regensensor start traag op?

Lijkt dus te liggen aan het veranderende watervolume op de sensor.
klopt het is de sensor die op de druppels reageert, verder niets ,of je hard rijdt op langzaam maakt voor de sensor geen verschil, alleen de druppels zullen iets sneller voor de sensor komen. de sensor bepaalt dan (gevoeligheid van de sensor) of er al gewist moet worden,en vervolgen meet ie wanneer er weer gewist moet worden, deze informatie zal dan gebruikt worden om te bepalen wanner de wisser weer moet wissen(frequentie) je zult in een flinke regenbui zien dat als je de wisser inschakelt dat ze altijd eerst langzamer beginnen en dan de frequentie steeds sneller gaat tot een bepaald niveau, daarna zal ook de snelheid van de wisser omhoog gaan.
werking sensor ;
Voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, valt te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere reflectie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.
vr gr. ducman
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer Ducman,

Het is een prima uitleg die u geeft over de werking van de regensensor.
Deslaniettemin vraag ik mij af waarvoor dat beroemde knopje op de ruitenwissrhendel dan dient.
Kunt u mij dat dan ook uitleggen?
Voor zover ik meen, regelt deze de gevoeligheid en daarmee de tijdsduur van inschakelen na de eerste regendruppel.
 

TL@

Forumguru
Het knopje dient enkel om de gevoeligheid aan te passen. In de praktijk komt het erop neer dat wanneer het knopje helemaal rechts staat, de ruitenwissers sneller in continu stand gaan wissen ipv interval. Heeft in ieder geval helemaal niks met de snelheid van de wagen te maken.

Ook kan je met het knopje de automatische functie activeren als je niet wenst te wachten tot ie het zelf ziet.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Geachte heer TL@,
Met alle respect, u herhaalt mijn antwoord van 4 augustus.

De traagheid bij het opstarten van de wissers heeft dus niets met snelheid te maken en ook het veranderende watervolume heeft niets met de traagheid van opstarten te maken.
Wel is het zo dat het veranderende watervolume ervoor zorgt dat de wissers sneller danwel langzamer gaan bewegen.

Wilt u dat de wissers al in werking treden bij een enkele druppel die de sensor raakt, of moet de ruit kletsnat zijn, die gevoeligheid stelt u in met het beroemde knopje dat zo mooi inde handleiding wordt uitgelegd en bepaalt dus de traagheid danwle densnelheid waarmee de wissers in werking treden.


De uitleg over de werking van de regensensor is interessant, maar geeft geen antwoord op de vraag van de topicstarter.
 

MarcoO2

Forumguru
Over dit onderwerp is al zoveel geschreven, ook hier op het forum. Zie onder meer dit topic. Daar staat ook dat de eerste slag van de wisser na 30 meter plaats vindt. Dat klopt ook met mijn ervaring (en die van TL@) waarbij de eerste slag altijd op dezelfde plek in de straat plaats vindt.

Het knopje bovenop de hendel dient vervolgens om de gevoeligheid van de sensor in te stellen, met andere woorden om te bepalen hoe snel/ hard hij moet wissen, nadat de eerste wisslag heeft plaatsgevonden.
 

Darkside

Forumguru
Ook bij mij pas actief naar een paar meter rijden. Geen probleem in de meeste gevallen.
Wat ik wel jammer vind is dat de achterruit niet altijd wist als ik hem in zijn achteruit zet. Deze wist soms wel en dan zie ik goed waar ik heen wil. En soms niet en moet ik hem met de hand doen.
Mijn vorige auto wiste altijd als de regensensor aanstond de achterruit. Ook niet altijd handig omdat het soms niet nodig was.
Ook tijdens het rijden op de snelweg mag de automatische achterruit wisser wat sneller inschakelen.
Maar verder ben ik uitermate tevreden dat alles netjes automatisch geregeld word.
 

MarcoO2

Forumguru
De automatische achterruitwisser? Doet die het ook op de snelweg dan? Ik weet niet beter dat die alleen wist als je versnelling in z'n achteruit staat (en de ruitenwissenhendel op de automaat-stand staat). Maar ik heb nog nooit gemerkt dat de achterruitwisser zou werken op de regenensor tijdens het rijden op de snelweg.
 

Darkside

Forumguru
Bij mij wel. Als de ruitenwissers voor continu (zonder pause (daar zit het hem nu helaas is) voor 1 min (dacht ik) wissen. Dan gaat ook de achterwisser wissen.
Zo doet hij dat wel vaken. Vanochtend regende het behoorlijk heftig. Dan gaat voor lekker heen en weer. Wordt mijn achterruit ondoorzichtbaar maar wist hij wel af en toe. Heerlijk.
Even later regent het dan wat minder. Waardoor de wissers voor 1ms pauzeren. Hierdoor wordt de timer voor de achterruitwissers gereset. Resultaat. Achter blijft nat.
 

TL@

Forumguru
Het is toch al een hele verbetering ten opzichte van mijn Golf IV, daar moet de ruitenwisser steeds handmatig aangezet worden voordat ie in automatisch wilt gaan.

Het oude citroen principe was nog erger, stond ie op automatisch dan ging ie altijd bij het starten, ook al was de ruit poederdroog, niet echt goed voor de wissers :biggthumpdown:

Op mijn vorige (een combi pre-FL) ging de achterruitenwisser nooit mee met de voorste (tenzij in achteruit werd geschakeld), zal wel iets nieuws zijn dan. Mijn huidige heeft geen achterwisser (geen zicht op een hatchback en ook niet nodig) dus kan het niet nakijken nu.
 

Rolle

Senior Member
Heb niet de indruk dat mijn achterruitwisser mee gaat me de automatische wisser van de voorruit. Hendel naar voren (richting voorruit) duwen is wisser achterruit aanzetten, hendel terug naar achter trekken is wisser achterruit uitzetten.
 

deusjevo

Forumguru
Mijn achterwisser doet af en toe gezellig met de voorwissers mee, ook als hij kwa "stengelinstelling" gezien, uit staat.

O2FL uit oktober 2010
 

hemi24

Forumguru
automatisch meewissen van de achterruit is ergens in 2010 ingevoerd (modeljaar 2011 vanaf kw22 van 2010???) Mij O2FL van eind 2009 heeft het in elk geval nog niet...
 

deusjevo

Forumguru
Mijn achterwisser doet af en toe gezellig met de voorwissers mee, ook als hij kwa "stengelinstelling" gezien, uit staat.

O2FL uit oktober 2010

Heb er vandaag even op gelet: automatisch meewissen doet de achterwisser niet in de stad bij mij, alleen op de snelweg.
Zal wel boven een bepaalde snelheid optreden?
 

GL-rijder

Nieuw lid
Over dit onderwerp is al zoveel geschreven, ook hier op het forum. Zie onder meer dit topic. Daar staat ook dat de eerste slag van de wisser na 30 meter plaats vindt. Dat klopt ook met mijn ervaring (en die van TL@) waarbij de eerste slag altijd op dezelfde plek in de straat plaats vindt.
Om terug te keren tot de oorspronkelijk vraag:
Wellicht is sinds het topic dat u noemt uit 2009 iets verandert, want toen het vandaag regende en ik mn motor startte, begon mijn ruitenwisser direct met wissen.
Dus niet pas na 30 meter of zelfs na enige meters, doch direct na het starten!
Mijn ervaring is dus een andere. In positieve zin dus. Ook daarna toen het begon te regenen, trad de wisinstallatie direct in werking.
Ik dien hierbij op te merken, dat ik de ruitenwisserhendel altijd in de intervalstand laat staan, ongeacht het weer en ik heb nog geen enkele keer bemerkt dat het in werking treden van de wisser te lang op zich liet wachten.
Deze ervaring heb ik met o.a. Skoda en andere VAG-auto's zoals Passat, de en de Audi's A4 enA6.
.
 

Bakkertje

Forumguru
@GL-rijder: Volgens mij is er inmiddels wel genoeg geschreven over het hele gewis-was op de voorruit. Er zijn types die het na een bepaalde afstand doen, andere pas als er iets op de sensor veranderd. Lekker belangrijk allemaal. Bij mij is het gewoon een kwestie van de gevoeligheid op de hendel een keer omhoog en omlaag zetten, doordat je de gevoeligheid aanpast denkt ie dat ie moet gaan wissen. Dat doet ie dan 1x daarna werkt het perfect. Het is gewoon een stukje gewenning die je jezelf aanleert als je een auto rijdt en zo heeft iedere auto toch z'n eigen kleine dingen.

Daarnaast is nu gebleken dat er ook (nieuwere) types zijn waarbij de achter wisser ook mee gaat doen als de sensor langer dan 2 minuten continu aan het wissen is. Erg slim en jammer dat de mijne uit 2008 dit niet heeft.

<CASE CLOSED>
 

deusjevo

Forumguru
@GL-rijder: kijk uit als je 's winters die intervalstand ook altijd gebruikt.
Ik neem aan dat je daarmee de regensensor stand bedoeld?
Als je wissers zitten vastgevroren en je start de auto dan kan het je een ruitenwissermotor of 2 zeembladen kosten.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Dank u voor deze goede tip!
Inderdaad staat deze sensorstand 's winters nooit aan, maar in t voor- en najaar wil er nog weleens een stevige nachtvorstperiode zijn en dan is dit euvel zeker niet ondenkbeeldig!
 
Bovenaan Onderaan