdaad denk ik een oudere (2001) auto, de stalen plaat zit met een stuk of 10 (12 kan ook) goudkleurige bouten vast.

@Ronnie: Ik bedoel inderdaad de bevestiging van het mechaniek op de staalplaat. Die lijken ook geen 10mm, meer iets van 4mm. Kunnen daar schroeven in ipv de popnagels? (lijkt me makkelijker, toch?)

Monteurtje

Forumguru
Heb je niet de stalen plaat met mechaniek of heb je alleen een los mechaniek die je moet overzetten?
Heb je geluk dat je niet alles hoeft uit te boren. Scheelt een hoop.

namleop

Actief lid
Ik heb alleen het losse mechaniek, de stalen plaat laat ik erin zitten.
Ben inderdaad blij dat die plaat met schroeven eruit kan! Zijn popnagels zoveel goedkoper dat Skoda later die zijn gaan gebruiken?

Mechaniek heb ik inmiddels binnen (besteld bij winparts) en daar zitten geen bevestigingsmaterialen bij.

Bovenaan Onderaan