Rapid Spaceback prijslijst

JJB

Lid
Met mijn lengte is deze auto gewoon te krap. Leuk dat er achterin zoveel beenruimte is, maar dit gaat flink ten koste van de ruimte voorin.

Hoe lang ben jij wel niet? Ik ben 2 m. en heb laatst proefgereden in een Seat Toledo (zelfde auto, was geen Rapid beschikbaar) en had geen enkel probleem met de ruimte voorin. Prima zithouding, hooguit is de zitting van de stoel aan de korte kant. Voor mijn gevoel zeker net zo ruim als de O1 die ik nu heb, terwijl ik in juist in aziatische auto's gauw met het hoofd tegen de hemel of met de rechterknie tegen de middenconsole zit...
 

Wijnand850

Forumguru
De ervaring van Harrie D herken ik ook niet. Ik ben 1,93m. Onlangs heb ik een dag in een Rapid HB Elegance gereden (paar honderd kilometer) en ik heb me daarbij juist verbaasd over de ruimte. Hij is zeker wat smaller van binnen dan de O2, maar in beenruimte kon ik ruimer achter mezelf zitten dan bij de O2. Ik ben thuis nog een tijdje aan het stoeien geweest met de stoelinstelling omdat ik de Rapid Spaceback als een prima vervanger zie van de O2 en heb daarbij geen moment het gevoel gehad dat ik voorin ruimte te kort kwam. Maar wellicht heeft de verhouding ruglengte/beenlengte er iets mee te maken?
 
E

Ex-lid 2926

Ik ben 1.92 en heb naar verhouding lange benen. Over de ruimte achterin de Rapid klaag ik niet, het gaat om de ruimte voorin. De stoel kan gewoon niet ver genoeg naar achteren geschoven worden. Als ik de stoel in een Rapid helemaal naar achteren schuif en de stoel daarbij ook nog zo ver mogelijk naar beneden laat zakken gaat het net aan, maar dan heb ik nauwelijks steun meer aan m'n bovenbenen ook mede veroorzaakt door de korte en vlakke zitting. Mijn Octavia heeft veel meer beenruimte voorin. Als ik optimaal zit heb ik in de Octavia de stoel niet eens in de achterste stand. In b.v. een Golf, Astra of Focus heb ik ook meer dan genoeg ruimte.
Zoals ik al genoemd heb zou Skoda het probleem heel gemakkelijk kunnen oplossen. Gewoon langere stoelsledes monteren of de sledes verder naar achteren monteren.
Ik heb op de IAA in Frankfurt in heel veel auto's gezeten, voornamelijk auto's uit het B en C segment. In vrijwel alle Duitse auto's (zelfs de kleinste) is ook voor lange mensen meer dan voldoende ruimte voorin. Bij Aziatische auto's was dit altijd een probleem, maar die hebben inmiddels flink bijgeleerd. De door mij eerder genoemde Hyundai i30 en Kia C'eed zijn voorin lekker ruim en hebben comfortabele ruime stoelen. Een Chevrolet Cruze heeft b.v. voorin zelfs zeer veel beenruimte. De verwantschap met de Opel Astra is daarbij te merken.
De nieuwe Mazda 3 zit ook heerlijk en dat geldt ook voor de Toyota Auris.
Ik kan er weinig anders van maken, maar hoe aantrekkelijk de Rapid misschien ook is op een aantal onderdelen, vanwege het gebrek aan beenruimte voorin en de zeer matige kwaliteit van de voorstoelen staat deze auto niet op mijn verlanglijstje. Dan kocht ik voor hetzelfde geld liever een jonge gebruikte Octavia.
Maar goed, dit zijn mijn ervaringen. Iemand met een andere lichaamsbouw zit mogelijk heerlijk in de Rapid.
 
E

Ex-lid 2926

Sorry hoor, ik rij al bijna 40 jaar auto, gemiddeld zo'n 45000 km per jaar in heel veel verschillende auto's. Door de constructie van de hoogteverstelling van de autostoel gaat de stoel tijdens de neerwaartse beweging ook een stukje naar achteren. Ga maar eens op de knieën en krik de stoel maar eens omhoog en omlaag. Dan zie je dat de afstand tot de pedalen groter wordt als de stoel naar beneden laat zakken. In de VW transporter van mijn werkgever zit ik compleet klem als de stoel wat hoger staat. Helemaal naar beneden kan ik net voldoende plaats vinden. En ook in de dienst Touran en Astra van mijn baas of in de Civic of Ibiza van familieleden moet de stoel voor mij naar beneden. Maar goed, ik heb wat persoonlijke kritiek op de Rapid geventileerd en dit kritiekpunt geldt gelukkig niet voor iedereen. Maar ik blijf van mening dat de enorme beenruimte achterin de Rapid ten koste is gegaan van de beenruimte voorin. Een verkeerde keuze.
 

Blackokkie2

Forumguru
Waarschijnlijk is het wel mogelijk om de stoelgeleiders wat te verplaatsen naar achteren of te verlengen. Ik vind het ook raar dat als je de stoel hoger wil zetten dat die dan ook voorover kantelt, hij zou eigenlijk recht omhoog moeten gaan.
 

CDK

Forumguru
Dat is typisch VAG, het heet in hoogte verstelbaar maar als je kijkt wat er gebeurd als je de stoel in 'hoogte' versteld, kantelt hij eigenlijk alleen maar voor-en achterover, als het ware dat de voorkant zou scharnieren en de achterkant hoger en lager in te stellen is.
 

JJB

Lid
Als ik de stoel in een Rapid helemaal naar achteren schuif en de stoel daarbij ook nog zo ver mogelijk naar beneden laat zakken gaat het net aan, maar dan heb ik nauwelijks steun meer aan m'n bovenbenen ook mede veroorzaakt door de korte en vlakke zitting.
Mee eens. Is volgens de dealer eenvoudig op de lossen door de rails van de stoelen aan de voorkant iets te verhogen waardoor de hele stoel wat achterover kantelt. Dan heb je wel steun over de volle lengte van het zitvlak.
 
Bovenaan Onderaan