Hier even een update,
In Juli heb ik een vraag gesteld op dit forum ( Radio Audience vervangen voor radio navigatie multimedia RNS) en heb toen van diverse forumleden antwoorden en tips gekregen (nogmaals dank) en wil nu graag mijn nieuwe aanwinst laten zien en mijn bevindingen met jullie delen.
Inmiddels heb ik al 3 maanden een multimedia systeem in de auto, de AD-6016 deze is van Chinese makelij maar bevalt zeer goed. Het model lijkt echt op de Columbus en is dan ook speciaal voor Skoda ontwikkeld. Bij het aanzetten van het systeem komt het Skoda logo eerst tevoorschijn, ook de knoppen zijn groen verlicht.
Dit systeem heeft de volgende specificaties: Navigatie van IGO8, RDS, 7inch Digitaal TFT lcd touch screen scherm, dvd speler (Resolutie:800*480) en speelt de volgende dvd's: dvd/VCD/cd/MP3/MP4/DIVX/8cm discs, SD/MMC card lezer, Ipod aansluiting, 5 voorgeprogrammeerde equalizer instellingen en één die je zelf kan bewerken, Scherm instellingen (helderheid, contrast, kleur), Can-bus systeem controle en de originele stuurbediening werkt ook perfect,
Dolby digital, DTS, Dolby PRO II surround decoder, Bluetooth A2DP (ook voor audio streaming via Bluetooth naar radio), gps dual zone Navigatie Systeem. (Radio luisteren en Navigeren tegelijk).
Kortom van alle gemakken voorzien.
Omdat in mijn Octavia "Edition 100" een Skoda sound systeem zit moest ik dus wel een aparte canbus module kopen, maar door forumlid Frankw (nogmaals dank) kreeg ik deze link door:
http://www.ebay.de/itm/Radio-Adapte...erker-Superb-II-2-Octavia-II-2-/200655731402? deze heb ik dan ook gekocht en inderdaad hierdoor krijg je geluid.
Kan niet anders zeggen dat het geluid perfect is. Waar ik dit systeem kocht, de rnswinkel in Groningen, vond dit geluid ook echt perfect.
De canbus gateway hoefde ik niet te vervangen, de radio trekt de accu gelukkig niet leeg.
Het radio gedeelte is zonder meer goed te noemen, de ontvangst prima. En bij zwakke signalen wisselt deze dan ook naar een zender met beter signaal. Ook het handsfree bellen geeft een goed geluid, ook aan de andere kant van de lijn. Als het multimediasysteem aangaat dan vind deze dan ook direct mijn telefoon. En heel handig is natuurlijk dat de Ipod er op aangesloten kan worden en dan met de stuurwielbediening te gebruiken is. De navigatie is echt perfect. Bij het aanzetten heeft deze echt binnen een halve minuut al verbinding met de satellieten, Ook de 3D weergave van de kaarten is fantastisch. Bij het nemen van een verkeerde afslag wordt de route direct herberekend.
De app's in het menu om te wisselen tussen, radio, Sd kaart, navi, Ipod, Bleuthoot, Usb, calculator enz, enz kan je net zoals op de smartphone zo indelen naar eigen gebruik.
De bediening van het apparaat is dan ook kinderlijk eenvoudig, zelfs mijn vrouw die weet hoe het werkt. De menu's zijn eenvoudig maar duidelijk. Kortom, het bevalt echt goed. Ja en de bijgeleverde afstandsbediening werkt gemakkelijk. De usb kabel zit in mijn dashboard kastje maar gebruik deze eigenlijk niet. Op mijn sd-kaart staan meer dan 50 cd's en deze kan je ook makkelijk vinden, in het menu van de sd-kaart kun je scrollen om naar de juiste cd te gaan. Ook kan je alles laten afspelen of shuffle gebruiken. en dit geld dan voor alle cd's of welke die je zelf uitzoekt die op de sd-kaart staan.
Dvd's kijken kan ook maar doe dit niet onder het rijden, wel muziek dvd's afspelen.
Wel is het zo dat de PDC weergave niet op het display komt en ook de ingestelde temperatuur wordt niet weergegeven. Tzt wil ik nog wel een achteruitrijcamera aansluiten.
Hier een paar foto's van de AD-6016.
Heeft dit systeem dan ook nadelen/ tekortkomingen? ja die zijn er ook.
Als de verlichting van de auto aangaat dan wordt het display wel wat donkerder maar zelf vind ik het dan nog te vel aan de ogen, je moet de lichtintensiteit dan in het menu verder bedienen en dat vind ik lastig.
Is de telefoon gekoppeld dan moet je via het telefoon/bleuthoot menu steeds het telefoonboek downloaden. Maar ja soms denk ik ook wel eens dat ik in een vliegtuig zit omdat je eerst steeds een paar handelingen moet doen om te gaan rijden/vliegen. Dit heeft toch ook wel wat.
Zoals ik al zei heb ik dit systeem gekocht bij de RNS winkel in Groningen en deze heeft het systeem ook keurig ingebouwd. De microfoon voor de telefoon is bij de binnenverlichting geplaatst en de usb aansluiting in het dashboard kastje. De gps ontvanger is rechtsonder het dashboard geplaatst en heeft een goede ontvangst. De Ipod/Iphone aansluiting/kabel zit in het vakje boven op het dashboard en kan je dan ook niet zien liggen. De aftersales is hier ook goed want bij vragen via de mail krijg je bijna altijd direct een goed en duidelijk antwoord.
Nu hopen dat ik lang kan genieten van dit systeem want ervaringen over de levensduur heb ik nog niet, wel kom ik over een jaar hier nog op terug. Ja ik kan dit systeem een ieder dan ook van harte aanbevelen en hoop dat jullie zo een goede eerste indruk heb gegeven.
Groet,
Gerard B.