Hallo allemaal,
Inderdaad een bekend probleem. Klinkt niet fijn maar treedt inderdaad alleen bij een koude motor op. Wat is dan de reden hiervoor?
Nou, wanneer de auto koud is, is het volgens verschillende regelgevingen en wetten wel de bedoeling dat een moderne auto, zo snel mogelijk, schone uitlaatgassen produceert. Dat kun je dus op verschillende manieren oplossen. Bij VAG wordt er dus gekozen om de onsteking, softwarematig naar voren te schuiven waardoor de uitlaatgassen goed heet worden en de katalysator opwarmen. Dit kun je in sommige gevallen ook voelen omdat de stationaire loop dan niet helemaal 'rond' is, om het zo maar te zeggen...
Dit noem je ook een katalysator-voorverwarming...
Nu kun je wel met verschillende klemmetjes en borg ringen experimenteren, maar bedenk ook dat deze onderdelen extreem heet worden en dus ook uitzetten, naar mate ze afkoelen ook krimpen. Deze gehele mechaniek heeft een bepaalde ruimte nodig om goed te kunnen functioneren.
Maar, je kunt deze 'voorverwarming' ook softwarematig wegschrijven. Een goede Chiptuner weet hier wel raad mee. Trouwens is zo een ingreep ook prima te combineren met een chiptuning, alle TSi motoren kun je prima aanpakken wat dat betreft. Ik ben nu in totaal 5 Tsi motoren verder en heb na optimalisatie nooit klachten gehad en dat irritante gerammel is per direct over. Door de directe injectie heb je ook geen last van een slechte stationaire loopt wanneer de auto koud is.
Ook las ik in een opmerking dat dit probleem voor een storingslampje kan zorgen... Nou...
Het is wel zo dat dit mechanisme kan slijten door allerlei trillingen maar niet zo hard dat het storingen veroorzaakt, veel harder gaat het wel wanneer dit mechanisme niet meer naar behoren kan functioneren. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de as van het wastegate dermate versleten is dat het gaat klemmen. Dan krijg je wel een storingslampje op ten duur. Dan zie je aan dit mechanisme ook duidelijk slijtage.
Hopelijk kon ik helpen...