Rapid spaceback als 3de skoda in het gezin

dirkie996

Forumguru
Nadat ik in 2012 een Octavia 2 FL 1.6 crtdi nieuw aanschafte, volgde er in 2013 een nieuwe Fabia II met 1.2 3cilinder van 60pk voor de echtgenote.
Doordat de dochter nu reeds anderhalf jaar afgestudeerd is en een vaste job heeft, kwam de noodzaak van een derde wagen erbij te nemen.
De dochter rijdt tot op heden met de Fabia van moeder rond, wat soms de nodige discussie opleverde.
Haar keuze is gevallen op 'n Skoda Rapid Spaceback Ambition 1.2 TSI 110PK (81kW) Man.6.
Tevens zijn er enkele optionele pakketten bijgevoegd. Hierbij enkele details van de bestelde wagen:

Kleur black magic, lichtmetalen velgen 7J X 17" Camelot met 215/40-17" banden.
Pack Ambition Confort: -PDC achteraan,- cruise control,- elektr.ruiten voor- en achteraan,-zetels vooraan in hoogte verstelbaar,- vloertapijten,- light -en rain assist
Pack winter: -verwarmde zetels vooraan,- verwarmde ruitesproeiers.
Pack Ambition Look: - sunset achteraan,- zijdelingse beschermlijsten in koetswerkkleur,- achterruitwisser met interval,- chroomstrip rondom zijruiten.
Pack Ambition GPS:- climatronic,- 3-spakig multifunctioneel lederen stuur( voor radio en telefoon),- infotainment navigatiesysteem Amundsen,- maxi dot-scherm.

Zoals jullie kunnen lezen, een vrij volledige wagen, waar ik stiekem 'n beetje jaloers op ben. Het zal nogal 'n verschil geven qua acceleratie met de TSI t.o.v. de Fabia met z'n 60 paardjes. Want daar klaagde de dochter soms over als ze moest invoegen op de snelweg tijdens de spits.
Ik heb nog een 2-tal vragen voor jullie: Die TSI 1.2 van 110pk, is dit de nieuwe 16kleps-versie met distributieriem of is dit nog met een ketting?
De smartlink voor I-phone, waarover ze bij Skoda zo'n reclame maken, zal hier wel niet aanwezig zijn zeker? Is het wel de moeite om hier nogmaals kosten voor te maken? Iemand hier ervaring mee? En trouwens die Amundsen, is dit dezelfde als de MIB Amundsen in de Octavia III ? En dat surround geluid( skoda-Arkamys), geeft dat de nodige voldoening?
Leveringsdatum is voorlopig vastgesteld op 22/12/2016.
Met vriendelijke groeten,
Dirkie

servies

Forumguru
De smartlink voor I-phone, waarover ze bij Skoda zo'n reclame maken, zal hier wel niet aanwezig zijn zeker? Is het wel de moeite om hier nogmaals kosten voor te maken? Iemand hier ervaring mee? En trouwens die Amundsen, is dit dezelfde als de MIB Amundsen in de Octavia III ? En dat surround geluid( skoda-Arkamys), geeft dat de nodige voldoening?
Dirkie
Die smartlink is aanwezig als je deze hebt aangevinkt bij de opties.
Ik weet niet zeker of de Amundsen dezelfde is, vermoedelijk wel. Het geluid vind ik voldoende in m'n eigen Spaceback.

EdK

Forumguru
Dirkie met aller respect hoor , maar je hebt een aardige rapid samengesteld !
Maar de vragen die je nu stelt had je die niet beter kunnen stellen op moment van bestelling aan de dealer ?

Want als je nu zometeen wat antwoorden hier gaat krijgen is het maar te hopen dat je nog op tijd bent bij de dealer om eventueel één en ander te wijzigen...

dirkie996

Forumguru
@EdK : Zoals je in m'n eerste bericht kan lezen, is het de dochter die de wagen heeft gekozen en besteld. Er was geen demo-wagen aanwezig bij de dealer. Daarna heeft ze wel 'n testrit gedaan, maar dit was een kalere versie en bovendien een diesel.
Zij stelde mij de vraag of het nodig zou zijn om de smartlink bij te bestellen. Ze gaat nog eens contact met de dealer opnemen hierover.

Noord26

Forumguru
Verkoper heeft letterlijk gezegd dat het niet optimaal werkt en dat menigeen die het wel heeft er niets mee doet..

Het is een losse optie van €150,- hier in NL. Beter op zak houden dus? Of volgens de verkoper beter €40,- erbij leggen en een panoramisch dak mee bestellen. ;)

dirkie996

Forumguru
Verkoper heeft letterlijk gezegd dat het niet optimaal werkt en dat menigeen die het wel heeft er niets mee doet..

Het is een losse optie van €150,- hier in NL. Beter op zak houden dus? Of volgens de verkoper beter €40,- erbij leggen en een panoramisch dak mee bestellen. ;)
@Noord26 : Waarschijnlijk heb je gelijk en brengt die smartlink niet zoveel bij voor z'n prijs. (hier in België kost dit 155€)
Het panoramisch glazen dak daarentegen kost bij ons iets van 705€. Dat is wel een stuk duurder dan jij vermeldt. Daarom heeft de dochter dit laten vallen en in de plaats de 1.2 TSI motor met 110pk en 6 versnellingen gekozen voor dit bedrag.

Planqgas

Actief lid

Hmmm, voor €40,= extra wist ik het wel.

Noord26

Forumguru
@Noord26 : Waarschijnlijk heb je gelijk en brengt die smartlink niet zoveel bij voor z'n prijs. (hier in België kost dit 155€)
Het panoramisch glazen dak daarentegen kost bij ons iets van 705€. Dat is wel een stuk duurder dan jij vermeldt. Daarom heeft de dochter dit laten vallen en in de plaats de 1.2 TSI motor met 110pk en 6 versnellingen gekozen voor dit bedrag.
Ok, het dak is hier tijdelijk in aanbieding voor 190. DSG-7 kost 500 als extra in de aanbieding. Zitten dus behoorlijk verschillen per importeur in!

Als ik instap dan connect mijn telefoon automatisch via bluetooth. Vervolgens kan ik bellen of via Media muziek van mijn telefoon afspelen. Via mijn stuurwiel, touch of voice. Voor mij is dat meer dan genoeg. Ik zou niet weten waarom ik mijn telefoon apps op mijn Amundsen zou willen gebruiken.
Voor 150 euro kun je ook je garantie met twee jaar verlengen.

servies

Forumguru
Smartlink later toevoegen kost €250.
Als ik het destijds had kunnen aanvinken had ik het absoluut gedaan, omdat ik dan de navigatie van m'n telefoon zou kunnen gebruiken op het scherm van de auto... En meteen alles van Google Now of bijvoorbeeld Apple Siri ook kunnen gebruiken in de auto...

servies

Forumguru
Het werkt.
Dat wat niet werkt dat is geen Android Auto maar mirrorlink... een soort van voorloper die los van Android stond...

Noord26

Forumguru
Navigatie heb je al op de uitvoering en via BT wordt de telefoon ook al aan de Amundsen gekoppeld toch?

Rallye

Forumguru
Carplay (Smartlink gebruikt met een iPhone) werkt goed, is mijn ervaring. Er zijn nog erg weinig apps voor, zodat je er inderdaad (nog) niet zo heel veel aan hebt. Grootste nadeel: je kunt bij het gebruik van Carplay het scherm van Flitsmeister niet zien.

Met Android Auto (Smartlink gebruikt met een Android telefoon) schijnt er meer te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. De verkeersinfo van google maps schijnt beter te zijn dan van Apple kaarten. Voor €150 zou ik het doen, anders zou ik me bovendien altijd ergeren aan het feit dat er iets op mijn Amundsen zat wat het niet doet......

servies

Forumguru
Dat dacht ik ook. Daarom zie ik niet echt de meerwaarde in van Smartlink.
Klopt, navigatie heb ik ook, maar m'n sygic navigatie krijgt 2 á 3 updates in de tijd dat ik 1 update voor die van m'n auto krijg. Plus daarbij verkeersmeldingen, flitspalen, plus navigeren naar contacten of zoekopdrachten... moet ik nog even doorgaan?

dirkie996

Forumguru
Dit weekend van de dealer gehoord dat de wagen al geproduceerd is en tegen half November bij hem zou zijn.
Dit is meer dan 1 maand vroeger dan voorzien.
De dochter was zeer verheugd met dit positieve nieuws.

Bovenaan Onderaan