Rammel wastegate-stang bij 1.5 TSI DADA

Bedankt allemaal voor het meedenken! De constructie wordt wel heet bij een goed opgewarmde motor, dus iets van kunststof is geen optie. Borgclipjes los en een ringetje ertussen zetten, is misschien wel een goede optie! Overigens lijkt de inhoud van het OEM reparatiesetje precies dat te zijn. Ben benieuwd waar Pon mee terugkomt!

Zat nog te denken, misschien is een flinke lik keramisch vet ook wel een optie om het gerammel de kop in te drukken.
 
Vet kan wellicht de temperatuur wel hebben, maar het wordt wel vloeibaarder. En al het vuil blijft eraan hangen. En op den duur droogt de olie op uit het vet en blijft er alleen een harde klomp troep achter.. zou dat dus niet doen..
 

EdK

Forumguru
En op den duur droogt de olie op uit het vet en blijft er alleen een harde klomp troep achter..
Tsja geheel met je eens, alleen als je dus in je onderhoudslijst een regel erbij schrijft met het verwijderen en opnieuw smeren van ingevette punten dan zal je dit probleem dus niet hebben......
Zie dit bij collega ook , gooien die vetspuit op de spuitnippel en persen er nieuw vet in maar zijn te bedonderd om dat oude ff weg te halen !
Reden ??? ja dan krijg ik vette handen............... duhhhhhhhhhhhhhh ben je monteur of niet ??? knoeier !!
EN vandaar dat ik onder me collega niet veel vrienden heb............. :deuk:
 

Antera

Donateur
1 ding is duidelijk. Dit soort zaken komen nu eenmaal voor en zelfs op een Mercedes van heel veel geld Bv. Ik snap dat je het vrij van rammelen wilt maar als ie over 5 jaar weer begint……

Kan nog wel meer kwaaltjes opnoemen hahaha. Sommige zaken zijn een producteigenschap en kunnen heel oud mee worden.

In ieder geval als het stangetje niet verstelbaar is maar een vast deel. Los maken nieuwe erop en klaar,. Kan niets mis gaan
 
Ik heb de offerte van Pon ontvangen voor de reparatie: € 221,-. Als je ziet wat de reparatie voorstelt, is het veel geld. Anderzijds kost het reparatiesetje los al zo'n € 90,- en ik heb de diagnoseafspraak kunnen skippen. Ik denk dat ik het maar doe.
 
4 jaar reparatiegarantie ook bij skoda. Als ze t niet goed doen; ipv dat je er zelf mee gaat klieren, heb je ook iets om mee te slaan..
 

serum

Forumguru
Morgen heb je weer een kraakje in je onderstel of kraakt je koppelingspedaal. Als je er zo gevoelig voor kiest te zijn word je vaker geplaagd is mijn ervaring. Schouders ophalen is de mooiste/makkelijkste eigenschap. Dat rammelende stangetje overleeft jouw turbo wel.
 

Anton_

Nieuw lid
Ik wil graag de topicstarter bedanken. Hier hetzelfde probleem gehad met een Skoda Octavia 2020 1.5 TSI. Ratelend geluid bij koude start. Online op zoek gegaan wat het kon zijn en dit topic tegen gekomen. Garage hierop gewezen en deze constateert ook de rammelende wastegate. Auto met garantie gekocht en deze was nog niet verstreken. Turbo is onder deze garantie vervangen, probleem opgelost. Nogmaals dank voor het delen.
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat het topic heeft bijgedragen aan de oplossing, Anton! Het vervangen van de volledige turbo is inderdaad een fix, wel een prijzige (maar gelukkig bij jou onder garantie).
 
Na weken wachten op de afspraak, gisteren mijn auto naar de Pon dealer gebracht voor reparatie. En met resultaat, want de vreemde rammel na de start is weg. Blij met de oplossing!

De kosten waren als volgt:

Aanzuigslang en- en uitbouwen: € 49,46
Laaddrukregelaar repareren (inbouwen reparatieset): € 12,41
Hitteschild in- en uitbouwen: € 37,23
Reparatieset V05E198701A: € 83,58

Totaal incl. BTW: € 221,26

Voor Pon was het maar een ongebruikelijke reparatie . Maar ik ben blij dat mijn auto niet meer als een rammelaar klinkt bij het wegrijden. Als je een beetje handig bent, kun je dit dus zelf doen voor minder dan 100 euro.

1.5 TSI’s vanaf ca 2019 hebben standaard al deze aanpassing af-fabriek, dus daar zou de rammel niet moeten voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb dit ook al op verschillende fora's gelezen omtrent de 1.0.

Wat zou deze speling nog meer voor problemen kunnen geven?
 

hemi24

Forumguru
Deze “speling” gaat geen problemen geven, anders was hier allang een actieve terugroepactie voor geweest…
 
Hallo allemaal,

Inderdaad een bekend probleem. Klinkt niet fijn maar treedt inderdaad alleen bij een koude motor op. Wat is dan de reden hiervoor?

Nou, wanneer de auto koud is, is het volgens verschillende regelgevingen en wetten wel de bedoeling dat een moderne auto, zo snel mogelijk, schone uitlaatgassen produceert. Dat kun je dus op verschillende manieren oplossen. Bij VAG wordt er dus gekozen om de onsteking, softwarematig naar voren te schuiven waardoor de uitlaatgassen goed heet worden en de katalysator opwarmen. Dit kun je in sommige gevallen ook voelen omdat de stationaire loop dan niet helemaal 'rond' is, om het zo maar te zeggen...
Dit noem je ook een katalysator-voorverwarming...

Nu kun je wel met verschillende klemmetjes en borg ringen experimenteren, maar bedenk ook dat deze onderdelen extreem heet worden en dus ook uitzetten, naar mate ze afkoelen ook krimpen. Deze gehele mechaniek heeft een bepaalde ruimte nodig om goed te kunnen functioneren.

Maar, je kunt deze 'voorverwarming' ook softwarematig wegschrijven. Een goede Chiptuner weet hier wel raad mee. Trouwens is zo een ingreep ook prima te combineren met een chiptuning, alle TSi motoren kun je prima aanpakken wat dat betreft. Ik ben nu in totaal 5 Tsi motoren verder en heb na optimalisatie nooit klachten gehad en dat irritante gerammel is per direct over. Door de directe injectie heb je ook geen last van een slechte stationaire loopt wanneer de auto koud is.

Ook las ik in een opmerking dat dit probleem voor een storingslampje kan zorgen... Nou...

Het is wel zo dat dit mechanisme kan slijten door allerlei trillingen maar niet zo hard dat het storingen veroorzaakt, veel harder gaat het wel wanneer dit mechanisme niet meer naar behoren kan functioneren. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de as van het wastegate dermate versleten is dat het gaat klemmen. Dan krijg je wel een storingslampje op ten duur. Dan zie je aan dit mechanisme ook duidelijk slijtage.

Hopelijk kon ik helpen...
 
Bovenaan Onderaan