Het is natuurlijk wel zo dat er altijd een risico op softwarematige schade (om maar even een Nederlandstalig equivalent voor bricken te noemen :-)) is bij updates van software. Bij afdoende voorzorgsmaatregelen (zoals hash-controle, bepaalde parameters (voldoende accuspanning, auto in rust, etc) is die kans klein, maar nooit nul. De dealer is natuurlijk beter uitgerust om dit weer te herstellen als dat gebeurt dan de gemiddelde autobezitter. Ik denk dat dit een kwestie van imago-controle is, want stel dat er elk jaar van een x aantal auto's de MIB hierdoor uitvalt, is dat natuurlijk geen goed nieuws.
En laten we wel wezen, 99% van de autobezitters interesseert het voor geen meter of die update wel of niet uitgevoerd wordt, en zo ja, wanneer dan. Vrijwel alle nieuwe auto's komen elk jaar of elke 2 jaar bij de dealer, dus dan voert die de update uit in het reguliere onderhoud, en kost het weinig extra tijd voor zowel klant als monteur. Het wordt pas vervelend als bepaalde functies niet goed werken die wel beloofd zijn bij verkoop. En helaas is dat steeds vaker voorkomend de laatste jaren...