Raar geluid Hoebbb ...Hoebbb 1,2greenl fabia 2011

SkodaCriz

Nieuw lid
owkej .. denk dat k toch vandaag maar ff langs de skoda dealer ga voor meer info. Dat ding met die 3 slangetjes er aan vibreert nogal wanneer het HOUBB hoeeb geluidje er is . lijkt me niet goed .

I.i.g super bedankt voor de hulp voor het mee denken ..


Oja .. En weet misschien iemand software van skoda / volkswagen / audi voor onderdelen te vinden enz ?


kind regards .
 

smutzkanone

Forumguru
Het kan zijn dat je wat leidingen verstopt hebt heb door vervuiling van bv olie, en dat dat een blokkade geeft.
Waardoor en je egr klep en je solenoid niet goed funktioneren
 

SkodaCriz

Nieuw lid
Dit is dat onderdeel .. Alle nummers die er op staan kloppen exact met hetgeen waat dat geluidje produceert.

http://www.ebay.co.uk/itm/291285177364

Was vandaag bij een specialist en hij vertelde dat er niets aan de hand was .. Hij had zelf ook een 1,2 greenliner en hij had hetzelfde. Misschien niet zo hard als bij mij maar het kon in ieder geval geen kwaad .. :S


Nja .. nu het schommelend rijden nog ff proberen te achterhalen rond de 8km/u constand
 

Joske

Forumguru
@Peter-036

het is een onderdeel aangeboden voor een Golf diesel, het heeft daarom niets te maken met brandstoftoevoer oid.. Hetgeen @smutzkanone al aangaf: een solenoïde.

Deze regelt je turbodruk of die naar de wastegate gaat of niet. (simpel gezegd)

Moest deze er niet zitten of slecht functioneren kan je geen druk opbouwen en zul je een verschil in vermogen moeten merken.
 

Joske

Forumguru
Even werking van een N75-valve beter uitgelegd:

bron: site van Gerrit Speek

N75 is het VAG-codewoord voor het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing. In de N75 zit een ventiel (met een sensor) die de turbodruk kan verminderen (terugregelen). De ECU meet de geleverde turbodruk en als die te hoog wordt dan geeft de ECU opdracht aan de N75 om 'stoom af te blazen'. De N75 doet zijn best om de geleverde druk [Mass Air Pressure (MAP) actual] in de buurt te houden van de gevraagde druk [MAP specified]. De duty-cycle van de N75 geeft aan hoe hard hij moet werken om de druk van de ketel te houden. Bij een goed werkende N75 liggen die waardes tussen de ca.50 en ca. 90%. N.B. bij nieuwere auto's (bv. de 2.0 TDI's werkt het andersom: duty cycle 80% = N75 hoeft bijna niks te doen, duty cycle 15%: de N75 moet hard werken om de turbodruk binnen de perken te houden. Dat ventiel in de N75 wil nog wel eens kapot gaan (kost anno 2005 twee cijfers voor de komma) wat zich uit in onderstaande verschijnselen.

Let op: als de turbodruk te hoog is opgelopen of er zijn te grote regelverschillen geconstateerd kan de N75 de oorzaak zijn, maar bij een VNT kunnen de schoepen vastzitten. Het onderscheid daartussen is met de foutcodes van VAG-COM niet te vinden. En natuurlijk kunnen er slangen(aansluitingen) lek zijn of verkeerd zijn gemonteerd.


Verschijnselen:
  • Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende lmm).
  • Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de N75 verdwenen is.
  • Noodloop, als de N75, naar de 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.

En nog belangrijker: de werking van deze klep is te testen mbhv VCDS (Vagcom)

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
 

Cordoba

Forumguru
Nog een aanvulling: een jaar of 10 terug werd er bij VAG-motoren heel vaak door de gebruiker een N75 modificatie uitgevoerd. Ik heb me er nooit in verdiept wat die modificatie precies inhoudt, maar met wat googlen moet dat makkelijk te vinden zijn. (bijvoorbeeld op het TDI-forum, S-O en andere Vagfora)
 

smutzkanone

Forumguru
Het is duidelijk dat het een solenoid is, maarrrrr : is ie echt voor aansturing van de wastegate of werk de egr klep ook met zon ding?

Bij Subaru's vervuilt de solenoid regelmatig met oa olie, dat is zelfs zo normaal dat er een functie opzit, dat je 2 stekkers onder het dashboard met elkaar moet verbinden, dat er dan met stilstaande motor allerlei "kleppen" open worden gezet in het vacuum/druk systeem, dat je met remmenreiniger de leidingen en solenoid door/schoon kunt blazen.
 

smutzkanone

Forumguru
images


onduidelijke taal, maar duidelijk plaatje.
Al lijken de wastegate solenoid en de egr solenoid kwa uiterlijk zo wel erg op elkaar, maa rdaar zal vast wel een ander typenummer op staan.
 

zedrak

Lid
Het is een oud topic, maar voor mij nu actueel. Mijn vacuumpomp(je) maakt nu ook dit geluid. Kan ik dit gewoon negeren, of kan ik er beter een nieuw pompje in zetten? Auto rijdt nog perfect en foutcodevrij! Maar ik wil niet stil komen te staan :)
 

zedrak

Lid
Volgens mij niet. Maar ik heb hem maar preventief vervangen. Onderdeeltje in Polen besteld. Scheelde 50 euro (inclusief verzendkosten) met de dealer. Dus voor 25 euro was ik klaar. Zit ik toch met een geruster gevoel in de wagen.
 
Bovenaan Onderaan