Rdw terugroepactie

CDK

Forumguru
Toch wel opvallend, al die verschillende reacties en ervaringen, zou dat nou toch een bepaalde mate van subjectiveit zijn, of reageren niet alle auto's hetzelfde op zo'n update?

Niet alle auto’s reageren hetzelfde. Dat zie je bij tuning ook, deze update is ook net als tuning een verse software flash.
 

laagvlieger

Forumguru
Toch wel opvallend, al die verschillende reacties en ervaringen, zou dat nou toch een bepaalde mate van subjectiveit zijn, of reageren niet alle auto's hetzelfde op zo'n update?

Ik moet er bij zeggen dat de verschillen die ik vermeld, echt minimaal zijn. Als ik niets af zou weten van een software update, zou ik waarschijnlijk niets opgemerkt hebben.
 

hars73

Nieuw lid
Vandaag was ik toevallig dagje aan het thuiswerken. Krijg ik van de postbode een aangetekende brief van Skoda met daarin de tweede herinnering voor het maken van een afspraak. De postbode zei al, vorige week had ze stapels van VW.. deze week stapels van Skoda. En overal dezelfde reactie van mensen, dat ze de brief toch ergens in een la of in de prullenbak gooien.
 
Zolang onze overheid u niets verplicht , kies dan a.u.b niet voor de update ! vele nare gevolgen reeds mogen oplossen tegen kostprijs voor de bestuurder , veel gehoorde klacht o.a het hogere verbruik en minder flexibel rijgedrag .
EGR storingen etc. nog buiten beschouwing gelaten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze kunnen die brief wel aangetekend versturen, maar de geadresseerde is helemaal niet verplicht om die ook aan te nemen.
Je kunt 'm dus ook gewoon weigeren... :pardon:
 
Inmiddels alle reacties over de update gelezen. Het ene moment ben ik gerustgesteld en daarna denk weer niet doen. Heb nu toch besloten om het wel te laten doen want als er 2 jaar garantie op de egr klep wordt gegeven is dat mooi, vooral omdat je weet dat deze geen eeuwig leven heeft en gaat deze stuk na die 2 jaar dan zal het zijn tijd wel zijn geweest. Auto is altijd dealer onderhouden (ex lease) verwacht weinig risico te lopen.
En wat andere al zeggen over het VAG concern ik denk ook dat deze nu geen risico willen lopen. Stel dat er weer een claim komt na de update zou de geloofwaardigheid van VAG geen goed doen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, het blijft gokken, en als je EGR klep stuk gaat zul je (net als ik) nooit weten of het toeval is en je gewoon aan de beurt was, of dat het wel door de update komt. Ik bedoel, de mijne ging stuk 30.000km na de update, in totaal 260.000km mee gereden, da's 2 keer zo lang als met m'n vorige auto, komt het dan door de update of zou het toch wel gebeurt zijn ? Het gebeurde ook aan het eind van een periode van twee weken waarin m'n rijgedrag aanmerkelijk anders was dan normaal. Normaal rij ik vrijwel alleen maar snelweg, maar die periode heb ik heel veel korte stadsritjes gedaan, veel langzaam rijden en stilstaan (eigenlijk had ik dat met de Citigo van mevr. Tucker moeten doen). Dat, in combinatie met de leeftijd van mijn auto doet me geloven dat ie ook zonder update wel stuk gegaan zou zijn. In ieder geval, succes ermee.
 

Greenliner

Senior Member
In de brief wordt nu vermeld dat het Kraftfahrt-Bundesambt de update heeft goedgekeurd en deze geen invloed heeft op het verbruik en de CO2 uitstoot. Die waren blijkbaar al in orde dan? Over de NOx uitstoot wordt niks vermeld maar daar gaat het hele schandaal toch om? Ook heeft de update geen negatieve gevolgen voor de levensduur van de auto en om dat te onderstrepen heeft Skoda toch maar een speciale regeling in het leven geroepen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik iedere week bij de dealer kwam voor een software update toen ik de auto net nieuw had gekocht. Na eindeloos gezever en dreigementen is er een nieuwe EGR klep ingezet die het tot op de dag van vandaag prima doet. Ik sla een update over....
 

Wouter1

Forumguru
Ik heb afgelopen week ook een aangetekend schrijven ontvangen.

Ik heb hierop gereageerd via de klantenservice email. En zowaar een antwoord van Skoda terug gehad:

"Wij hebben als importeur de wettelijke verplichting u uit te nodigen voor deze terugroepactie. Hoewel ik begrijp dat u deze uitnodigingen niet wenst te ontvangen, kan ik deze niet stopzetten voor u. De achtergrond is dat de post misschien niet is aangekomen of kan zijn kwijtgeraakt. Eventueel bent u van gedachten veranderd of is de auto verkocht. Ik bied u mijn excuses aan voor het ongemak, maar vertrouw op uw begrip."

Skoda heeft dus blijkbaar een wettelijke verplichting om ons aan te schrijven, en daar voldoen ze aan, of we de brieven nu aannemen of niet...
Daarnaast ontbreekt (vooralsnog) de wettelijke verplichting aan ons om gehoor te geven aan deze terugroepactie. :)
 
hahha..ook ontvangen en zal het ook niet doen. kreeg ook van mijn dealer te horen om het niet te doen zolang het niet verplicht is en zover ik weet kunnen ze het ook niet verplichten.

heb wel egr weg laten schrijven,hahahahha
 

MacManiac78

Forumguru
EGR is prima zelf te reinigen om EGR storing te voorkomen. HOE DAN? --> STOOM!
Luchtinlaat van je LMM (LuchtMassaMeter) loshalen. Motor 2000-2500 RPM laten draaien en met een plantenspuit waterNEVEL in je intake spuiten. Waternevel wordt stoom en het vocht weekt de plak- koeklaag van roet los.
Mooier is nog om dit rijdend te kunnen doen. Hiervoor kan de slang voor de carter ontluchting worden losgehaald. Daar middels een vernevelaar waterdamp in uit laten dampen. Mijn 1.2 TDI heeft al 180K gereden en nog geen enkele EGR storing gehad. 5x EGR middels stoom schoongemaakt. (reinigingsmiddelen zoals: Morgan Blue CarbonCleaner, Valvoline Turbo & EGR cleaner e.d. kunnen ook worden gebruikt.) Opmerking: ga NIET met een straal de intake in, de schoepen van de turbo vinden dit niet leuk. En gebruik steeds een klein beetje vocht, anders kan op een HydroLock van de motor, met alle gevolgen van dien.
 
nou Maniac78, denk om EGR weg te schrijven bovenstaande poesbeurt kunnen overslaan :). wat een gedoe allemaal om het te reinigen. denk ook als je eens een keer te laat ben met Reiningen en opeens een melding krijgt dat het te laat is.hahaha

tenzij iemand graag poetst etc..
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn 1.2 TDI heeft al 180K gereden en nog geen enkele EGR storing gehad. 5x EGR middels stoom schoongemaakt.
De mijne heeft nu ruim 156.000 km weg, ook nog geen EGR-storing gehad en ook nog nooit doorgestoomd of anderszins gereinigd.
Klep is kortgeleden (na de sjoemelupdate) wel weggeschreven. Ik maak me er verder maar niet druk over... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan