Relatie uitlaatgascontrolesysteem lampje en koelvloeistof meter?

Joske

Forumguru
Heb trouwens teruggevonden waar de €50 vandaan komt é, Cordoba had dat een paar posts eerder gezegd. (was een schatting van hem)7

dit geheel terzijde natuurlijk, ;)
 

MattS

Lid
Vandaar ook de storing op je uitlaatgassysteem natuurlijk... ;)

Yep :)

T uitlaatgas lampje brandt is gisteren pas gaan branden en er is daarna alleen van Amsterdam nr Utrecht en vanochtend even heen en weer naar de dealer mee gereden. Dus zeg 100km. Maar het metertje van de koeling is al kleine week van slag.
 

Joske

Forumguru
daar roep ik toch hulplijn @Monteurtje voor in ;) , wat die zijn idee er over is..

Wat zegt je dealer eigenlijk? Mag je er mee verder rijden volgens hun?
 

MattS

Lid
Ze raadden het af (lange stukken), maar dat zeiden ze pas nadat ik zelf had geopperd dat ik dacht dat te veel brandstof me niet al te best leek en uitlegde dat we wel wat kilometers met de auto maken normaliter...
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij heeft @Cordoba al eens ergens uitgelegd dat dit niet goed is voor de katalysator en die wil je niet kapot hebben (prijzig)

Over prijzen; mijn dealer gaf alleen al aan onderdelen (thermostaathuis incl temperatuur sensor en thermostaat) ik dacht 150,- op. Maar dit betreft een andere motor dan de jouwe en derhalve ook een heel ander onderdeelnr.

Ik heb uiteindelijk bij Boelm Autostyling een namaak onderdeel besteld voor een fractie van de prijs. Over de kwaliteit daarvan kan ik nu natuurlijk nog niet veel zeggen, op het oog en gevoel zag het er allemaal goed uit en zag ik weinig verschil. Pasvorm was iig perfect (dat schijnt nog wel eens tegen te vallen)
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Slecht dat de die dealer dat onderdeel niet op voorraad heeft. En raar dat die pas volgende week binnenkomt. Neem aan dat er wel wat op de plank ligt in Leusden.
Als die 90 euro van Joske klopt. Dan weet ik niet wat die dealer allemaal doet voor die +200 euro. Daar ben je geen uur mee bezig. Eerder een half uur. En zoveel koelvloeistof loopt er niet uit.

Doorrijden met lampje is lastig te beantwoorden. Want als ik zeg, ja dat kan wel en vervolgens gaat er wat kapot, heb ik het gedaan.
Het gaat misschien wel 10x keer goed. Maar zal maar net die ene zijn dat het niet goed gaat en na een tijdje heb je een topic gestart met een rammel onder de auto. Blijkt dat je katalysator binnenin los zit of wat dan ook waardoor die kapot gaat. Ik ben daar wat voorzichtig mee.
Heeft de dealer er niks over gezegd?
 

MattS

Lid
@Monteurtje het onderdeel stond op de back order, had t niet standaard in huis (want oud model?).
Wat betreft die prijs, dank. Het is altijd handig om een beetje referentie te hebben en ik ben zelf niet in staat dat goed in te schatten door gebrek aan kennis.

Wbt het lampje: ik ga er geen grote afstanden mee rijden, wil niet het risico lopen dat ik meer schade dan nodig rij. Dus wees niet bang, ik zal je niks kwalijk nemen ;) Dealer zei er soort gelijk iets over. Geen ja, geen nee, want hij wilde ook geen schuld dragen als het dan toch mis gaat. Wat ik op zich begrijp.
 

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar zijn óf de thermostaten duurder geworden, óf dit is een duur model (in het verleden al gezien dat mensen voor ca. 40 euro een andere thermostaat hadden, maar dat is mogelijk zonder thermostaathuis geweest).

Wat de katalysator betreft: die heeft een bepaalde levensduur, en bij normaal gebruik is dat bijvoorbeeld 200.000 km. Als je vervolgens een probleem krijgt, waardoor de kat bijvoorbeeld 50x zoveel moet neutraliseren per gereden km, dan zal je levensduur fors verminderen als je er lang mee blijft rijden. Stel dat je er 1000 km mee rijdt, terwijl de kat 50x zo hard moet 'werken', dan neemt de levensduur van je kat af van pakweg 200.000 km naar 150.000 km. De voorzichtigheid van Monteurtje en garage is niet voor niets: het is nogal onvoorspelbaar, zeker als je niet goed weet hoe het gebruik van de auto is, en hoe ernstig het probleem is, in een bepaald geval. Vreemd genoeg, zijn in dit geval korte ritjes, de ritjes die de minste schade opleveren: dan zal de motor ook in werkelijkheid redelijk koud blijven, waardoor de overmaat aan brandstof meevalt, of in het allereerste deel van een ritje is de ingespoten hoeveelheid brandstof dus gewoon goed.
 

Neptukker

Forumguru
Wat de katalysator betreft: die heeft een bepaalde levensduur, en bij normaal gebruik is dat bijvoorbeeld 200.000 km. Als je vervolgens een probleem krijgt, waardoor de kat bijvoorbeeld 50x zoveel moet neutraliseren per gereden km, dan zal je levensduur fors verminderen als je er lang mee blijft rijden.
Lijkt me sterk aangezien Een katalysator een stof is die de snelheid van een bepaalde chemische reactie beïnvloedt zonder zelf verbruikt te worden. op de site van uitlaatdiscounter.nl staat de verklaring waarom je de katalysator naar zijn grootje helpt als je er mee doorrijdt:

ONVERBRANDE BRANDSTOFRESTEN IN HET UITLAATSYSTEEM
Van de brandstof die het voertuig aandrijft is het de bedoeling dat die volledig verbrand in de verbrandingskamer. Brandstof die daar niet tot volledige verbranding komt zal in de uitlaat terecht komen en komt dan alsnog in de katalysator tot ontbranding. Dit leidt tot oververhitting van de katalysator ver boven de normale temperatuur en veroorzaakt daardoor een “meltdown”. Mogelijke oorzaken zijn; een niet juist brandstofmengsel, onjuiste afstelling, geoxideerde of versleten bougies, een niet goed werkende zuurstof sensor (lambda sensor), brandstof injectie of luchthoeveelheidmeter.

http://www.uitlaatdiscounter.nl/pagina/oorzaken-defecte-katalysator
 

Cordoba

Forumguru
@Neptukker Ik mis nog wat essentiele info in de link die je plaatst, en als ik het goed heb, is de benaming katalysator strikt genomen ook niet juist in dit geval.
Een normale katalysator bevat behalve het keramiek deel, ook nog actieve stoffen, als ik het goed heb zijn dit 3 verschillende elementen waaronder palladium. In de 80-er jaren bij de introductie is volgens mij ook duidelijk gesteld dat de katalysator een beperkte levensduur heeft. Als ik meer tijd heb, moet ik dat eens beter nazoeken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kon me even niet bedwingen en even gegoogled, met deze link als eerste resultaat, maar deze is ook op zeker niet compleet, maar bevestigd wel het gebruik van palladium en platina (daarover twijfelde ik, dus niet genoemd in mijn eerdere post), maar er is nog een derde stof, mogelijk dat dat Irridium is, daar moet ik nog verder naar zoeken.
 

MattS

Lid
Update: dealer heeft het onderdeel nog steeds niet binnen. :sleep: Waarsch morgen en na veel pushen hopelijk direct er mee aan de slag, anders maandag. Vervelend dat het nota bene bij de dealer zo lang duurt, rij nu al 1,5 week niet meer in de auto uit voorzorg.
 
Bovenaan Onderaan