locker14
Lid
Hi allemaal, als newbie op het forum wil ik gelijk iets voorleggen over mijn Octavia Combi III FL van 2018. Mijn auto is voorzien van de 1.5 TSI. Al sinds ik de auto heb, hoor je bij een stationaire koude motor en het wegrijden in de eerste versnelling een rammelend geluid onder de motorkap vandaan komen. De eerste reactie van mijn garage was dat alle TSI's wel kunnen rammelen en dat het een product-eigenschap is.
Ik kon het toch niet laten en ben gaan speuren op VAG-fora en op Youtube. Daaruit bleek dat het rammeltje veel vaker voorkomt bij de DADA-versie van de 1.5: het zou het stangetje van de wastegate zijn. En ja hoor: er zit inderdaad wat speling op de stang, waardoor hij gaat rammelen als de motor nog koud is. Na een paar meter rijden is het geluid weg, maar ik vind het wel armoedig klinken. Op verschillende forums wordt dit probleem herkent en ook gelijk vermeld dat er een oplossing voor is: VAG zou een reparatiesetje hebben met onderdeelnummer 05e198701a. Het bestaat uit twee ringen en twee klemmetjes. Stelt niets voor, maar kost wel zo'n € 100,- . Er is ook een reparatiesetje met hetzelfde artikelnummer zonder 'a', dat bestaat uit een nieuwe stang en twee klemmetjes. Deze set kost de helft van de andere, geen idee waarom. Ik heb gelezen dat VAG de reparatie vaak onder garantie uitvoert en dat er ook een TPI voor bekend is. Mijn auto heeft uiteraard geen garantie meer.
Dus ik vol goede hoop aangeklopt bij mijn garage, met de vraag of ze het stangetje kunnen vastzetten met het OEM reparatiesetje. Ze waren wel bekend met een rammelende wastegate, maar alleen bij de 1.0 en 2.0 TSI. Daar kan een klemmetje helpen, maar bij de 1.5 is zo'n klem niet mogelijk. Ze hadden nog nooit gehoord van de rammel bij de 1.5 en wisten niet wat ze ermee moesten. Tweede garage idem. De derde garage heeft gebeld met PON, die adviseerde om de hele turbo maar te vervangen. Vreemd verhaal, want het asje van de turbo heeft nauwelijks speling, de rammel komt alleen van het stangetje (zie foto). Daarna heb ik gebeld met twee bekende TSI-specialisten ergens in Nederland, die ook niets kunnen of willen doen met de 1.5.
Dus nu ben ik best gefrustreerd: het lijkt een en gemakkelijk op te lossen probleem: VAG heeft er een erkend reparatiesetje voor, maar geen enkele garage wil dit repareren of is er bekend mee. Mijn vraag is: zijn jullie hier bekend mee? Ervaring met een garage die dit heeft opgelost? Kun je het reparatiesetje eventueel zelf plaatsen (het zijn tenslotte alleen maar klemmetjes)? Alle hulp en ervaringsverhalen zijn welkom, bedankt!
Ik kon het toch niet laten en ben gaan speuren op VAG-fora en op Youtube. Daaruit bleek dat het rammeltje veel vaker voorkomt bij de DADA-versie van de 1.5: het zou het stangetje van de wastegate zijn. En ja hoor: er zit inderdaad wat speling op de stang, waardoor hij gaat rammelen als de motor nog koud is. Na een paar meter rijden is het geluid weg, maar ik vind het wel armoedig klinken. Op verschillende forums wordt dit probleem herkent en ook gelijk vermeld dat er een oplossing voor is: VAG zou een reparatiesetje hebben met onderdeelnummer 05e198701a. Het bestaat uit twee ringen en twee klemmetjes. Stelt niets voor, maar kost wel zo'n € 100,- . Er is ook een reparatiesetje met hetzelfde artikelnummer zonder 'a', dat bestaat uit een nieuwe stang en twee klemmetjes. Deze set kost de helft van de andere, geen idee waarom. Ik heb gelezen dat VAG de reparatie vaak onder garantie uitvoert en dat er ook een TPI voor bekend is. Mijn auto heeft uiteraard geen garantie meer.
Dus ik vol goede hoop aangeklopt bij mijn garage, met de vraag of ze het stangetje kunnen vastzetten met het OEM reparatiesetje. Ze waren wel bekend met een rammelende wastegate, maar alleen bij de 1.0 en 2.0 TSI. Daar kan een klemmetje helpen, maar bij de 1.5 is zo'n klem niet mogelijk. Ze hadden nog nooit gehoord van de rammel bij de 1.5 en wisten niet wat ze ermee moesten. Tweede garage idem. De derde garage heeft gebeld met PON, die adviseerde om de hele turbo maar te vervangen. Vreemd verhaal, want het asje van de turbo heeft nauwelijks speling, de rammel komt alleen van het stangetje (zie foto). Daarna heb ik gebeld met twee bekende TSI-specialisten ergens in Nederland, die ook niets kunnen of willen doen met de 1.5.
Dus nu ben ik best gefrustreerd: het lijkt een en gemakkelijk op te lossen probleem: VAG heeft er een erkend reparatiesetje voor, maar geen enkele garage wil dit repareren of is er bekend mee. Mijn vraag is: zijn jullie hier bekend mee? Ervaring met een garage die dit heeft opgelost? Kun je het reparatiesetje eventueel zelf plaatsen (het zijn tenslotte alleen maar klemmetjes)? Alle hulp en ervaringsverhalen zijn welkom, bedankt!
Bijlagen
Laatst bewerkt: