Relatie uitlaatgascontrolesysteem lampje en koelvloeistof meter?

MattS

Lid
Hoi!

Voordat ik deze post plaatste heb ik al even rond geneusd op het forum, maar ik wilde jullie expertise toch even raadplegen.

Ik heb een Fabia uit 2000 1.4 MPI, 82K op de teller. Ik heb hem sinds mei vorig jaar in bezet (toen 72K gelopen, we rijden er nu meer mee, namelijk zo'n 275km per week) en vorige week viel het me op dat het koelvloeistof metertje op het dashboard het niet deed (vreemd, want we hadden er net een ritje van 70KM op zitten dus je zou zeggen dat de motor lekker warm is). Dat heb ik een weekje in de gaten gehouden en de meter deed het 90% van de tijd niet en een enkele keer wel.

Maar nu kwam daar vanochtend toen mijn vriendin naar haar werk reed iets bij, namelijk het lampje van het uitlaatgascontrolesysteem (mooi woord voor galgje) dat ging branden.

Terwijl de auto niet anders reed. Hij heeft met het koude weer af en toe wat moeite met starten en als je hem even op de staart trapt, in z'n 2 bijvoorbeeld, dan voelt het heel af en toe alsof de auto dan niet in één soepele beweging optrekt, maar alsof ie af en toe een klein 'duwtje' krijgt (terwijl mijn voet dan gewoon steady op het pedaal ligt).

Dus ik ben even gaan zoeken op het forum en kwam meerdere mensen tegen die iets riepen over samenhang tussen die twee.

Dus mijn vragen zijn: kan dat en kan iemand mij uitleggen waarom dat kan? :) En weet iemand wat, als dit het probleem is, de kosten van reparatie dan ongeveer zullen zijn (ballpark figure)?

Alvast ontzettend bedankt!

Groet, Matt
 

turboturbo

Forumguru
Beste is om de auto eerst uit te (laten) lezen en om de foutcodes even hier te vermelden.

Als de koelvloeistof meter daadwerkelijk accuraat werkt en de motor dus écht in sommige gevallen te koud blijft (bv met deze lage temperaturen en de thermostaat blijft continu volledig open staan), kan de ecu een te rijk brandstof mengsel inspuiten in de cilinder omdat die denkt dat de motor nog koud is (correct me if i'm wrong)

Dat vindt de EGR en/of de lambdasondes / uitlaatgascontrole systeem / katalysator niet leuk, dus daar zou zeker een verband kunnen zitten.

In dat geval: thermostaat vervangen (is sowieso niet zo gek om dat eens te doen met een auto van 13 jaar oud) en liefst ook meteen de koelvloeistof temperatuur sensor. EDIT: oftewel complete thermostaathuis zoals monteurtje hieronder aangeeft.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Waarschijnlijk is de storing. Koelvloeistoftemperatuur sensor G62 onaannemelijk signaal. Of iets wat daarop lijkt.
Oorzaak je thermostaat ligt los in het thermostaathuis. Compleet vervangen. Kwaaltje van de de 1.4 MPI motor
 

MattS

Lid
Dank voor de reacties, ik ga er even mee naar de garage en laat nog wel evem weten wat de oplossing was.
 

turboturbo

Forumguru
thermostaat ligt los in het thermostaathuis. Compleet vervangen.
Dit advies kreeg ik destijds ook te horen bij een dealer waarbij ik een losse thermostaat probeerde te bestellen. Is dat omdat de interne behuizing (waar de veer en het bimetaaltje krachten op uitoefenen) dan stuk (geknapt?) is?

Bij mijn Fabia (weliswaar 1.2 12V AZQ motor) was de behuizing zelf nl. nog in uitstekende conditie, het plastic leek mij erg stevige bouwkwaliteit. Omdat ik uiteindelijk toch een complete behuizing besteld had, die ook maar helemaal vervangen. Het bimemaaltje (de daadwerkelijke thermostaat) bleek echter niet goed meer te krimpen (thermostaat sloot dus niet goed meer) zag ik later tijdens een testje thuis op het aanrecht.
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de 1.4 MPI motor gaat de bevestiging van de thermostaat kapot waardoor die los ligt.
Kan je eenvoudig controleren. Door eerst de dop van het reservoir eraf te halen zodat de druk eraf is. Dan de dop er weer opdoen, anders loopt er veel koelvloeistof uit bij de volgende handeling.
De temperatuursensor eruit halen. Zit bovenop/in thermostaathuis. Als je er dan in kijkt zie je de thermostaat liggen en als je dan met een schroevendraaier of vinger (bij koude motor) voelt, merk je wel of die los ligt of nog vast zit.
Het onderdeel wat vervangen moet worden is het complete thermostaathuis. Daar zit een nieuwe sensor in, de thermostaat zelf. Een afdichtring voor de aansluiting op de cilinderkop.
 

MattS

Lid
Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ga het checken.

Als volledige thermostaathuis vervangen moet worden, waar moet ik dan ongeveer aan denken qua kosten?
 

Cordoba

Forumguru
@Joske kan je daar misschien wel mee helpen, maar het is handig als je ook de motorcode van je auto even vermeld (bestaat meestal uit 3 letters, bijv. AQW), maar ik schat dat je in de orde grootte van 50 euro moet denken voor de complete thermostaat.
 

Joske

Forumguru
Idd mits motorcode wil ik gerust eens kijken naar het onderdeelnummer en de kost er van. :)
 

MattS

Lid
Thanks!

Normaal breng ik hem naar de dealer (ik woon in Utrecht) Muntstad in Maarssen, maar daar kan ik nu pas volgende week vrijdag terecht... Iemand tip voor goede garage (die veel Skoda/VW doen?) in Utrecht toevallig? Wederom dank!
 

Neptukker

Forumguru
Mijn zwager had een soortgelijk probleem met een Golf IV. Kort gezegd komt het er op neer dat de computer door krijgt dat de koelvloeistof (dus motor) koud is. Bij een koude motor wordt er extra benzine ingespoten totdat de motor warm is maar dat moment komt dus nooit. Er blijft te veel brandstof naar de motor gaan waardoor daar de verbranding niet goed gaat. Het resultaat van die onvolledige verbranding wordt door uitlaatgascontrolesysteem opgepikt.

Zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/storingcodes-golf-iv-wie-helpt-mij-de-oorzaak-te-benoemen.12074/
 

MattS

Lid
Net terug van de (skoda) dealer. Ze waren in eerste instantie niet zo blij met mn bijdehante opmerkingen ;) Hebben m uitgelezen en jawel @Monteurtje je had gelijk: thermostaathuis kaduuk. Bleek ook bij mij de oude Fabia kwaal te zijn.

Nu had ik alleen 2 vragen aan jullie als kenners.
1. Is het superdom om nu nog door te rijden, aangezien de garage pas eind volgende week onderdeel binnen krijgt en ik de auto eigenlijk nodig heb? Wat ik zelf kan bedenken is dat wanneer het systeem door defecte sensor tegen de motor zegt 'je bent te koud' (want meter blijft constant op laagste stand staan) en die dan steeds te veel benzine er in blijft spuiten, dat niet erg goed is (voor de katalysator?)? Of is dat onzin?
2. Ik vroeg: wat gaat het ongeveer kosten (incl materiaal) en het antwoord van de dealer zei dat ik aan de €200-275 moest denken (inclusief het uitlezen). Dat vond ik zelf wat veel als je bedenkt dat het onderdeel ca €50 zou kosten (afgaande op wat @Joske eerder zei). Wat is jullie mening daar over?

Dank!
 

Joske

Forumguru
Wel ja, niet in dit topic maar in een ander topic, maar ik wou maar zeggen dat ik (volgens mij toch) nog geen prijzen genoemd heb voor je auto. :)

Wil het wel eens opzoeken als je dat wilt hoor, bouwjaar 2000 zeker? Toevallig een motorcode bij de hand van die 1.4MPI?
 

Joske

Forumguru
Zonder motorcode kan ik enkel zeggen dat er 2 mogelijkheden zijn:

het kost €90 bij de dealer of het kan €66 kosten bij de dealer.

Er is ook nog een derde mogelijkheid maar daar ben k 100% zeker van dat die voor de 1.2 is, dus niet van toepassing.


Dus de prijs die je dealer opnoemt, lijkt mij niet zo bizar, wsl moet het systeem dan ook opnieuw of deels (afhankelijk van methode) opgevuld worden met koelvloeistof. Dus dan kom je uiteindelijk wel aan wat werkuren uit.

Mits motorcode kan het artikelnummer hier plaatsen, dan kan je nog overwegen om het online te kopen en de job zelf uit te voeren.
 

Joske

Forumguru
tja.. hoelang rij je momenteel al zo rond? :)

je redenering klopt volgens mij alleszins ook wel dat een te rijk mengsel niet zo gezond is voor de katalysator. Vandaar ook de storing op je uitlaatgassysteem natuurlijk... ;)
 
Bovenaan Onderaan