Rare banden slijtage

RVL12

Nieuw lid
Zowel links als rechtsachter heb ik zeer vreemde bandenslijtage. Het canvas komt er inmiddels doorheen en 1 band is lek.
Vandaag de ANWB op bezoek gehad.
De auto is 2500km voor een service beurt geweest waarbij ook de banden zijn gecontroleerd. Dit is toen niet opgevallen. Kan het zijn dat het toen nog niet was….?
 

Japanese Power

Donateur
Kijk, je banden achter krijgen het flink voor hun kiezen, meer gewicht, meer koppel, meer slijtage bij pittig rijden maar dat het 2500 KM geleden niet is gezien is wel vreemd.

Ik ga ervanuit dat je gewoon de originele EV banden hebt. Want hoe oud is je Enyaq en hoeveel KM zit erop? En zijn het de originele af fabriek banden nog. Zomaar wat vragen.
 

RVL12

Nieuw lid
Het zit dus aan beide binnenkanten. Het zijn Pirelli Scorpion Elect banden. Hij is uit 2021 met 66dkm. Heb hem als 2e eigenaar dus weet niet of het de eerste banden zijn. Je zou met deze km stand denken van niet. begin augustus is hij nog bij de garage geweest en waren dit de profielen:
RV: 3.9
LV: 4.2
RA: 3.0
LA: 3.2

Er moeten hoe dan ook 2 nieuwe banden op en van de garage (VAG) verwacht ik helemaal niets. Als het al aan hen zou liggen dan laten ze mij dat echt niet weten.

De vraag waar ik nu voor sta is:
worden het 2 nieuwe zomerbanden of ga ik voor All weathers?
we hebben 21 inch Iemand advies?

IMG_5911.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_5910.jpg
    IMG_5910.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 32

Japanese Power

Donateur
Dit lijkt wel slijtage doordat de band constant ergens tegenaan draait.

Los daarvan zou ik altijd voor een set van 4 nieuwe goede All-seasons banden gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RVL12

Nieuw lid
Dat zou dan toevallig wel aan beide kanten moeten gebeuren dan. Wat kan dat zijn? enig idee?
Waar moet ik op letten bij de all seasons? Daar zijn zoveel verschillen van
 

Japanese Power

Donateur
Banden weet ik niet zoveel vanaf hier. Maar er zijn er genoeg die je hier van goed advies kunnen dienen.

En je slijtagevraag. Rij je vaak met een zware aanhanger. Ben je verlaagd. Geen idee.
 

Tees

Donateur
Ik dacht precies hetzelfde als @Japanese Power: dit is vrijwel zeker slijtage doordat de boel ergens aanloopt. Dat het aan beide kanten is, maakt dat het iig geen toeval is.

Qua all season banden ben ik groot fan van de Michelin CrossClimates, maar ik heb verre van 21" banden. Algemeen genomen zijn de Vredestein Quatracs ook populair hier.
 

Antera

Donateur
Duidelijk. Hier zitten geen juiste banden op die geschikt zijn voor EV zoals ik het zo kan zien of de uitlijning klopt niet. Dit al vaker gezien op oa de ID modellen en begrepen dat een van voorgaande het probleem veroorzaken
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Misschien zijn dan de banden niet opgewassen tegen de kracht van de elektromotor? Zijn/waren dat EV gemerkte banden, en hoeveel 'ply'?
Edit: @Antera was me net voor met die opmerking :giggle:
 

Smeeuwis

Donateur
Als je niet te vaak in de winter in Oostenrijk of Duitsland komt zou ik voor All Seasons gaan. Ik heb zelf Vredestein Quatrac PRO voor EV onder de Enyaq en die zijn uitstekend. Over slijtage kan ik niets zeggen no, zit net op 22k kilometers.
 

JJ te G

Donateur
66k km is een heel respectabel aantal kilometers met een dergelijk rest-profiel maar die randen zijn gewoon op. (Vermoeiing?)

Hou je de voorgeschreven bandenspanning wel aan?

De sticker in het portier geeft bij lage belasting als minimum 2,7 bar aan (voor en achter). Bij volle belading 3,1 bar (voor) en 3,2 bar (achter).
De load-index van de Pirelli's voor de Enyaq (2.105 kg) vind ik persoonlijk een beetje krap: 101T voor (825kg), 102T achter (850kg).
Ter vergelijk: mijn laatste Passat Variant (1.403 kg) had af fabriek banden met een draaggetal 95V (690kg) en een voorgeschreven bandenspanning van 2,7 bar (voor) - 3,2 bar (achter) bij volle belading.
P.S. De toegestane technische en wettelijke aslast is 1550 kg (achter) - loadindex 2x850=1700 kg
 
Laatst bewerkt:

johnboy

Donateur
Het schuin afslijten komt vaker voor bij de Enyaq, zie ook het Enyaq forum op Tweakers, bij mij net op tijd en rond de 50000 km laten uitlijnen en weer oké. Nu geen Enyaq meer overigens.
 
Bovenaan Onderaan