RDS Columbus

Olavio

Senior Member
Weet iemand hoe ik RDS op de Columbus krijg? Ik heb al lopen zoeken en in het handboekje staat dat RDS aan moet staan, dat staat ook aan in de instellingen, maar ik zie geen berichten langskomen, noch op de Columbus, noch in de maxidot. In de O2 zag je het ook nog onderin het navigatiescherm, nu niets meer, nakkes, nada (vooral de flitsmeldingen waren prettig). Ik hoop niet dat het alleen bij DAB werkt.

Canon-Eye

Forumguru
RDS merk je toch vooral aan het veranderen van de radiofrequentie waarbij je de ingestelde radiozender ononderbroken blijft horen terwijl je NL doorkruist? Zo werkt het tenminste wel bij mijn Swing en voorgaande RDS-radio's.
TMD/Verkeersinfo heb ik uitgeschakeld: werd gek van al dat getetter terwijl ik Radio 1 of 2 aan het luisteren ben (als er iets is hoor ik voldoende rond het hele en halve uur) en flitsmeldingen heb ik eigenlijk nooit nodig.

MaRco2

Forumguru
Linksboven in de kaart zit een rechthoekje met de radio gegevens, dus ook flitsmeldingen, CD weergave, etc.

hemi24

Forumguru
kun je de RDS niet via je MaxiDOT laten weergeven? Anders met de splitscreen-mode zoals MaRco2 aangeeft

leonpard

Actief lid
RDS merk je toch vooral aan het veranderen van de radiofrequentie waarbij je de ingestelde radiozender ononderbroken blijft horen terwijl je NL doorkruist?

Jouw verhaal is m.i. een klein beetje waar, want wat jij bedoeld heet EON, meestal in combinatie RDS-EON genoemd. Uit mijn hoofd: EON staat voor Enhanced Other Network, en zoekt automatisch het sterkste signaal voor een bepaalde zender.

Olavio

Senior Member
Linksboven in de kaart zit een rechthoekje met de radio gegevens, dus ook flitsmeldingen, CD weergave, etc.
MaRco2, dank voor je antwoord. Nu zie ik het ook. En ook in de maxidot. Daarnaast blijkt dat 538 geen RDS (meer) geeft. Daardoor zag ik steeds niets verschijnen, maar op een andere zender doet ie het wel.

hemi24

Forumguru
Volgens mij bedoelt MaRco2 volgende:

BIT-0115

En dan bij het pulldown-menu bij "Traffic" de weergave "Audio" selecteren...

Badnews

Senior Member
Volgens mij kan je 2 standen hebben, een met navigatie aan (heb ik rijbaan begeleiding aan staan) en zonder navigatie en bij mij toont ie dan 'radio/media' daar(dan heeft rijbaanbegeleiding ook weinig zin:D). Ik had hem tijdens navigatie een keer ingesteld, maar toen ik de auto weer startte, was mijn splitscreen weer weg. Maar kan het mis hebben :)

Fean

Forumguru
Ik ben een leek op dit gebied..

RDS is dat de informatie van de radio zender (?) Zoals 538 en QMusic zijn flitsers voorbij laat gaan?

Dit zocht ik al een tijdje. Ik zit steeds met m'n mobiel Qmusic flitsers op te vragen...

Olavio

Senior Member

RDS is dat de informatie van de radio zender (?) Zoals 538 en QMusic zijn flitsers voorbij laat gaan?

Dit zocht ik al een tijdje. Ik zit steeds met m'n mobiel Qmusic flitsers op te vragen...
Fean, RDS is dat inderdaad. Alleen staat mijn radio 'vastgeroest' op 538 en die geven geen RDS meer door (althans er gebeurt helemaal niets), na de tip van MaRco2 en het afstemmen op bijv. Skyradio kreeg ik ineens wel de info.
Dus volg de MaRco2-skodarijder!

CDK

Forumguru

Beter installeer je dan flitsmeister op je smartphone, ik moet het afkloppen, maar sinds ik die gebruik nooit meer een boete ontvangen voor overmatig enthousiast gas geven :D

Rallye

Forumguru
De topicstarter bedoelt met RDS dus enkel de verkeersinfo-functie. RDS doet echter meer, zoals het hier al besproken EON, maar het zorgt er ook voor dat je zendernamen ziet in plaats van frequenties. De verkeersinfo-functie van RDS heet meestal "TI" of "Traffic".

Naar ik heb begrepen zendt 538 nog wel RDS uit (anders zou je de zendernaam niet zien), maar de verkeersinfo van 538 (die ook via RDS wordt meegestuurd) is enkel voor abonnees (bepaalde navigatiesystemen) en niet voor de gewone gebruiker.

Rick

Senior Member
Volgens mij bedoelt hij dat je geen tekst meer ziet, maar alleen de zendernaam. Dus geen tekst over waar flitsers staan, welk nummer er draait etc etc. Bepaalde radiozenders gebruik(t)en dit veel, maar ik zie dit nu ook niet in mijn Columbus. Dus of de zenders doen dit niet meer, of de Columbus pakt alleen de zendernaam. Ik zal het straks op de terugweg eens proberen bij andere zenders. Ik luister overigens via DAB+. Kan er ook nog wel eens mee te maken hebben.

Olavio

Senior Member
Volgens mij bedoelt hij dat je geen tekst meer ziet, maar alleen de zendernaam. Dus geen tekst over waar flitsers staan, welk nummer er draait etc etc. Bepaalde radiozenders gebruik(t)en dit veel, maar ik zie dit nu ook niet in mijn Columbus. Dus of de zenders doen dit niet meer, of de Columbus pakt alleen de zendernaam. Ik zal het straks op de terugweg eens proberen bij andere zenders. Ik luister overigens via DAB+. Kan er ook nog wel eens mee te maken hebben.
Inderdaad Rick, wat jij zegt bedoelde ik.
Maar als reeds gepost is dit door MaRco2 opgelost.
538 geeft het kennelijk alleen nog als abonnement,
gelukkig is er nog wel een andere zender die de service wel kent.
Op Skyradio zie ik wat er speelt en waar de flitsers staan,
dan luister ik daar maar naar op de lange baan.

Fean

Forumguru
Beter installeer je dan flitsmeister op je smartphone, ik moet het afkloppen, maar sinds ik die gebruik nooit meer een boete ontvangen voor overmatig enthousiast gas geven :D

Nu ik een wat minder vermogen heb... potverdorie 2 boetes op de snelweg!
Wetend dat m'n gemiddelde snelheid naar mijn werk 33kmph is.. (A13) Delft-Rotterdam Centrum dus altijd stilstaan.

Met meer vermogen was veel meer alert en had ik in 3 jaar tijd welgeteld 1 boete..

Ik gebruikte altijd die QMUSIC app.. bij "verkeer" zie je alle flitsers en die kan je als je een flitsert ziet met een druk op de knop zelf aangeven, echt altijd 100% raak.

Ik was overigens gister bij Rijndijk vanwege m'n olie lampje.. zag de RS staan, leuke auto, alleen die donkere velgen iets té.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan