Rammel wastegate-stang bij 1.5 TSI DADA

Hi allemaal, als newbie op het forum wil ik gelijk iets voorleggen over mijn Octavia Combi III FL van 2018. Mijn auto is voorzien van de 1.5 TSI. Al sinds ik de auto heb, hoor je bij een stationaire koude motor en het wegrijden in de eerste versnelling een rammelend geluid onder de motorkap vandaan komen. De eerste reactie van mijn garage was dat alle TSI's wel kunnen rammelen en dat het een product-eigenschap is.

Ik kon het toch niet laten en ben gaan speuren op VAG-fora en op Youtube. Daaruit bleek dat het rammeltje veel vaker voorkomt bij de DADA-versie van de 1.5: het zou het stangetje van de wastegate zijn. En ja hoor: er zit inderdaad wat speling op de stang, waardoor hij gaat rammelen als de motor nog koud is. Na een paar meter rijden is het geluid weg, maar ik vind het wel armoedig klinken. Op verschillende forums wordt dit probleem herkent en ook gelijk vermeld dat er een oplossing voor is: VAG zou een reparatiesetje hebben met onderdeelnummer 05e198701a. Het bestaat uit twee ringen en twee klemmetjes. Stelt niets voor, maar kost wel zo'n € 100,- :LOL:. Er is ook een reparatiesetje met hetzelfde artikelnummer zonder 'a', dat bestaat uit een nieuwe stang en twee klemmetjes. Deze set kost de helft van de andere, geen idee waarom. Ik heb gelezen dat VAG de reparatie vaak onder garantie uitvoert en dat er ook een TPI voor bekend is. Mijn auto heeft uiteraard geen garantie meer.

Dus ik vol goede hoop aangeklopt bij mijn garage, met de vraag of ze het stangetje kunnen vastzetten met het OEM reparatiesetje. Ze waren wel bekend met een rammelende wastegate, maar alleen bij de 1.0 en 2.0 TSI. Daar kan een klemmetje helpen, maar bij de 1.5 is zo'n klem niet mogelijk. Ze hadden nog nooit gehoord van de rammel bij de 1.5 en wisten niet wat ze ermee moesten. Tweede garage idem. De derde garage heeft gebeld met PON, die adviseerde om de hele turbo maar te vervangen. Vreemd verhaal, want het asje van de turbo heeft nauwelijks speling, de rammel komt alleen van het stangetje (zie foto). Daarna heb ik gebeld met twee bekende TSI-specialisten ergens in Nederland, die ook niets kunnen of willen doen met de 1.5.

Dus nu ben ik best gefrustreerd: het lijkt een en gemakkelijk op te lossen probleem: VAG heeft er een erkend reparatiesetje voor, maar geen enkele garage wil dit repareren of is er bekend mee. Mijn vraag is: zijn jullie hier bekend mee? Ervaring met een garage die dit heeft opgelost? Kun je het reparatiesetje eventueel zelf plaatsen (het zijn tenslotte alleen maar klemmetjes)? Alle hulp en ervaringsverhalen zijn welkom, bedankt!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-09-04 114016.png
    Schermafbeelding 2024-09-04 114016.png
    331,6 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:

MarkvdD

Forumguru
Dat is stevig aan de prijs voor zo'n reparatieset. Die asborgringen kosten een paar cent per stuk en de ringen ook. Als je handig genoeg bent doe je dit makkelijk zelf lijkt me. Als je de asmaat (dikte) opmeet bestel je de asborgringen en ringen gewoon bij een goede ijzerwarenhandel of online.

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe komt het dat de rammel na een paar meter rijden weg is? Komt er dan druk/kracht op het stangetje te staan doordat de wastegate dan sluit?

Ik vind dit wel een interessante want ik hoor ook een geluid/rammel na de start en ga dit ook een checken.

Overigen ga ik ervan uit dat je een Octavia 3 fl hebt en niet een Octavia 2 fl zoals je schrijft, gezien je profielfoto.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik volg even. Exact hetzelfde (probleem) met exact zelfde type motor. Is idd alleen bij koude motor. Wellicht dikkere borg ring een uitkomst.
 
Je hebt gelijk, ik heb een mk3, foutje in de tekst. Ook in Style Business uitvoering, maar met handbak. We hebben dus nagenoeg dezelfde wagen. Ik weet niet precies waarom het na een tijdje stopt. Ik geloof dat dat iets te maken heeft met de opbouw van druk. Op deze video (niet van mij) kun je het geluid ook horen. Het kan ook zijn dat er een rammel komt op het asje van de turbo (boven de rechter rode cirkel op de foto). Dat kun je alleen oplossen door de turbo te vervangen. Maar een rammel van de stang zelf, kan verder geen kwaad. Het klinkt alleen lelijk.
 
Als je handig genoeg bent doe je dit makkelijk zelf lijkt me. Als je de asmaat (dikte) opmeet bestel je de asborgringen en ringen gewoon bij een goede ijzerwarenhandel of online.

Ja, het lijkt eenvoudig te fiksen, maar ik durf er zelf niet aan te zitten. Ben bang dat ik de turbo om zeep help als het asje niet goed meer kan bewegen na het vastzetten. Inmiddels ook even met Pon Dealer gebeld. Ik kan in november (!) langskomen voor een diagnose-afspraak. Ik denk dat ik binnenkort eens spontaan langsrijd en vraag of ze een snelle blik onder de motorkap willen werpen. Een diagnose-afspraak lijkt me overbodig. Ik laat wel even weten hoe het verdergaat.
 

MarkvdD

Forumguru
Waar ik ook wel even benieuwd naar ben, met welke reden heb je een diagnose-afspraak gemaakt en niet gelijk een reparatie-afspraak?

Wat is overigens het risico als je het zelf zou repareren? Moet je met bepaalde afstellingen rekening houden? of kan er iets beschadigen als je niet voorzichtig genoeg bent?
 
Waar ik ook wel even benieuwd naar ben, met welke reden heb je een diagnose-afspraak gemaakt en niet gelijk een reparatie-afspraak?

Wat is overigens het risico als je het zelf zou repareren? Moet je met bepaalde afstellingen rekening houden? of kan er iets beschadigen als je niet voorzichtig genoeg bent?

zojuist even bij Pon Dealer geweest. het probleem met de rammel bij de 1.5 kwam hen niet bekend voor en ze stuurden ook aan op het maken van een diagnose-afspraak. Op zich snap ik dat wel, want ze willen natuurlijk geen garantie geven op een reparatie waarvan ze zelf niet vooraf hebben vastgesteld dat het een probleem gaat oplossen.

Toen heb ik het omgedraaid en gezegd: wat als ik gewoon het verzoek neerleg om het stangetje vast te zetten met de onderdeelnummers die ik aan jullie doorgeef? Dat gaan ze nu uitzoeken, ik ben benieuwd wat de terugkoppeling gaat zijn. Wordt vervolgd…

Het stangje verbindt de turbo met de actuator, die de turbodruk regelt. Als die verbinding niet meer goed functioneert, bijvoorbeeld omdat ik de stang te strak vastzet, sloop je de turbo. Da’s voor mij een te groot risico.

Overigens zie je op fora en Youtube allerlei DIY oplossingen, zoals deze man die zelf iets fabriceert met een trekveer. Vanaf 12:50 uitleg over het probleem.


Ik blijf het trouwens verbazend vinden dat internet vol staat met klachten over die rammel én de oplossing, maar dat werkplaatsen er nog nooit van hebben gehoord.
 

ertromp

Forumguru
Waarom verbazend? Je geeft dan toch als leverancier (van de fabrikant) van een product het onvolkomen aan en zit met allerlei kosten tot herstel opgescheept. Zo zijn er door de loop van de jaren veel voorbeelden geweest aan VAG auto's van onderdelen die eigenlijk niet goed / afdoende functioneren voor het doel waar ze voor geproduceerd zijn en waarvoor men een bepaalde (technische) levensduur mag verwachten
 

gehaktbal

Forumguru
Waar is de goede oude tijd, dat een dealership oude 'rotten' in dienst had, die precies dit soort oplossingen gewoon low budget en degelijk voor de klant oplossen....

Ken nog wel een paar situaties in den ouden Toyota tijd van mij, waarbij de dealer bij bepaalde issues zei: Nou, Louwman erkent het niet. Maar wij hebben goede ervaring om 'dit en dit' te doen. En dan ben je overal van af.

Nu is het als volgt (en echt niet alleen gerelateerd bij PON):
"Dit probleem is niet bekend volgens het boekje. We zullen het melden en met de importeur bespreken."

Importeur gaat er niet in mee of geeft niet thuis.
Vervolg dealer: "Nee, probleem is niet bekend. Het is nou eenmaal zo."

Dat is dan 154 euro, want de auto is wel op de brug geweest en we hebben hem wel bekeken namelijk. En dat kostte ons ook tijd.
 

serum

Forumguru
En als het alleen bij de koude start is kan je je ook afvragen waarom het zo belangrijk voor je is om het op te lossen. Ik vind de oplossing met de voorspanning nog wel een redelijke oplossing, alleen zal het op termijn harder slijten dan een rammeltje. (metaal op metaal wat er lekker stevig ingetrokken wordt door een veer slijt harder dan door zijn eigen gewicht).

Er rijden ook duizenden ducatirijders met een rammel in de koppeling rond. (en doorgaans nog met een glimlach ook).
 

Tees

Donateur
Die oude rotten vind je nog wel eens bij (lokale) garages. Bij dealers zijn ze vaak niet meer te vinden, die zijn vertrokken omdat vanuit Pon of een andere grote baas alles geprotocolliseerd is. Zo loopt er bij mijn garage ook een oude VAG-monteur rond, die snapt nog hoe je dingen pragmatisch oplost ipv alles maar gewoon vervangen.
 
En als het alleen bij de koude start is kan je je ook afvragen waarom het zo belangrijk voor je is om het op te lossen. Ik vind de oplossing met de voorspanning nog wel een redelijke oplossing, alleen zal het op termijn harder slijten dan een rammeltje. (metaal op metaal wat er lekker stevig ingetrokken wordt door een veer slijt harder dan door zijn eigen gewicht).

Er rijden ook duizenden ducatirijders met een rammel in de koppeling rond. (en doorgaans nog met een glimlach ook).
Daar heb je een punt, je hoort de rammel ook alleen buiten de auto. Maar het is een auto van pas 6 jaar oud en ik heb hem een paar maanden geleden gekocht ter vervanging van een 15 jaar oude Fiat. Die had niet zulke “product eigenschappen” . Als je dan direct na aankoop een krakend onderstel hebt een een rammelende motor, wil ik dat gewoon oplossen bij mijn ‘nieuwe’ auto. Onderstel is opgelost maar de rammel blijft mij irriteren.

Deze garage legt uit dat het rammelende stangetje op den duur ook foutmeldingen ging veroorzaken ivm slechte aansturing van de turbo. En zie hier de oplossing: een nieuwe stang. Deze garage zegt ook dat de nieuwe stang een ‘verbeterd ontwerp’ heeft.


Bij Pon zeiden ze vandaag trouwens dat ’er zoveel op internet wordt beweerd’.
 
Laatst bewerkt:
Die oude rotten vind je nog wel eens bij (lokale) garages. Bij dealers zijn ze vaak niet meer te vinden, die zijn vertrokken omdat vanuit Pon of een andere grote baas alles geprotocolliseerd is. Zo loopt er bij mijn garage ook een oude VAG-monteur rond, die snapt nog hoe je dingen pragmatisch oplost ipv alles maar gewoon vervangen.
Ja precies, zo’n oude rot zoek ik ook. Maar ik kan hem vooralsnog niet bij mijn eigen garage en bij Pon vinden
 

serum

Forumguru
Ja, je insteek is duidelijk, ik snap die overtuiging dat het 'goed moet zijn' Ik begreep dat het grootste probleem is dat ze door roest niet goed meer bewegen waardoor je de foutmeldingen krijgt. Om te kunnen rammelen heb je maar een fractionele speling nodig; resonanties zijn maar lastig. Aangezien het metaal op metaal is hoor je dit direct. Ik zou mij geen zorgen om maken dat het te erg wordt qua speling. Tegen de tijd dat die door de rammelspeling versleten is ben jij toe aan een andere auto. Als het voor een paar tientjes en een uurtje werk op te lossen is zou ik er overwegen op een niet te hete zomerdag. Ik ben ook kritisch op rammeltjes, maar zou mij bij deze uit technisch oogpunt neer kunnen leggen. Bij het opstarten gedraagt de motor zich zo anders, onze tsi doet een dubbele injectie, loopt op een hoger toerental, volgens mij zit er ook nog ergens een wervelklep in een andere positie. Leeuwendeel om de katalysator zo vlot mogelijk op te warmen.

Vermoedelijk zaken die op je 15 jaar oude fiat niet zaten.

Onze 1.0tsi rammelt ook bij het opstarten. Dat blok ligt te dansen onder de motorkap bij stationair, dat er niet meer rammelt vind ik een wonder. Maar het motortje is verder heel erg fijn/zuinig/ en relatief krachtig, dus die tekortkoming is hem ruim vergeven. Hopelijk denk ik er over 100.000 km nog steeds zo over.

Dat er op internet veel beweerd wordt kan je ook weinig tegenin brengen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Meet eens op en zoek naar golfring met goede afmetingen. De afstelling kun je niet mis doen, ik zie een stangetje uit 1 geheel met aan beide zijde een oogje.

Borgclipje loshalen en niet weg laten schieten, slangetje eraf, ringetje erachter, slangetje erop, borgclipje vastzetten.
 

Tees

Donateur
Ik zat ook te denken aan een kunststof or rubberen ring, maar dit ding kan nog best heet worden denk ik. Dus wel een beetje opletten met het materiaal dat je kiest.
 
Bovenaan Onderaan