rammeltjes en windgeruis

Ralph

Lid
Ik rij nu 3 weken rond in mijn nieuwe octavia en heb een aantal dingen bemerkt:

Langs de deuren hoor ik hevig windgeruis.
Als ik boven de 100km/u rij krijg ik een hevige fluit door wind. En bij ongeveer 2500 toeren hoor ik meerdere rammeltjes in oa de deur, dashboard en achterbak.

Wat is jullie ervaring hiermee???

Greetz
Ralph

sunnyboy

Senior Member
Windgeruis is inderdaad meer aanwezig vanaf 100 km/u bij o.a. de spiegels en de A-stijl. Wat was je vorige auto?
Mijn 2.0 FSI motor is stiller dan mijn vorige, dan ga je dus ook andere geluiden horen. Wind- en banden, en dan ook nog afhankelijk van het soort wegdek. Op steentjes zijn er wat kraakjes te horen bij de linker portieren en B-stijl.
Geldt trouwens ook als je een uitrit neemt. Torsie van de carrosserie. Op de Belgische keitjes rammelt de middenarmsteun en vermoedelijk een kabelboompje onder het ventilatierooster boven de radio.

Ralph

Lid
Hiervoor had ik een Golfje IV. Die was helemaal rammel en kraakvrij!

Kijk banden hoor je natuurlijk altijd, zeker als ze iets breder zijn ( 225 x 17 ) maar windgeruis en gekraak hoort gewoon niet naar mijn mening. Overigens is de motor wel heel stil ( 2.0 TDI )

Karstieman

Forumguru
Voor rammeltjes zou ik gewoon gaan terug naar de dealer.
Ik stoor me er namelijk mateloos aan als er iets de hele tijd rammelt. Meestal zijn 't trouwens de standaard punten waar de rammeltjes zitten...
Ik had dat ook met mijn Leon. Toen ik aangaf waar 't rammeltje zat (achter handschoenenvak) meldde de monteur dat dat een bekende plaats was.
Zo zal het met de O2 ook wel zijn..

Ralph

Lid
Ja ik ga inderdaad maar eens een afspraak maken met de dealer. Ik irriteer me er mateloos aan! Voor die 33.000 euro mag je toch wel aannemen dat je geen rammelbak heb gekocht.....

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hiervoor had ik een Golfje IV. Die was helemaal rammel en kraakvrij!

[/ QUOTE ]

Mijn Octavia van de IV-generatie is ook rammel- en kraakvrij. Daar staat hij dan ook om bekend. (Veel Leons trouwens niet, zo heb ik begrepen.)

Maar ik ontwaar in sommige draadjes nu toch wel iets vaker gefronste wenkbrauwen over de bouwkwaliteit van de O2. Ik hoop maar dat 't exemplarisch is en dat Skoda op de productielijn geen steekjes is gaan laten vallen. Ik roep altijd tegen anderen dat "Tsjechen zo goed kunnen schroeven", maar dat moeten ze dan wel waar blijven maken...

In mijn O2 heb ik last van een "trillende" passengierstoel-leuning, als daar niemand op zit. Dit zorgt voor vervelende kraakjes. Iemand anders ook last hiervan?
Verder trouwens (gelukkig) niet veel last van bij-geluiden.
Mijn vorige auto was een VW Bora. Deze moest ik regelmatig een flinke klap op het dashboard geven om voor 10 minuten van alle bij-geluiden af te zijn! Dealer heeft hier nooit iets aan kunnen doen.

Windgeruis is duidelijk merkbaar bij de spiegels, maar ik ondervind daar niet veel last van. Hangt ook van de wind richting af /forum/images/graemlins/shocked.gif
Mijn rijders stoel "piept" als het ware... hier kwam ik achter nadat ik mijn radio eens uit had gezet. Moet dit nog maar even aankijken anders ga ik er mee terug naar de dealer.
Verder heb ik nog nergens last van... alhoewel ik wel vaak de 3 paraplu's hoor die in de bak achter de achterstoelen heen en weer schuiven /forum/images/graemlins/crazy.gif

higgy

Forumguru
alhoewel ik wel vaak de 3 paraplu's hoor die in de bak achter de achterstoelen heen en weer schuiven /forum/images/graemlins/crazy.gif

[/ QUOTE ]Ik ook. Maar eens een stukje foam of zo op maat snijden en er in leggen.

Ralph

Lid
Heb al van meerdere O2 eigenaren gehoord dat windgeruis\gefluit ontstaat bij de spiegels.

Overigens heeft de dealer mij net verteld dat het windgeruis bij de deuren ook te verhelpen is door er nieuwe rubbers in te laten zetten ( onder garantie natuurlijk )

Binnekort dus maar eens een afspraakje plannen...

Je moet er maar op komen, foam... (bedankt higgy /forum/images/graemlins/smirk.gif)
Meteen dit weekend maar even fixen /forum/images/graemlins/laugh.gif

Arjen

Actief lid
Bij ernstig windgeruis moet je inderdaad even terug naar de dealer.

windgeruis was bij de eerste O2's een bekend probleem en kan gemakkelijk verholpen worden.

nomad

Senior Member
Je moet er maar op komen, foam... (bedankt higgy /forum/images/graemlins/smirk.gif)
Meteen dit weekend maar even fixen /forum/images/graemlins/laugh.gif

[/ QUOTE ]
Jullie hebben het probleem al gevonden. Ik zit nog steeds met een te lange plu. /forum/images/graemlins/mad.gif

Ralph

Lid
Met dit warme weer zetten overigens de rubbers ed uit. Hiermme is het euvel in de zomer iedergeval verholpen!

Ik ben juist heel tevreden over de bijgeluiden. Rammelen doet mijn auto helemaal niet en ik heb tevens geen last van windgeruis. Ook niet bij harde wind. Het enige wat mij opvalt is dat geluidsisolatie (motor en banden) iets minder is.

sunnyboy

Senior Member
@Nomad. weet je wel zeker dat je een paraplu hebt en niet een parasol? /forum/images/graemlins/wink.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

rickske

Actief lid
Nomad schaf je een kleinere paraplu aan dan lukt dit wel. /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/smirk.gif

De o2 is natuurlijk weer stiller geworden, waardoor er andere dingen gaan opvallen.
Zolang we buitenspiegels hebben zal dit blijven.
Ook de dakrailing is hoorbaar maar dat is natuurlijk niet zo gek met al die uitstekende delen.
Ik ben van mening dat windruis niet is op te lossen.

vw125

Forumguru
Van windgeruis heb ik ni veel last, maar op sommige wegen heb ik wel wat last van rolgeluiden op de banden.
Af en toe hoor ik eens een krakje linksachter ergens aan de zetel of de binnestijl maar dit stoort me ni echt( zet dan men radio wat luider /forum/images/graemlins/smile.gif)
Als het me echt gaat iriteren ga ik wel ff langs bij de dealer.

Grtz vw125

higgy

Forumguru
Heb (nog?) geen enkele last van bijgeluiden, op die verdamper na maar die wordt vervangen. Mijn Michelin-banden zijn ontzettend stil.

Bovenaan Onderaan