Raar geluid in auto

Hallo allemaal, mijn eerste post of het skodaforum. :yeah: Ik wou al eerder posten maar kreeg geen bevestigings mail op mijn hotmail. Dus maar met een andere mail een account aangemaakt.

Mijn vriendin en ik hebben eind augustus een skoda fabia gekocht. Deze auto was op voorraad sinds 05-2010 en werd als demo-auto gebruikt. We hebben hem na een uitgebreide proefrit gekocht. Er stond toen 1300km op de teller. We hebben toen geen ''afwijkende'' geluiden gehoord.

Het probleem:
Nu hoor ik soms, rechtsvoor ergens bij het chassis nabij het wiel, een trommelend/roffelend geluid. Dit hoor je bijna alleen bij klinkerwegen en soms bij andere ongelijkheden in de weg. Het komt alleen voor bij lagere snelheden van onder de 50km/u en vooral maar niet altijd als ik rem. Soms ook als ik op de motor afrem, als ik rustig optrek vanuit een lage snelheid of gewoon bij het parkeren bij mij thuis. Het lijkt alsof iets los zit en heen-en-weer kan bewegen welke het trommelend/roffelend geluid
kan maken. :confused:

Het is soms moeilijk te onderscheiden bij het rijden laat staan uit te leggen. Ik ben er voor bij de dealer (andere dan waar ik de auto gekocht heb, want die zit op 100km+ afstand) geweest en men kan niets vinden of horen. Ik moest zelfs onderzoekskosten betalen. Dit wil ik best doen, maar het probleem is er nog!

A.u.b kan iemand mij helpen, hoe moet ik dit oplossen en wat kan het zijn!? Ik ben er al weken mee bezig en het overschaduwt erg het idee dat we nu een leuke nieuwe auto hebben.

Edit: spelling

peperskoda

Forumguru
In de eerste plaats heb je nog fabrieksgarantie op je auto en dat betekend dat elke Skoda dealer in Europa deze klacht onder de garantievoorwaarden zal moeten onderzoeken en verhelpen, dus van onderzoekskosten betalen kan totaal geen sprake zijn!!

Ik neem aan dat er gecontroleerd is of alle wielen op de juiste manier zijn vastgezet, ik bedoel daarmee dat ze met een momentsleutel in de goede verhouding zijn aangedraaid. Een niet goed aangedraaid wiel kan ook dit soort geluid voortbrengen. Verder zou mijn idee zijn om te (laten) onderzoeken of alle draaiende en bewegende delen tussen het wiel en het chassis ontoelaatbare speling vertonen. Als daar niets uitkomt ga dan eens met een vergelijkbare auto een route rijden waar je met je eigen auto deze geluiden duidelijk hoort, dan kun je nagaan of je te maken hebt met een exemplarisch fenomeen(alleen jou auto maakt die vreemde geluiden) of met een algemeen bij het model horend geluid(alle voertuigen uit die modelserie maken eenzelfde geluid) In het laatste geval zou het zo kunnen zijn dat er geen probleem is, maar dat je moet "wennen" aan geluiden. Maar nogmaals eerst goed onderzoek (laten) verrichten door een Skoda dealer.

Waardeloos dat je al zo snel met deze zaken te maken krijgt, koop je geen 'nagenoeg' nieuwe auto voor.
En wat betreft die Dealer die je onderzoekskosten laat betalen, daar snappen ze niet wat klantenwerving is geloof ik. Zou er zelf iig nooit meer mijn geld naartoe brengen.

Hoop dat het euvel snel boven water komt.

Wij hadden het geluk(!!!) bij aflevering een bijgeluid te horen. Dit was een buis die luchtaanzuicht en de klem was niet goed vastgedraaid waardoor er bij een bepaalde resonantie een vervelend geluid te horen was.Binnen 10 minuten gevonden en opgelost. Ik weet niet hoe deze buis heet, kan hem alleen aanwijzen. Zit practisch in het midden tegen de vooruitkant aan.
Succes!!!

EdK

Forumguru
Frodo81: Ja dat is het nadeel van een wagen kopen bij een delaer die 100Km verder zit.
Maar ik zou toch die 100Km maar gaan rijden en hun het probleem Kosteloos laten opknappen.
En wat betreft die onderzoekskosten van die vorige dealer, kaart het aan bij de dealer (100km verder) en kijk hoe deze reageert. Maar ik zou wel me best doen om dat bedrag terug te krijgen !

Bedankt voor alle reacties zover!

@peperskoda:
Ik heb een sterk vermoeden dat dit geluid helaas alleen voorkomt bij mijn auto. Het is namelijk zo’n afwijkend geluid vanuit 1 specifieke plek, tevens voel ik de trillingen ook een beetje in de auto bij het roffelen/trommelen. Ik heb dit geluid bij andere proefritten, met soortgelijke auto’s, ook niet waargenomen. Echter om dat zeker te weten ga ik a.s. donderdag met een soort gelijke auto rijden en vergelijken bij de dealer. Ik hoop dat ik dan het geluid nu echt kan aantonen. Even een geschikte klinkerweg opzoeken, liefst met drempels zodat ik moet remmen en optrekken.

Goed punt over dat wiel, echter het zijn de originele 16inch Elba velgen af fabriek. Of zegt dat bij voorbaat niets? Hoe kan ik zelf controleren of het probleem daar ligt?

@Claudiajerown: Ik hoop echt dat het zoiets is, ik zal je tip meenemen naar de dealer. :)

@EdK: Ik heb vandaag in mijn pauze gebeld met de dealer in Rotterdam. Ze wouden gelijk een afspraak maken om er naar te kijken. Maar ik heb al een afspraak staan in Arnhem a.s. donderdag. Dus die wachten we even af. Over onderzoekskosten zei hij dat het bij fabrieksgarantie niet hoeft. Dus als ik er in Arnhem niet uitkom ga ik naar Rotterdam.

*RomRomRomRomRom* snel achterelkaar zo klinkt het geluid. Je hoort het soms zachtjes op de achtergrond meetrillen, maar soms komt het kort maar sterk naar de voorgrond en verdwijnt het weer snel.
Je zou bijna aan jezelf beginnen te twijfelen als je dit soort geluiden probeert te omschrijven. :grin:

FredV

Banned
is het geluid snelheidsafhankelijk, ik bedoel, is het rommelen langamer als je langzaam rijdt en sneller als je sneller rijdt?
Ik heb ooit iets gehad dat ergens op jouw probleem leek, en dat zat in de band. Maar dat hoorde je mn op asfalt sterk.
Voel je het ook in je stuur?

is het geluid snelheidsafhankelijk, ik bedoel, is het rommelen langamer als je langzaam rijdt en sneller als je sneller rijdt?
Ik heb ooit iets gehad dat ergens op jouw probleem leek, en dat zat in de band. Maar dat hoorde je mn op asfalt sterk.
Voel je het ook in je stuur?

Ja het komt alleen voor bij lage snelheden en op bepaalde wegen bv: klinkers of op asfalt die hobbeltjes vlak voor het stoplicht as ik daar rustig overheen rij (je kent ze wel).
Ik heb het idee dat het geluid vaak in dezelfde tril-frequentie voorkomt, maar varieert in duur en geluidssterkte. Ik hoor ook wel eens een enkele *Rom*.
Ik voel het niet aan het stuur, wel heb ik idee dat de hele auto lichtjes meetrilt. Ik voel het in de vloer/pedalen.
:crazy:Snap jij hem nog? :grin:

FredV

Banned
:crazy:Snap jij hem nog? :grin:
Ja, ik probeer je te begrijpen. De frequentie van de roffel is dus blijkbaar niet snelheidsafhankelijk.
Je voelt het niet in t stuur en blijkbaar op oneffen wegen hoor je het 't sterkst.
Lijkt mss iets op wat los onder de motorkap zit/ligt.
Als je t in t stuur zou voelen, zou t onbalans in de wielen kunnen zijn.

Ik heb ooit in een auto een rammel gehad wat we niet konden vinden. als we een bocht omgingen, hoorden we iets in de auto rollen, net een knikker en de dorpel.
Uiteindelijk bleek het een stuk speelgoed van mn zoon te zijn waarin inderdaad een knikker zat en die zo lag, dat je het alleen in een bocht hoorde rollen.

Zit niet toevallig de motorbeschermplaat aan de onderzijde los?
Iets wat ik ZO VAAK zie op de weg bij andere weggebruikers.

= plastic plaat die vaak met snelsluitingen vastzit onder de motor. Vangt vaak de eerste druppels van een lekkage op enzo. Wordt heel vaak niet goed vastgezet en/of de snelsluitingen zijn al naar z'n mallemoer gedraaid

PC-fre@k

Banned
Mijn huidige auto maakt een identiek geluid als beschreven. Hiervan weet ik bijna zeker dat het mijn voorvering is of hoe dat heet. Het roffelt en tromt, niet altijd even hard, voornamelijk bij klinkers, je voelt het soms ook op je pedaal/vloer. Mijn rechterwiel heeft hier meer last van dan mijn linker. Op de snelweg merk je er eigenlijk helemaal niks van tot je weer ergens over een ribbel/klinkers rijdt.

Geen idee of dit dus bij jou hetzelfde is (let wel, de mijne heeft 449.000 gereden...) maar misschien iets om te laten testen.

Ik mag trouwens hopen dat je een heel goede korting hebt gehad, een auto waar je een proefrit in maakt zal tenslotte niet netjes ingereden worden. Meer alles uitproberen (accelereren, remtest, wegligging...)

Mijn huidige auto maakt een identiek geluid als beschreven. Hiervan weet ik bijna zeker dat het mijn voorvering is of hoe dat heet. Het roffelt en tromt, niet altijd even hard, voornamelijk bij klinkers, je voelt het soms ook op je pedaal/vloer. Mijn rechterwiel heeft hier meer last van dan mijn linker. Op de snelweg merk je er eigenlijk helemaal niks van tot je weer ergens over een ribbel/klinkers rijdt.

Geen idee of dit dus bij jou hetzelfde is (let wel, de mijne heeft 449.000 gereden...) maar misschien iets om te laten testen.

Ik mag trouwens hopen dat je een heel goede korting hebt gehad, een auto waar je een proefrit in maakt zal tenslotte niet netjes ingereden worden. Meer alles uitproberen (accelereren, remtest, wegligging...)

Ik dacht even dat ik mijn soulmate gevonden had, totdat ik las dat je 449.000 gereden hebt. :grin:
Ja ik heb gelukkig wel korting gehad en we hebben meegenomen dat er proef mee is gereden we hadden geen zin om tot november te wachten. Wel is een deel van de 1300km gereden door de verkoper zelf als woon-werkverkeer dealer-auto (wat op zichzelf ook niks zegt).
Maar symptomen precies zoals jij het ook omschrijft, op de snelweg hoor ik ook niets. Als je een oplossing hebt gevonden PM me aub!

@fredV: Ik heb nog geen kinderen, alhoewel ik laatst wel een speen achter in de auto vond. :crazy:.. :D

@GreenJosh Thanks voor de tip, ik zal het meenemen naar de dealer. Blijkbaar kan er nog wel het een en ander loszitten onder de motor..

Toch heb ik het idee net als bij PC-fre@k dat het ergens nabij de vering/schokdemper zit. Maargoed ik ben een leek dus.. ik kan er totaal naast zitten. Echter het geluid komt wel van rechtsvoor onder.

PC-fre@k

Banned
Haha, soulmate.. tjah, gelukkig heb ik die 449.000 niet zelf in mijn GL gereden die ik in januari moet krijgen :shocked:

Bij mij zijn het zeer waarschijnlijk die schokbrekers ja, en aangezien de mijne de deur uit gaat blijven ze er lekker in zitten, muziek maken zeg maar :super: Dan doe ik de radio wel aan :680:

Haha, soulmate.. tjah
Ja sorry ik plak een beetje, ben namelijk blij dat ik nu eindelijk kan posten op het forum en mijn zorgen kan uiten. :yeah:
Leuk dat je een GL hebt besteld! ja dan zou ik die schokdemper lekker laten zitten (als het de schokdemper is?). Wel raar als die bij mij nu al defect zal zijn.. nu 2500km op de teller.

Net geweest bij de dealer in Arnhem en gelukkig heeft de monteur het geluid direct herkent bij de testrit. Hij had, volgens mij, geen idee wat het was.

De auto staat ingepland voor a.s. maandag. Wat ik begrepen heb valt het onder de fabrieksgarantie en komen de onderzoekskosten te vervallen. :super:

Nu maar hopen dat het ook echt wordt opgelost!

Fabia

† In Memoriam
Toch altijd prettig als je klacht herkend wordt door de garage. Ik hoop met je mee.

Gister bij de dealer geweest. Het zou nu opgelost zijn. Het was de brandstof slang die trilde. En ja, stationair hoorde ik deze trillen en dat was irritant en gelukkog nu opgelost. Maar het geluid wat ik in deze topic omschrijf is van een hele andere aard. Nee zij dhr. het is twee vliegen in een klap, het was de brandstof slang. Het moet nu opgelost zijn, volgens de dealer.

Echter bij het naar huis rijden hoorde ik het geluid helaas nog. Vandaag nog een proefrit gereden met een maat van me en hij hoort het ook nog. Voor de 3e keer teruggaan? :smiley29:

Ik vraag me nog steeds af wat het kan zijn.

Combiron

Actief lid
Zeker!!! Laat je niet afschepen. En als de "heren" niet mee willen werken meteen met je rechtsbijstandsverzekering dreigen.

Ik heb de dealer gebeld en ik heb een nieuwe afspraak kunnen maken. De dealer zei dat ze de stabilisator-stang gaan vervangen en zien wat voor resultaat dat heeft.

Het lijkt mij een pure gok, wat hij toegeeft. Kan in de stabilisator-stang de oorzaak zitten?

Bovenaan Onderaan