Rammels en kraakjes Fabia Greenline

Beste forumleden,

Een nieuwe auto zonder bijgeluiden en rammels of kraakjes. Altijd spannend zo bij de ingebruikname van en nieuwe auto of er buitensporige bijgeluiden zullen ontstaan. Nu na bijna 5000 kilometer te hebben gereden is bij mij de bestuurdersstoel gaan knerpen (licht kraken). Ik denk dat het de rugleuning is. Verder is er geen spoor van bijgeluiden te bemerken. De Fabia Greenline is mijn inziens een stille auto in dat opzicht. Dat knerpen veroorzaakt bij mij wel wat ergernis. Om nu direct voor elk geluidje naar de dealer te rijden vind ik overdreven maar hoe ver ga je met je ergernis voor je toch de stap neemt om het voor te leggen aan de dealer? Ik ben benieuwd hoe andere autobezitters hiermee omgaan. Stoor je je aan de rammels en kraakjes of niet? Of vind je dat een nieuwe auto gewoon geen bijgeluiden (nog) mag maken en wel direct een beroep op de service van je dealer doet. Ik ga het nog even aanzien maar hoe gaat jij er mee om?

NielsW

Lid
Ikzelf ben ook zeer gevoelig voor dit soort dingen.
Hoort gewoon niet!
De aygo van mijn vrouw is inmiddels ook 3 jaar oud en daar hoor je nog geen kraakje.

wimv

Actief lid
Van rammeltjes en/of kraakjes word ik dus gewoon GEK. De praktijk wijst uit dat de oorzaak vaak heel lastig te vinden is, maar de onderste steen zal boven komen in zo'n geval. Als ik het zelf niet kan vinden, dan gewoon naar de dealer !! Ben heel blij dat ik m'n Yeti nog niet op enige rammel of kraak heb kunnen betrappen.
Wim

Hetzer

Forumguru
Ik kan zeker niet tegen bijgeluidjes, mijn vorige Fabia had wat bij geluiden in de voortrein, met mijn huidige Gl-2 heb ik meer geluk !!! tot zover kraak vrij

Rammeltjes en piepjes zijn voor mij geen optie, daar word ik helemaal gek van en blijf naar de oorzaak zoeken.
Iedereen kent wel het verhaal van de knikker in het dashboardkastje, zo gek nou net niet.

Ik ben dus niet de enige die zich kan ergeren aan rammels en kraken - ook al is het niet nadrukkelijk aanwezig. Gisteren zelf wat met spray in de weer geweest en vanmorgen lijkt het niet meer te horen.

Klinkt vreemd maar het schept vertrouwen dat er zoveel Skoda rijders zijn die zich duidelijk uitspreken over bij- en rijgeluiden.

NielsW

Lid
klinkt niet vreemd ;).
Geeft je het gevoel dat wanneer je er anderen niet over hoort het dus in de regel niet zo'n probleem is bij deze auto.

Gisteren eigenlijk voor het eerst met iemand op de achtebank weggeweest, in dit geval 2 volwassene op de achterbank.
Nou toen kwam er toch wel een heel erg irritante rammel naar boven :icon_smile_dead:
Na wat proberen om het te herleiden bleek het rammelen weg te zijn zodra ze niet meer tegen de rugleuning leunde.
Vanmiddag even naar gekeken, nu blijkt er een soort van speling te zitten in de sloten van de rugleuning, waardoor de rugleuning dus op en neer kan klapperen, en blijkbaar hoor je dat pas als er iemand zit...

Iemand hier ook last van?

van_der_P

Senior Member
Skoda's zijn over het algemeen degelijk gebouwd. Het huidige model en ook de 3 voorgaande modellen rammelen en kraken niet.
Dat was een van de redenen om destijds voor Skoda te kiezen. Na 7 jaar Mitsubichi, een Peugoet gekocht een 306 D. Wat was dat een rammelkist.
Dat moet ik helemaal niet hebben rammels, kraken, piepen. Buiten dat ik mij daar behoorlijk aan storen kan. Geeft het ook een niet erg degelijke indruk.

Het rammelen van de achterbank, dat heb ik ook alleen als er iemand tegenaan leunt, maar als er niemand zit geen probleem.

Heb je al een oplossing ?

Ik ben van plan om maandag van die stoffen tape om de vangers te doen, die hebben we bij ons op het werk. Mocht dat niet helpen, maar even aankloppen bij de dealer, niet voor niets garantie, toch?
Ik wil het wel opgelost, want over een maand gaan we met 4 volwassene in de faab naar oostenrijk, en dan wil ik dat niet de hele weg horen....
Houd jullie op de hoogte!

de achterbank heb ik nog geen last van gehad maar ook nog niet vaak met mensen achterin gereden.

heb wel een irritant rammeltje in de bijrijdersstoel op 1 van de punten waar de hoofdsteun in de stoel gaat.

verder heb ik nog iets waar ik me aan erger namelijk op het plastic display van de tellerplaten zitten aan de binnenkant vette plekken het lijken wel vegen van vingerafdrukken, zodra de wagen voor een beurt gaat hoop ik dat deze kleine ergenissen kunnen worden opgelost.

RickSchulenburg

Nieuw lid
Ja heb ik ook gehad als er mensen op de achterbank zaten. Mee naar de dealer geweest. Monteurs zijn mee geweest rijden en hebben het netjes gerepareerd. De ijzeren houders waar de achterbank in valt moeten wat bij gebogen worden. Dit doen ze gewoon met een hamer. Er mag geen spanning op je auto staan anders klappen de airbags eruit.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te QUOTEN [/MODERATORBREAK]

Ik heb misschien geen Greenline maar vind het wel leuk om even te reageren.
Op sommige klinker wegen hoor ik wel eens iets licht rammelen rechts en links voorin, geen idee waar het vandaan komt.
En ergens achter de gordelspanners hoor ik wel eens wat ''geknak en/of ''getik'' vooral bij ongelijkheden in het wegdek.

Br3cht

Actief lid
wat ik bij mijn f2 voor heb is dat als de achterste vensters half open staan
een piepend/krakend geluid.Ik kan het echt niet thuis brengen vanwaar het komt
(ik heb geen elek ruiten achter)

RickSchulenburg

Nieuw lid
Je mag onder geen enkele voorwaarde je sleutels in het contact hebben want dan word het een duur grapje als je de airbags moet vervangen.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

Na zelf het een en ander geprobeerd te hebben om de rammel van de achterbank leuning te verhelpen, gisteren toch maar even bij de dealer navraag gedaan. Moest er toch zijn om iets te bestellen. Volgens hun is het een vaak voorkomend, en dus bekend probleem bij divierse fabia's. Tot dusver is er geen officiele oplossing. Ze zouden er bij PON mee bezig zijn om hier een oplossing voor te zoeken. Wellicht dat er een terugroepactie voor kwam (?). Of een controle daarom bij een onderhoudsbeurt.
Verder zouden ze bij PON ook bezig zijn met een oplossing (software update) voor het knipperende voorgloeilampje en het brandende "lamp stuk" lampje, terwijl er geen lamp stuk is.
Afwachten dus....

piair1982

Forumguru
Bij een verkeersdrempel die steil is hoor ik kloenk uit de voorkant komen. Als ik na lange tijd gereden heb en dan achteruit rij en rem, hoor je de remmen voor ook verschieten. Alsof er speling op de blokken in draairichting zit...

Bovenaan Onderaan