Ratel geluid uit de motor

lapoor

Nieuw lid
Ik heb sinds de auto een grote beurt heeft gehad last van een ratel geluid uit de motor (Octavia II uit 2008, 2.0 FSI Automaat)
Dit treedt alleen op als de motor stationair loopt en hij warm is.
Het is even aanwezig en daarna ook weer weg. De auto rijdt verder prima.

Ik heb afgelopen vrijdag de auto bij de garage (Göritzlehner) neergezet alleen tot op heden kunnen ze daar ook nog niet ontdekken waar het geluid vandaan komt.

Wat ze al hebben gedaan is de motor spoelen om oude olieresten eruit te halen.
Heeft iemand van jullie een idee wat dit geluid veroorzaakt?
 

Rutger0706

Senior Member
Volgens mij heeft de FSI een ketting... De 1.6 in elk geval wel naar mijn weten. Als ik het zo hoor zou ik beginnen bij de ketting... Hoe klinkt hij bij koude start?
 

Joske

Forumguru
Wat is de motorcode? (te vinden vooraan in onderhoudsboekje op een sticker of in de koffer waar het reservewiel ligt)

Als het een 2.0FSI van 2008 is, is het volgens mij ofwel een BVY of een BVZ.
 

Joske

Forumguru
Het lijkt wel op ratelen van een ketting, er zit wel een ketting en kettingspanner op de nokkenassen. De distributie is in zoverre ik dit goed kan zien op de tekeningen mbhv een riem.
 

s-line

Forumguru
Nee hoor een 2.0 fsi heeft ook een ketting!
Teminste in de VW Touran wel, een half jaar geleden heeft hij ook alles vervangen i.v.m een ratel die steeds erger werd.
 

ertromp

Forumguru
Volgens mij is alleen het deel nokkenasverstelling in de FSI dmv een ketting(kje) en die van krukas naar nokkenassen een riem
 

Spierings

Forumguru
Tandriem drijft 1 nokkenas aan en ketting drijft andere nokkenas aan. Hier zit een verstelling op..

Geluid is lastig te lokaliseren vanaf een filmpje, je gaat luisteren waar het geluid vandaan komt en dan kijk je wat daar zit wat het kan veroorzaken....
 

lapoor

Nieuw lid
Ok zal morgen even bij de garage langsgaan. Hoe zou dit kunnen ontstaan het is namelijk begonnen nadat de auto een grote beurt heeft gehad.
 

Jasper-RS

Forumguru
Ketting tussen de 2 nokkenassen en nokkenas versteller (zit inderdaad rechts) gaat wel eens kapot bij 2.0 fsi. Althans zo klinkt het wel. Dus deze motor heeft bijde. Distributie riem en nokkenas ketting
 

lapoor

Nieuw lid
even een update:
Auto staat bij de garage en na onderzoek komen ze met de conclusie dat het oliekanaal vervuild is waardoor er soms weinig oliedruk is om de kettingspanner aan te sturen vandaar het klapperen. Hun oplossing is om het motorhuis te reinigen/vervangen, nieuwe nokkenasketting, spanner en ketting totaal rond de 1800 euro. Dit vind ik erg veel geld voor een ratel die soms aanwezig is. Is er geen andere mogelijkheid om de motor door te spoelen om oude olieresten te verwijderen?
 
Laatst bewerkt:

Rutger0706

Senior Member
Weer een voorbeeld van inwendige vervuiling...

Bij welke garage ben je geweest? Was dat dezelfde garage als waar pas geleden de grote beurt is gedaan? Is het een VAG specialist?

Er zijn wel manieren om je blok inwendig te reinigen. Op het forum staan al ervaringen met walnut blasting. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Wel heb ik goede ervaringen met het spoelmiddel van BG.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar Autoservice Boeser in Waddinxveen is er mee bekend en kan ik zeer aanbevelen. Hij is tevens VAG gespecialiseerd.
 

Spierings

Forumguru
Eerst flushen dan maar, maar denk dat dit het probleem niet oplost... Defecte spanners komen vaker voor....

Misschien een stuk goedkoper bij een universele garage of beunhaas....
 
Bovenaan Onderaan