Range-angst

leon-cupra

Forumguru
Dat wordt een diesel/benzine vragen aan de baas. :pardon:

Snap wel niet dat 20min per dag laden onderweg een inperking is op je levenskwaliteit maar dagelijks meerdere uren naar het werk rijden niet. Zou je dan niet beter werk dichter bij thuis zoeken? Stijgt jouw levenskwaliteit en ben je van de “range-angst” vanaf.
 

Fiekes

Nieuw lid
Snap wel niet dat 20min per dag laden onderweg een inperking is op je levenskwaliteit maar dagelijks meerdere uren naar het werk rijden niet. ...
ja, klopt helemaal ... en het erge is dat ik nu een baan op 110km vergelijk met een baan op 2min fietsen ... oftewel uitdaging, met groeipotentie vs saai band werk met een loon dat de energierekening niet betaald.

@ertromp
hoe oud ben jij dat je op deze manier over mijn keuzes en overwegingen kan oordelen?

Ik kan in mijn hoofd veel bedenken, maar pas als ik jullie ervaringsdeskundigen om hulp vraag weet ik feiten ... Dus dank jullie wel voor al jullie welkome input!

PS: ik baal wel dat het nog een brug te ver is voor mij!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Een job met groeipotentieel, uitdaging en een deftig loon zal ook wel binnen de 110km te vinden zijn. 30-40km van thuis zullen wss ook met mooie jobs te vinden zijn. Maar soit , ik heb dat probleem niet. Op 1,5km van thuis en kan zelfs meer dan mijn energierekening van betalen. :pardon:

Maar soit … we wijken af. Kan je 1 raad geven : Tesla model 3 longe range. Beter ga je niet vinden voor een “normaal” budget.
 

ertromp

Forumguru
Ik kan je meegeven @Fiekes dat ik oud en wijs genoeg ben en inmiddels veel meegemaakt heb om te zeggen dat het aspect laden langs de weg geen punt is in "Impact kwaliteit van leven".
Ben vele jaren voor koning(in) en vaderland in vele gebieden geweest en wat je dan mee maakt en wat je dan kan overkomen dat heeft Impact op kwaliteit van leven zowel voor mensen aldaar maar ook je collega's en jezelf. Dan is dat laden echt een luxe probleem. Probeer eens of je een week via je werkgever een Enyaq mag huren en doe er ervaring mee op alvorens van alles te bedenken waardoor het onmogelijk wordt om elektrisch te rijden.
 

ertromp

Forumguru
En ook in een vrieskou EV stappen hoeft niet want die kun je heerlijk laten voorverwarmen.
Kan zonder aan de stekker te liggen.
Kost wat range maar dan tijdens laden onderweg toch een lekkere bak warme koffie scoren
Ik durf het hier bijna niet te posten dit soort simpele zaken.
Ook ik was best sceptisch maar inmiddels prima gewend aan de 58kWh ID3 en de momenten wanneer het verstandig is te laden. En met een EV ga je straks dubbel op genieten van de zomer Al zal menig tankstation balen dat er minder koffie/koek aan EV laders verkocht zal worden.
 

EdK

Forumguru
Ja die stekkers die worden nu gelockt in een laadpaal zodra je deze hebt geactiveerd en pas vrijgegeven op moment dat je de pas er weer voorhoud.
En als je dan van die paalklevereikels hebt dan word je niet vrolijk.
Maar we hebben bij stopcontact een 3 tal lampjes Rood voor Storing / Groen voor Vrij en Blauw voor laden !
Het zou zo gemaakt moeten worden ( NEN regels) dat zodra het laadproces klaar is en dat dus de lamp groen is deze automatisch word afgesloten, maw dat je dus in de ochtend ook niet meer via paal kunt opwarmen.
En dat de stekkerlock de stekker dus ook vrij geeft, en anderen de stekker ook los kunnen nemen.
Dan kan ik met langer snoer me wagen er dwars voor zetten en evengoed me wagen laden !
En dan maar hopen dat die laadhufter weg moet en dus niet weg kan en zal moeten wachten tot jij klaar bent.
Eens kijken hoe lang het duurt dat ze hufter blijven....
 

leon-cupra

Forumguru
Voorverwarmen hoeft echt niet in een EV. Blaast onmiddellijk warme lucht. Op 2min is het warm in de wagen. Wel handig bij vriesweer om paar minuten voor het vertrekken de ontdooi-functie op te zetten. Op een paar minuten alle ramen ijsvrij.

Betreft de laadplakkers, zal nog wel zo ingevoerd worden dat wanneer je wagen niet meer laadt en je blijft staan, dat er een tarief zal gerekend worden. Nu maakt dat voor die leveranciers nog weinig uit. Het aandeel Ev rijders is nog te klein maar als dat aandeel enorm groeit en je hebt zo van die laadplakkers verliezen die leveranciers inkomsten.
 

octaviabas

Senior Member
Ik moet een nieuwe auto, en heb range-angst. Ik lees hier dat je 200km aan woon-werk verkeer zonder probleem zou moeten kunnen …
Ik moet enkele rit 200 kunnen, zonder laden op kantoor … dus 400 ook in de winter … wat zeggen jullie ?
diesel... maar goed, ik begrijp al dat dat geen optie is.
Laden = baas zijn tijd . is m.i. dan de enige optie.
 

leon-cupra

Forumguru
TS heeft een uitdagende job met veel groeimogelijkheden en een dik loon … veronderstel wel dat hij wat bureauwerk heeft … al was het maar wat mails lezen/antwoorden:pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn vader zijn vroeger baas deed dat altijd zo. Reed gans het jaar doorheen Europa (zoon van de grote baas van katoennatie). Reed toen een model X. Reed van laadstation naar laadstation. Tijdens het laden laptop open en mails beantwoorden. Hij was per dag wel wat langer onderweg maar de tijd die hij “verloor” tijdens het laden, won hij s avonds terug … hij moest s avonds nl geen mails meer beantwoorden in het hotel.
 

SuperBeeb

Forumguru
Vind de reacties op TS hier wel wat negatief van toon. Als hij de impact van regelmatig onderweg laden te groot vindt, dan is dat zijn mening of gevoel. Daar kunnen wij niets aan veranderen. Voor mij is dat ook 1 van de belangrijkste redenen om zo lang mogelijk door te blijven tuffen in m'n ice. Ik heb geen zin in range anxiety en er is niemand die me daarvan af gaat helpen, ook geen goedbedoelende ervaren EV'rijder met de beste argumenten. En je baan opzeggen omdat de afstand voor een EV te groot is lijkt me niet echt een realistische keuze.

@Fiekes Is een PHEV geen optie, gelet op de afstand? Valt dat niet in t lease-pakket onder te brengen.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel mensen er elektrisch blijven rijden als de bijtelling steeds meer gelijk wordt aan die van een ICE. Ik ben om me heen aan 't kijken, maar de volgende auto wordt géén EV.
 
Bovenaan Onderaan