klopt het is de sensor die op de druppels reageert, verder niets ,of je hard rijdt op langzaam maakt voor de sensor geen verschil, alleen de druppels zullen iets sneller voor de sensor komen. de sensor bepaalt dan (gevoeligheid van de sensor) of er al gewist moet worden,en vervolgen meet ie wanneer er weer gewist moet worden, deze informatie zal dan gebruikt worden om te bepalen wanner de wisser weer moet wissen(frequentie) je zult in een flinke regenbui zien dat als je de wisser inschakelt dat ze altijd eerst langzamer beginnen en dan de frequentie steeds sneller gaat tot een bepaald niveau, daarna zal ook de snelheid van de wisser omhoog gaan.Lijkt dus te liggen aan het veranderende watervolume op de sensor.
werking sensor ;
Voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, valt te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
Water heeft echter andere reflectie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.
vr gr. ducman