Radiator ventilator

Constant

Erelid
Even een rare vraag, ik heb tijdens warme dagen mijn radiatorventilator nog nooit gehoord. Ik heb een 2.0 TDi.

Wat denken jullie, moet ik toch maar even voor de zekerheid bij de dealer langs?
 

Gieliovd

Forumguru
Ook niet als je je airco gebruikt?

Dan, als je handig bent, kan je zelf even kijken of je sensor wellicht defect is.

Zo niet, dan ga je even naar de dealer om hem te laten checken.

Maar aan de andere kant, heb je je KVS temperatuur buiten nominaal zien treden?

In principe zou hij wel aangeslagen moeten zijn met stadsverkeer en file.

Hoe het precies zit met die O2 weet ik niet maar normaliter sluit je een van de draden kort met massa of met de andere draad en dan hoort je fan aan te slaan. Zo niet, dan is je fan mogelijk defect. Zo wel, dan wellicht je KVS sensor defect.

Anders, check je zekeringen.
 

Ronnie

Forumguru
Als ik me niet vergis zitten er 2 ventilatoren aan het koelblok, de kleine loopt nauwelijks hoorbaar(low-noise fan met speciale bladen) met de airco mee, dit is in normale omstandigheden voldoende. Wordt er extreme warmte ontwikkeld op b.v. de Autobahn dan zal de grote fan bijspringen.
 

Constant

Erelid
Dank, dan zijn de zorgen weg.

Binnenkort ben ik toch in de buurt van de dealer, laat ik er voor alle zekerheid even naar kijken.
 

Ronnie

Forumguru
Voor de 2.0 TDI zien ze er zo uit:
(om je helemaal gerust te stellen)
 

Bijlagen

  • Fan 2.0.jpg
    Fan 2.0.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 43

Captain Hook

Forumguru
Mijn ervaring is juist dat bij hoge snelheden op de Autobahn de fan NIET aanslaat. Er komt dan zoveel rijwind naar binnen, dat koelt voldoende. Pas als je stopt op een parkeerplaats en daar met een slakkegangetje rondrijdt, slaat de fan aan om de hitte kwijt te raken.

Maar in de stad, of de Stelvio pas (50 haarspeldbochten) omhoog, is een heel ander verhaal. Dan moet de koeling echt door de fans geleverd worden. En vergeet niet dat er ook nog eens de radiateur van de airco tussenzit (tenminste bij mijn Climatronic wel).
 

Constant

Erelid
Ik ben vorig jaar zomer diverse Alpenpassen opgereden, niets gehoord. Vrijdag wordt dus de echte testdag.
 

yup

Lid
Met deze temperaturen loopt je temp binnen no time op als je fans niet werken: been there done that. Bij mij was de zekering kapot, en werkte de fans niet. Ook met airco uit liep de temperatuur binnen no time op naar bijna 100 graden.

Pas met zeer hoge temperaturen (boven de 25 graden), airco vol aan gaat die grote fan op "warpspeed" draaien. Als je de auto uitschakelt hoor je ook iets alsof een 747 zijn motoren aan het uitzetten is ofzo.

Als ik mijn airco aanzet draaien beide fans trouwens, heb ze nooit onafhankelijk van elkaar zien werken, maar goed het is ook weer niet zo dat ik iedere dag onder de motorkap kijk ofzo, dus het kan dus best zijn dat het wel mogelijk is.

Ik heb een 2.0 TDi DSG met climatronic trouwens.
 
Met de huidige buiten temperaturen draaien ze allebei en dat is goed te horen. Op de snelweg weet ik het niet. Wel weet ik dat de temperatuur met een caravan oploopt. Heb het met een lange klim op de snelweg meegemaakt dat de airco uitgeschakelt werd vanwege de motortemperatuur. Navraag bij dealer/PON leerde me dat het normaal is...

Met mijn huidige O2 nog niet met caravan naar het buitenland geweest, maar verwacht hetzelfde eigenlijk. Toegegeven, ik rijd dan geen 90...
 

Gieliovd

Forumguru
Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe lager de delta T, hoe lager de efficiëntie van het koelsysteem.
 

Ronnie

Forumguru
@Constant heeft een Octavia 2 Scout van 2008, deze heeft er nog 2.
Ik neem aan dat je met de nieuwe generatie de commonrail diesels bedoelt?
Deze ontwikkelen idd maar zeer weinig warmte......
 

Avento

Lid
Wel weet ik dat de temperatuur met een caravan oploopt. Heb het met een lange klim op de snelweg meegemaakt dat de airco uitgeschakelt werd vanwege de motortemperatuur. Navraag bij dealer/PON leerde me dat het normaal is...

quote]

Ik heb ook een 2.0 TDI met een caravan van 1300 kg. Temperatuur loopt absoluut NIET op (ook niet in Turkije bij 35 gr. C op heeeeele lange hellingen). Enige manier om de temperatuur omhoog te krijgen is op een helling te laag (2000 of minder) in de toeren door te wurgen.
 

Constant

Erelid
Vandaag vastgesteld dat ik inderdaad 2 ventilatoren heb. En gelukkig hoorde ik zacht gezoem van onder de motorkap, maar kon niet zien (door de krappe ruimte) welke ventilator liep te blazen.
 

Constant

Erelid
Vandaag in 4 minuten mijn TDi op temperatuur! Daarna een uurtje op de snelweg gereden en gelukkig alles in orde!

picture.php
 
@ Avento,

Ik reed ook met ongeveer 1300kg, auto was echter wel gechipt en wellicht dat e.e.a. daar ook mee te maken had. Alhoewel de garage daar niet echt in geloofde.
Te laag in toeren rijden is sowieso niet handig, 6e versnelling is naar mijn mening dan ook niet bruikbaar bij een caravan van 1300kg...
Anyway, het schijnt dat de fans iig wel draaien als je 100km per uur rijd.
 
Bovenaan Onderaan