regensensor start traag op?

Ik heb sinds feb dit jaar een nieuwe O2 met regensensor. Nu laat ik de hendel altijd op de regensensor stand staan en dit gaat op zich prima.

Alleen nu is me opgevallen dat als ik mijn auto start, het regent niet meer, maar de voorruit is nog wel zeiknat, de regensensor niet reageert.
Na enig uitproberen ben ik er achtergekomen dat deze pas op gang komt na ong. 30 meter rijden. Andere optie is de regensensor handmatig uit en weer aan te zetten. Is dit normaal?
 

Bakkertje

Forumguru
Ja dat is normaal. Zover ik het begrepen heb werkt een regensensor op basis van het breken van licht. Als er dus geen verandering in licht is in de sensor zal ie niet wissen. Dus als je hem start met druppels erop is dit het begin plaatje voor de sensor. Ga je rijden dan beweegt er een druppel en wordt de sensor geactiveerd.
Wat ik doe als de ruit vol met druppels zit als ik instap is de gevoeligheid van de sensor een keer omhoog en omlaag doen, daarmee wordt ie 1x geactiveerd.
 

Falcon

Donateur
En toch blijf ik het gewoon minder vinden. Ik zet nu altijd van de interval af en er weer op.
 

MarcoO2

Forumguru
Voor zover ik weet, hoeft er niet eerst een druppel te gaan rollen, maar is de regensensor gewoon de eerste x-aantal seconden of x-km/u niet actief. Zodra je die snelheid of tijd overschrijdt, doet'ie het weer.

Soms is dat lastig, omdat je al eerder zicht wilt hebben. Dan geef ik zelf even een zwieper (zo erg is dat nu ook weer niet). Als de sensor wél direct actief zou zijn, zou dat ook problemen opleveren, namelijk als het vriest. Als er sneeuw of ijs op de sensor zit, zou hij dan direct gaan wissen, terwijl je wissers dan nog vastgevroren zitten. En van de schade die dat oplevert wordt je ook niet blij.
 

VEEJAY

Forumguru
Zeer irritant, heb het nog niet kunnen doorgronden. Als ik namelijk voor mensen de regensensor activeer (via vagcom) dan doet die ie het soms wel in 1 keer (Flesje water over de voorruit) en soms helemaal niet. Bij mijn eigen auto ook zo'n gedrag (die kan ik via maxidot instellen).

Viel me op dat het bij een Yeti wel altijd meteen goed gaat, Seat Leon, Golf6 en mijn O2 dus niet. Raadsel.
 

ppx

Donateur
Ik heb de indruk dat mijn regensensor begint te werken op het moment dat, net na het wegrijden, de centrale vergrendeling automatisch afsluit.
Ik kan het perfect timen: ik hoor de vergrendeling in werking treden en hup de ruitenwissers beginnen te werken. Het zal wel een foute indruk zijn, vrees ik...
 

Falcon

Donateur
Automatische deurvergrendeling gaat ook pas in op een bepaalde snelheid. Dus ik denk dat de bepaalde snelheid voor de regensensor en automatische deurvergrendeling het zelfde zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
:koffie:Maar automatische deurvergrendeling bij een bepaalde snelheid kun je uitzetten... regensensor activering ook? :confused:
 

Bakkertje

Forumguru
@Marco: LOL :D

Verder vind ik het allemaal niet zo spannend. Ik denk dat onze Skoda's zo goed bevallen dat we ons over dergelijke dingen druk beginnen te maken ;)
 
hallo forummers,
Denkt er niemand aan het feit dat een sensor op een bepaalde gevoeligheid is afgesteld, en dat deze niet zomaar kan varieren en dat er grote en kleine regendruppels zijn, en dan moet die ene druppel ook nog net precies voor de sensor op de ruit vallen.
Als je sneller dan ca 40km /h rijdt (afhankelijk van de gladheid van je ruit) zullen de druppels in beweging komen en voor je sensor langs "rollen" dan is er een signaal. Bij hele kleine regendruppels,of mist zie je dat de ruitenwissers ook vaak niet inschakelen, ik merk dat regelmatig omdat ik dan vaak nog binnen bebouwde kom rijdt. zodra de misdruppels gaan kruipen en er een spoortje over de sensor gaat , wordt er wel gewist, ja ik rij dan al een poosje, soms moet je bij mist ook handmatig wissen omdat je dan al bijna niet meer door de mistige ruit kan kijken.
dit zijn tot dusver mijn bevindingen.
leuke anekdote; 2 collega`s praten over hun bmw`s en vertellen elkaar wat de een wel heeft , en de ander dan weer niet heeft, esp, xenon, LM velgen, en lende steunen, enzovoort,
waarop ik antwoordt ; heb ik ook, ja heb ik ook, ....... ja heb ik ook allemaal , EN leren bekleding ........., hun: ach....... en ik ; maar "die skoda" kost alleen de helft.......
toen werd het even stil. :( :shocked: :uitlachen:
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte vragensteller,

Voor wat het waard is, wijs ik u nog even op het onovertroffen instructieboekje waar op pag 61 dit staat:
Regensensor
– De hendel in positie draaien.
– Met de schakelaar kunt u de gevoeligheid van de sensor individueel instellen.

(voor degenen die dit nog niet weten te vinden op het plaatje op blz 60 , deze schakelaar zit OP de hendel van de ruitenwisser
 

Honcho

Nieuw lid
Voor zover ik weet, hoeft er niet eerst een druppel te gaan rollen, maar is de regensensor gewoon de eerste x-aantal seconden of x-km/u niet actief. Zodra je die snelheid of tijd overschrijdt, doet'ie het weer.

Soms is dat lastig, omdat je al eerder zicht wilt hebben. Dan geef ik zelf even een zwieper (zo erg is dat nu ook weer niet). Als de sensor wél direct actief zou zijn, zou dat ook problemen opleveren, namelijk als het vriest. Als er sneeuw of ijs op de sensor zit, zou hij dan direct gaan wissen, terwijl je wissers dan nog vastgevroren zitten. En van de schade die dat oplevert wordt je ook niet blij.

Wat betreft sneeuw en vorst, laat je je ruitenwisser dan ook op auto staan ? Gaat dat goed als je dan met een draaiende motor je ruiten krabt ?
 

aiva tco adoks

Forumguru
@Ducman

leuke anekdote; 2 collega`s praten over hun bmw`s en vertellen elkaar wat de een wel heeft , en de ander dan weer niet heeft, esp, xenon, LM velgen, en lende steunen, enzovoort,
waarop ik antwoordt ; heb ik ook, ja heb ik ook, ....... ja heb ik ook allemaal , EN leren bekleding ........., hun: ach....... en ik ; maar "die skoda" kost alleen de helft.......
toen werd het even stil. :( :shocked: :uitlachen:[/QUOTE]


Moet je ook nog even de veren bestellen voor je kofferbak (vanaf een ander Topic)...Kun je ze helemaal laten verbazen
 

hemi24

Forumguru
Wat betreft sneeuw en vorst, laat je je ruitenwisser dan ook op auto staan ? Gaat dat goed als je dan met een draaiende motor je ruiten krabt ?

Nee, bij vorst staat die van mij meestal niet op "auto", want dan geef ik de avond de voor nog even een tik aan de ruitenwisserhendel nadat ik het contact heb afgezet: dan gaan de ruitenwissers in de winterstand en tikken de armen ook niet tegen de motorkap aan, als je ze op wilt tillen bij het krabben...
 

MarcoO2

Forumguru
Ik doe hetzelfde als Hemi. Mijn waarschuwing voor vorst icm de auto-stand zat 'm in het feit dat legio mensen niet goed opletten. En natuurlijk zijn er ook de nachten met onverwachte vorst of sneeuw, tsja, dan moet je zelf ff wakker zijn en 'm van de autostand afhalen voordat je de motor start en begint te krabben.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Neemt u mij niet kwalijk heren, maar de vraag ging toch over regensensor en niet over ruitenwissers bij vorst?
Is het correcte antwoord al gegeven mbt het schakelaartje op de hendel?
 

TL@

Forumguru
Het werken van de regensensor heeft niets te maken met de snelheid. heb het gisterenmorgen getest. De ruit was nat, heel rustig vertrokken (zo traag dat de deur niet op slot ging) en tegen het einde van de straat ging de wisser.

Vanmorgen was de ruit weer nat, beetje sneller vertrokken, deur direct vast, beetje later (weer einde van de straat) ging de wisser. Lijkt dus te liggen aan het veranderende watervolume op de sensor.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte TL@,

Ik ben nu toch werkelijk benieuwd of u ook dit knopje hebt gebruikt, dat uitgelegd wordt in uw instructieboekje en in mijn eerdere posting is vermeld:
Geachte vragensteller,

Voor wat het waard is, wijs ik u nog even op het onovertroffen instructieboekje waar op pag 61 dit staat:
Regensensor
– De hendel in positie draaien.
– Met de schakelaar kunt u de gevoeligheid van de sensor individueel instellen.

(voor degenen die dit nog niet weten te vinden op het plaatje op blz 60 , deze schakelaar zit OP de hendel van de ruitenwisser)

In dit handige boekje wordt nergens gerept over een snelheidsafhankelijke sensor.

Probeert u deze eenvoudige handeling eens en u zult versteld staan.
 
Bovenaan Onderaan