Bovag is er voor de garagehouders, voor de consument stelt Bovag helemaal niets voor. Het valt onder garantie omdat het een transactie is tussen een bedrijf en een particulier (consument), en het een verborgen gebrek is, dat je niet bij aankoop is gemeld, maar dat gezien de korte tijd tussen optreden van de verschijnselen en de aankoop bij een deskundige (de garage) op had moeten vallen, maar voor een normale consument niet bij een korte inspectie en/of proefrit direct opvalt.
Als op je aankoopbon, én vermeld staat dat je geen garantie hebt, én er staat het mankement op vermeld, dan is het wat anders: dan wist je bij aankoop van dit mankement.
Overigens over Carma al een poos niets meer gehoord, maar uit het verleden zowel heel negatieve als heel positieve ervaringen gelezen.
Overigens als je stelt dat een versnellingsbak normaal toch zeker 150.000 km mee moet gaan (lijkt mij zelfs een vrij lage schatting), dan zou 70/150 deel voor jouw rekening zijn, en de 80/150 deel voor rekening van de garage: met een nieuwe/gereviseerde bak is de waarde van de auto toegenomen, dus vandaar dat wettelijk dan een deel van de kosten voor rekening van de consument komen. In dit voorbeeld zou de garage dus niet 25% maar 53% van de kosten moeten dragen.