Radio/Bluetooth/hansfree

Goededag heren en/of dames,

Zoals in mijn voorstel topic al aangegeven was ik van plan de fabia ii 1.2 tdi uit 2010 van mijn moeder over te nemen. Das inmiddels eigenlijk wel uitgesproken; dat gaan we doen.

Er zit momenteel een swing radio in en ik moet zeggen dat het geluid wat daaruit komt echt meer dan prima is. Wat ze bij aanschaf van de auto niet echt nodig vonden was een bluetooth aansluiting. Prima natuurlijk, maar voor mij dan weer niet zo handig. Ook vind ik iedere keer een kabeltje aan de telefoon klikken gewoon wat onhandiger dan via bt direct de muziek doorstreamen. De volgende opties zijn dan ook de mogelijkheden volgens mij:

- alsnog een bt module laten inbouwen. Nadeel lijken me de relatief hoge kosten vergeleken met de andere 2 opties en muziek streamen is denk ik nog steeds niet mogelijk?
- een nieuwe 2 din radio plaatsen met alles erop en er aan...
- een parrot erin hangen.....

Wat zijn jullie ervaringen en wat adviseren jullie?
Voor elke optie is wel een (of twee) voor of tegen (s) te verzinnen, maar wellicht hebben jullie al ervaringen met genoemde opties. (of nog meer opties om de keuze wat makkelijker te maken :tongue:)

Ik hoor het graag van jullie!

Rallye

Forumguru
Volgens mij is het nadeel dat voor de Swing voor na-inbouw weinig te krijgen is. De meeste originele carkits die worden aangeboden zijn voor de Amundsen of de Columbus. In mijn vorige auto's had ik geen Parrott, maar een Bury CC9060, die mij uitstekend beviel. Nu is er een nieuw model: http://www.bury.com/consumer/produk...h-mit-display/produkt/cc-9068.html?from=start

Als ik google op "vag originele bluetooth inbouwen" kom ik onder andere op de site van Autopar (zelf geen ervaring mee), zie https://www.autopar.nl/skoda/fabia/bluetooth-handsfree. Dan kost een officiële carkit inclusief inbouw (weer verwijzing naar andere radio"s dan de Swing) meer dan een ingebouwde modernere radio (hoewel geen DAB+ en teksten in het Engels, zie https://www.autopar.nl/skoda-rcd660xl-touchscherm-bluetooth-multimedia) waarmee je als je Carplay laat activeren ook nog zou kunnen navigeren met je iPhone. Ik zou het wel weten.....

EdZ

Donateur
"- een nieuwe 2 din radio plaatsen met alles erop en er aan..."

Ik heb een 1-DIN radio gekocht met bluetooth + USB (JVC/Pioneer kost niks meer tegenwoordig) en een 1.5 DIN "raamwerk". Nu stoot ik m'n knie niet meer en heb ik er een opbergvakje bij. Enige dat ik nu niet meer heb is de weergave van de parkeersensoren. Maar die vond ik toch al niet zo nuttig...

Canon-Eye

Forumguru
Ik had in mijn 2011 F2 Greenline combi dermate ergerniswekkende ervaringen met de af fabriek ingebouwde Bluetoothmodule dat ik die eruit heb laten halen en vervangen door een simpele Parrot. Dat werkt gewoon goed, zonder gedonder met sterk wisselende volumeinstellingen, ontoegankelijk telefoonboek etc.
Voor meer info daarover, klik hier.

M.b.t. een eventuele volgende auto maakt deze ervaring me ook wat huiverig voor de af fabriek leverbare BT-voorzieningen, te meer daar ik zo her en der op het forum nog wel eens lees over verstaanbaarheidsproblemen en zo.

Volgens mij is het nadeel dat voor de Swing voor na-inbouw weinig te krijgen is. De meeste originele carkits die worden aangeboden zijn voor de Amundsen of de Columbus. In mijn vorige auto's had ik geen Parrott, maar een Bury CC9060, die mij uitstekend beviel. Nu is er een nieuw model: http://www.bury.com/consumer/produk...h-mit-display/produkt/cc-9068.html?from=start

Begrijp ik nu goed dat je met deze set ook rechtstreeks je muziek kan streamen. Wordt er (secundair) wel gebruik gemaakt van de versterking van de radio of loopt het geluid sec over de boxen (en via de carkit) module? Ik heb namelijk het idee dat de kwaliteit in dat geval altijd een stuk minder is dan via de versterker van de autoradio.....

Je kan ook gaan voor een aftermarket toestel specifiek voor jouw model, de Chinezen zijn hier nog al sterk in voor weinig geld.
Voordelen : android, navigatie, alles werkt nog zoals stuurbediening etc, prijs, op maat gemaakt....
Nadeel: klantenservice

Rallye

Forumguru
Mijn CC9060, en dus naar ik aanneem bij de CC9068, had speciaal voor muziek een uitgang (minijack). Ik had een kabel van de achter het dashboard weggewerkte box van de carkit naar de Aux-aansluiting van mijn Stream (in de PFL, later in de facelift-Octavia de Swing). Muziekweergave via bluetooth ging dus via de Aux, bediening via de carkit of de telefoon.

Je kan ook gaan voor een aftermarket toestel specifiek voor jouw model, de Chinezen zijn hier nog al sterk in voor weinig geld.
Voordelen : android, navigatie, alles werkt nog zoals stuurbediening etc, prijs, op maat gemaakt....
Nadeel: klantenservice
Ik had al wat gevonden ja op ali, maar ook wat (oudere) modellen op 2dinshop.nl
Het lijkt wel redelijk ok spul in ieder geval...

Ik had al wat gevonden ja op ali, maar ook wat (oudere) modellen op 2dinshop.nl
Het lijkt wel redelijk ok spul in ieder geval...
Ik heb hier ook pas voor gekeken en moet zeggen dat de reviews nogal positief zijn op nl-talige fora, dus geen fake reviews.
Als mijn kaartupdates niet meer lukken wordt dit sowieso een optie

Mijn CC9060, en dus naar ik aanneem bij de CC9068, had speciaal voor muziek een uitgang (minijack). Ik had een kabel van de achter het dashboard weggewerkte box van de carkit naar de Aux-aansluiting van mijn Stream (in de PFL, later in de facelift-Octavia de Swing). Muziekweergave via bluetooth ging dus via de Aux, bediening via de carkit of de telefoon.
Dan lijkt me dat dus inderdaad via de radio versterker te lopen toch? Geluid harder/zachter liep daarmee ook via de radio neem ik dan toch aan?

Ik heb hier ook pas voor gekeken en moet zeggen dat de reviews nogal positief zijn op nl-talige fora, dus geen fake reviews.
Als mijn kaartupdates niet meer lukken wordt dit sowieso een optie
Ik neem aan dat als eea op android draait je ook gewoon je eigen google maps of sygic kan gebruiken? Dat kan ik dan vaak weer niet specifiek terugvinden of je apps kan installeren via je google account....

Ik neem aan dat als eea op android draait je ook gewoon je eigen google maps of sygic kan gebruiken? Dat kan ik dan vaak weer niet specifiek terugvinden of je apps kan installeren via je google account....
Zover als ik weet is dat idd mogelijk en zelfs de bedoeling.
Nooit meer zever met kaartupdates betalen enzo...

Zover als ik weet is dat idd mogelijk en zelfs de bedoeling.
Nooit meer zever met kaartupdates betalen enzo...
Precies. Ik vind m'n sygic best een mooi pakket, maar gebruik meestal maps uit gemak. Zou wel mooi zijn als sygic op de autoradio gebruikt kan worden....

Rallye

Forumguru
Dan lijkt me dat dus inderdaad via de radio versterker te lopen toch? Geluid harder/zachter liep daarmee ook via de radio neem ik dan toch aan?

Ja, via de aux loopt inderdaad via de versterker van de radio. Harder en zachter dus ook. Omdat het om een analoge verbinding gaat vindt bediening als nummer voor- of achteruit, pauze etc. via de carkit of de telefoon plaats.

Zwapp

Forumguru
Ik heb nu sinds een aantal dagen een zenec erin en is een hele verademing ten opzichte van een Chinese unit, de zenec is erg stabiel en werkt bijzonder goed samen met de auto.
Ik had vooral veel problemen met de radio ontvangst, is met de zenec 100% verbeterd!

Daarbij is ook de Bluetooth-Verbinding een stuk stabieler en van hogere kwaliteit met betrekking tot muziekstreamen en carkit gebruik.

In mijn vorige auto zat een bury carkit welke ook bijzonder goed werkte, ook muziekstreamen.
Maar er is inderdaad wel een aux aansluiting nodig op de radio!

Succes met de keuze!

Ik heb nu sinds een aantal dagen een zenec erin en is een hele verademing ten opzichte van een Chinese unit, de zenec is erg stabiel en werkt bijzonder goed samen met de auto.
Ik had vooral veel problemen met de radio ontvangst, is met de zenec 100% verbeterd!

Daarbij is ook de Bluetooth-Verbinding een stuk stabieler en van hogere kwaliteit met betrekking tot muziekstreamen en carkit gebruik.

In mijn vorige auto zat een bury carkit welke ook bijzonder goed werkte, ook muziekstreamen.

Succes met de keuze!
Ik zag alleen geen zenec voor de fabia staan op de website?

Ik nijg op het moment toch naar een wat duurdere, losse carkit. Wat ik me nog wel afvraag is of ik nog extra (omvorm) kabels bij de carkit nodig heb? Wellicht weet je dat nog van het oudere type icm de fabia ii?

Edit: zie dat je een octavia had met een swing! Wellicht zijn de aansluitingen gelijk...

Laatst bewerkt:

Succes met de keuze!
De zenic is bijna 3x zo duur zie ik! Dat wordt wat veel van het goede. Ik begrijp iig wel dat een goedkopere Chinese kloon ook nog wat extra onderzoek meebrengt mbt de kwaliteit als ik het zo lees.

Alle waar naar z'n geld, das duidelijk natuurlijk. Ik ben op zich tevreden over de kwaliteit van de swing. Nadeel vind ik dat ik een stekkertje in m'n telefoon moet pluggen voor muziek via spotify en ik kan alleen via m'n telefoon de muziek bedienen op dat moment. Ik denk dat het vooral de luiheid is die daar opspeelt, want op dit moment is de situatie niet veel anders in mijn huidige auto!

Wat ik zeker wel wil is een goede kwaliteit carkit. Dat is momenteel echt 3x niets..... Overigens ook slechter dan een jaar geleden (standaard radio/bt unit van de scenic).... Zoals het zich nu ontvouwt moet ik misschien iets minder lui zijn, een goede carkit erin hangen en gewoon genieten van de prima kwaliteit radio :)

Bovenaan Onderaan