Even werking van een N75-valve beter uitgelegd:
bron: site van Gerrit Speek
N75 is het VAG-codewoord voor het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing. In de N75 zit een ventiel (met een sensor) die de turbodruk kan verminderen (terugregelen). De
ECU meet de geleverde turbodruk en als die te hoog wordt dan geeft de ECU opdracht aan de N75 om 'stoom af te blazen'. De N75 doet zijn best om de geleverde druk [Mass Air Pressure (MAP) actual] in de buurt te houden van de gevraagde druk [MAP specified]. De duty-cycle van de N75 geeft aan hoe hard hij moet werken om de druk van de ketel te houden. Bij een goed werkende N75 liggen die waardes tussen de ca.50 en ca. 90%. N.B. bij nieuwere auto's (bv. de 2.0 TDI's werkt het andersom: duty cycle 80% = N75 hoeft bijna niks te doen, duty cycle 15%: de N75 moet hard werken om de turbodruk binnen de perken te houden. Dat ventiel in de N75 wil nog wel eens kapot gaan (kost anno 2005 twee cijfers voor de komma) wat zich uit in onderstaande verschijnselen.
Let op: als de turbodruk te hoog is opgelopen of er zijn te grote regelverschillen geconstateerd
kan de N75 de oorzaak zijn, maar bij een
VNT kunnen de schoepen vastzitten. Het onderscheid daartussen is met de foutcodes van VAG-COM niet te vinden. En natuurlijk kunnen er slangen(aansluitingen) lek zijn of verkeerd zijn gemonteerd.
Verschijnselen:
- Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende lmm).
- Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de N75 verdwenen is.
- Noodloop, als de N75, naar de 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.
En nog belangrijker: de werking van deze klep is te testen mbhv VCDS (Vagcom)
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html