Blijkbaar zijn óf de thermostaten duurder geworden, óf dit is een duur model (in het verleden al gezien dat mensen voor ca. 40 euro een andere thermostaat hadden, maar dat is mogelijk zonder thermostaathuis geweest).
Wat de katalysator betreft: die heeft een bepaalde levensduur, en bij normaal gebruik is dat bijvoorbeeld 200.000 km. Als je vervolgens een probleem krijgt, waardoor de kat bijvoorbeeld 50x zoveel moet neutraliseren per gereden km, dan zal je levensduur fors verminderen als je er lang mee blijft rijden. Stel dat je er 1000 km mee rijdt, terwijl de kat 50x zo hard moet 'werken', dan neemt de levensduur van je kat af van pakweg 200.000 km naar 150.000 km. De voorzichtigheid van Monteurtje en garage is niet voor niets: het is nogal onvoorspelbaar, zeker als je niet goed weet hoe het gebruik van de auto is, en hoe ernstig het probleem is, in een bepaald geval. Vreemd genoeg, zijn in dit geval korte ritjes, de ritjes die de minste schade opleveren: dan zal de motor ook in werkelijkheid redelijk koud blijven, waardoor de overmaat aan brandstof meevalt, of in het allereerste deel van een ritje is de ingespoten hoeveelheid brandstof dus gewoon goed.