Rare banden slijtage

JJ te G

Donateur
Ik snap het probleem prima. De marge op de load-index is 9,7%. Moet ik het hier voorrekenen? VAG zoekt de grenzen van de band op. Kijk even op de eerste pagina. Daar heb ik wat waarden toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Ik ga er van uit dat de banden bij een EV sterker dynamisch belast worden en meer veiligheidsmarge nodig hebben.
Kennelijk is er een deel van de MEB-klanten (ID.4, Enyaq en Q4 Etron) die aan de grenzen komt en een extreem slijtagebeeld van de banden achter heeft. Uitlijningsfouten geven in de regel een ander beeld.
Uit mijn tijd dat ik serieus grote banden voor straddle carriers en rubber ducks mocht berekenen was de load index allesbepalend en een serieus punt waarnaar je keek samen met de producent. Mijn indruk is dat VAG zich vergaloppeerd met de keuze van het draaggetal. Natuurlijk is 50.000, 60.000 of 80.000 km respectabel maar een dergelijke slijtage is een serieus veiligheidsrisico.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik ga er van uit dat de bandenfabrikanten inmiddels wel de kennis hebben om de juiste banden te leveren voor OEM montage, VAG is beslist niet de eerste fabrikant van EV's waar 'ze' banden leveren.
Dat VAG er wellicht een 'verkeerde keus' in heeft gemaakt, is mogelijk, maar dan zal een Pirelli of Michelin of....(?) ze daar ongetwijfeld op wijzen.
Die zijn vast niet gediend van dergelijke antireclame voor hun produkten.
Maar wij speculeren alleen maar, TS (@RVL12 ) kijkt regelmatig op het forum, maar is er (nog) niet op teruggekomen.
 

hemi24

Forumguru
Denk eerder dat de problemen niet voortkomen uit de loadindex van de banden, maar meer uit een verkeerde aanname v.w.b. optredende vervorming van ophangingscomponenten zoals bussen…

Max aslast van een Enyaq is ca. 1.500 kg, dus een band met een load index van 107 (975 kg) is wel heel erg op save spelen…
Ter vergelijking: banden met een dergelijke LI monteert Tesla op een Model S Plaid
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Daarbij, als jij inderdaad zoveel ervaring hebt, weet jij net als ik dat LI en SI twee kengetallen zijn die een verband met elkaar houden, waarbij fabrikanten zoals Michelin ook aardig wat marge ingebouwd hebben.
 

JJ te G

Donateur
Kan jij aangeven wat de marge is? Ik niet.
Zoals Peter-036 schrijft: "We speculeren" en met bandenveiligheid wil ik dat niet doen.
Bij een 107T band is de marge 400kg (25,8%) op de achteras: load-index 2x975kg=1950kg bij een technische maximale aslast van 1550kg. Dat is nog steeds een lagere marge dan de fabrikant VAG zelf aanhoudt op de vooras.
 

hemi24

Forumguru
@JJ te G : je vergelijking gaat mank!

107T wil zeggen 975 kg bij 190 km/h

Een Enyaq is begrensd op een lagere snelheid.
En bij een lagere snelheid kan/mag een band zwaarder belast worden, afhankelijk van de toegepaste bandenspanning.

Exacte waarden of berekening kun je opvragen bij de fabrikant van de desbetreffende band(en).

Daarnaast: veel Enyaq’s zijn ook uitgerust met een breedset.
 
Bovenaan Onderaan