Raar ventilator geluid

ArjanGr

Senior Member
Zucht...:icon_smile_dead: Ik had de wd40 bus er naast staan toen ik m uit elkaar had liggen, maar dacht dat dat misschien niet goed was voor de elektronica, dus had ik maar kogellagervet gebruikt.
Nu alles al weer ingebouwd. Is wd40 een langdurige oplossing of zal het snel weer terug komen en is een nieuwe een betere oplossing? Ik haal hem namelijk liever niet nog 2 keer uit elkaar.
 

Ronnie

Forumguru
WD40 kun je rustig gebruiken, hoeft ook niet te zuinig, het is op basis van amandelolie en totaal niet agressief.
Ik denk dan dat de Fan langer meegaat dan de rest van de Fabia.......
 
Dit heb ik ook! Met name als ik achteruit ga rijden en gas geef, dan blaast ie ineens hard en als ik gas los laat weer gewoon wat ie normaal ook doet in stand 2.
Ik denk dat dit zo lijkt.
Op het moment dat je de versnellingsbak in zijn achteruit zet gaat de recirculatieklep dicht, op dat moment krijg je ineens een heel ander geluid wat er inderdaad wat op lijkt dat de ventilator wat harder draait
 

ArjanGr

Senior Member
Ooh okee. Is dit om geen uitlaatgassen van je eigen auto aan te zuigen bij het achteruit rijden misschien?
 

ArjanGr

Senior Member
Maar op dat moment heb ik recirculatiestand helemaal niet aan staan? (alleen af en toe icm airco)

Ik denk dat dit zo lijkt.
Op het moment dat je de versnellingsbak in zijn achteruit zet gaat de recirculatieklep dicht, op dat moment krijg je ineens een heel ander geluid wat er inderdaad wat op lijkt dat de ventilator wat harder draait

Ik lees hem als: Recirculatieklep gaat dicht, oftewel hij sluit de lucht van buiten op dat moment af.. Bedoel je dat Gompy?
 
Klopt Turboturbo, het wordt ook niet aangeven, maar de klep gaat wel dicht ook al heb je geen airco aan..
Probeer maar eens uit.
Als je je auto start, zet de ventilator maar eens aan (stand 2 of 3, zodat je het goed hoort), en schakel maar eens in zijn achteruit en dan weer in de 1e versnelling of zo.
De achterliggende gedachte van deze "feature" is, dat als men achteruit rijdt, niet de eigen uitlaatgassen naar binnen wordt gezogen.
Toen ik mijn Fabia Comfort pas had ( is bijna 10 jaar oud) irriteerde me dat enorm, en wilde dat er uit laten halen omdat ik inmiddels ook het euvel van de haperende stelmotoren had gelezen en dacht hoe minder gebruik van die dingen hoe beter..
Mijn dealer zei toen dat het niet kon, maar volgens mij moet dat wel kunnen d.m.v de boordcomputer.
Maar goed, inmiddels weet ik al niet beter meer en laat het maar zo.

Edit:

Ja klopt ArjanGr
 

ArjanGr

Senior Member
Zucht...:icon_smile_dead: Ik had de wd40 bus er naast staan toen ik m uit elkaar had liggen, maar dacht dat dat misschien niet goed was voor de elektronica, dus had ik maar kogellagervet gebruikt.
Nu alles al weer ingebouwd. Is wd40 een langdurige oplossing of zal het snel weer terug komen en is een nieuwe een betere oplossing? Ik haal hem namelijk liever niet nog 2 keer uit elkaar.

WD40 kun je rustig gebruiken, hoeft ook niet te zuinig, het is op basis van amandelolie en totaal niet agressief.
Ik denk dan dat de Fan langer meegaat dan de rest van de Fabia.......

Vanochtend er even tijd voor gemaakt. Toen ik m startte piepte die nog steeds. Ik heb de fan voor de tweede keer uitgebouwd en nu de lagers van het asje flink ingespoten met een soort WD40(heb net effe ander merk, maar komt op hetzelfde neer). Morgenochtend zal ik het weten.

Bedankt in ieder geval voor alle hulp.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben benieuwd, hoop dat het helpt!
Ik heb vanmorgen trouwens even 'getest' met die recirculatieklep-aanjager-verhaal. Op stand 2 en 3 gestest, ik merkte geen verschil in hoe hard de aanjager blies als ik heen en weer uit m'n parkeer plek stak. Wel als de koppeling aangrijpt en het toerental sterk terug valt; dan dimmen de koplampen zoals gezegd iets en hoe hard de aanjager blaast ook iets. Maar dat gebeurt zowel in z'n 1 als in R, en is weer normaal als ik iets gas bij geef.
 

Bosi

Lid
Eventjes nog een opmerking over WD 40, ondanks de amandel geur waar Ronnie naar verwijst, heeft dit niets te maken met de werkelijke samenstelling. WD 40 is in de jaren 70 ontwikkeld door de NASA als bescherming voor onbehandeld aluminium, de smerende en vocht werende eigenschappen zijn in de loop van de tijd ondekt. Het hoofd bestanddeel van de WD40 is namelijk vis-olie, waarvan de geur wordt gemaskeerd door het gebruikte oplosmiddel.
Ik ben dit te weten gekomen doordat ik geconfronteerd werd met een steenmarter onder de moterkap van m'n fabje. En steen marters zijn dol op vis(lucht), en m'n garage zal dus in het vervolg geen WD40 in/aan m'n trouwe fabje gebruiken.
 

ArjanGr

Senior Member
Het geluid is weg!
Hopelijk blijft het weg. Hartelijk dank Ronnie, dat je me hebt kunnen overtuigen die fan nog eens los te schroeven.
 

ArjanGr

Senior Member
:407:Vanochtend startte ik de auto. De ventilator stond toen in stand 1. Geen piepend geluid. Draai ik hem naar stand 2, omdat de voorruit aangeslagen was... Springt de zekering eruit!
Dus gelijk naar de dealer gereden voor nieuwe zekeringen. In stand 1 klapt die gelukkig nog niet.. Maar op het werk aangekomen nog even geprobeerd. En toen klapte die er bij stand 4 uit..
Bij de dealer zeggen ze dat er gewoon een nieuwe ventilator in moet.

Ik had nog wel een specifieke foto van de magneten in het motortje. Horen deze schuin af te lopen? Ik post zsm een foto.
2012-11-04 11.57.14.jpg

2012-11-04 11.57.25.jpg
De beide magneten zijn niet overal even dik. Hoort dit, of duidt dit op slijtage?
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb zonet even op de zekering de stroomsterkte gemeten.
Lopende motor:
Stand 1 6,2A
Stand 2 12,4A
Stand 3 20,0A
Stand 4 heb ik niet gedurfd als stand 3 al 20 ampere gaf.

Zijn dit te hoge waarden voor die standen?

Op de zekering gaf hij een weerstand van 0,02ohm bij stand 2 en 0,03ohm bij stand 3.
Iemand die weet of dit goed is?
 

Ronnie

Forumguru
20A op standje 3 is een hele hoop........
Hoe zien de borstels en het anker eruit?
Het zou niet onvoorstelbaar zijn dat door het drooggelopen lager(s) het een en ander verbrand is, mede door het te zwaar draaien.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb wel een fototje van de onderzijde van het motortje. En daar zie je wel wat vuil liggen, wat lijkt op afgesleten magneetgruis. 2012-11-04 11.52.50.jpg

Ik vind het vooral vreemd waarom die in stand 4 zoveel ampère krijgt. Dan zou uit m'n hoofd de weerstand juist afgenomen zijn bij een gelijkblijvende spanning? I(ampère)= U(volt) / R(ohm)
Om I(stroomsterkte) groter te krijgen moet R kleiner worden of U groter.

Zou het dan zo kunnen zijn dat ik het asje te goed heb ingesmeerd, waardoor deze te soepel loopt en daardoor minder weerstand heeft wat de stroomsterkte opvoerd?
 

ArjanGr

Senior Member
Op aanraden van de dealer heb ik toch maar een nieuwe ventilator besteld. En tevens een nieuwe voorschakelweerstand. Morgen komt de nieuwe binnen. "t inbouwen doe ik zelf, weet ondertussen wel hoe dat moet:grin:.
Kan bij het loshalen van de stekker van de voorschakelweerstand nog een foutcode ontstaan in het systeem misschien?
 

Cordoba

Forumguru
:uitlachen:
Eventjes nog een opmerking over WD 40, ondanks de amandel geur waar Ronnie naar verwijst, heeft dit niets te maken met de werkelijke samenstelling. WD 40 is in de jaren 70 ontwikkeld door de NASA als bescherming voor onbehandeld aluminium,

Lang geleden dat ik zulke klinkklare onzin heb gelezen. Aluminium is al lang en breed gecorrodeerd voor je ook maar naar de WD-40 hebt kunnen kijken (duurt maar een fractie van een seconde). De clou is dat aluminium direct een dichte oxidehuid vormt van één monolaag, en dat die oxidehuid verdere oxidatie stopt. De oxidehuid van aluminium is transparant van kleur, vandaar dat het de naam heeft dat het niet roest. Alleen als aluminiumoxide erg dik wordt, krijgt het een witte kleur door de ruwheid (dat dik worden kan dus alleen via kunstgrepen, net zoals je via kunstgrepen ook goud kun laten oxideren, waardaar dat er donkerbruin uitziet).
 
Bovenaan Onderaan