Remblokken / -schijven of iets anders?

Goedmiddag allemaal,

Heb mijn O2 nu bijna 1,5 jaar en de laatste maanden steeds meer problemen met weggedrag/onderstel/ remmen ( lees ook mijn eerdere onderwerp over zoekend gedrag).

Kortom: bij aanschaaf werkte alles naar behoren, sinds enkele maanden de volgende klachten

- zoekend weggedrag => voor een deel verholpen door vervangen voorbanden en uitlijnen=> maar nog niet helemaal weg.

- De laatste maanden in toenemende mate trillen bij remmen bij remmen , hoe harder ik rij hoe sterker de trilling . zelf denk ik aan kromme schijven i.i.d. maar omdat het erger wordt en niet in 1 keer ontstaan is twijfel ik hieraan, wat kan het anders zijn voordat ik het verkeerde ga vervangen.

- ge gons (lijkt wel een lager) linksachter hierbij maakt het niet uit hoe hard je rijdt of erbij remt.

Niet onbelangrijk misschien: banden Conti Eco contact.


Graag hoor ik wie mijn auto klachtenvrij krijgt... want ruimte en motor SUPER.
 

Noord26

Forumguru
Klinkt als gecupte banden.

Al eens langs een bandenboer geweest voor diagnose of een autobedrijf om hun opinie gevraagd over mogelijke andere oorzaken?

Het blijft altijd maar gokken wat het zou kunnen zijn zonder een auto te kunnen zien. Iets zinnigs kan een autobedrijf in no-time wel doen als je de daadwerkelijke auto bij hebt.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Zoekend weg gedrag kan ook komen Door ophanging rubbers die versleten aan het raken zijn. Heb je bredere wielen erop gelegd dan kan dit ook de oorzaak zijn of versterken

Brommen kan je banden zijn of een lager maar is lastig zo te beoordelen.

Trillen met remmen kan ook met de rubbers te maken hebben maar kan ook kromme schijven zijn. Als je langzaam rijd en je drukt de rem zachtjes in. Merk je dan dat hij niet continu hetzelfde remt maar juist bij elke omtrek op een bepaald punt meer of minder of voel je je pedaal bewegen?
 
Ik weet niet hoe erg je trilling is. Maar bij mijn moeder zat er laatst bij haar 107 wat roest op de remschijven. Dat veroorzaakte dus ook wat trillingen tijdens het remmen. Normaal gesproken moet je dan even 3 keer goed remmen en de roest is er weer af. Komt vooral als je niet regelmatig "hard" remt.

Allicht de moeite waard om even te proberen
 

Joske

Forumguru
volgens mij doet @turboturbo dat ook nog steeds 1 keer in de maand ofzo, een serieuze noodstop uitvoeren met zijn bolide ;)

(voor de remschijven te ontroesten)
 

turboturbo

Forumguru
Helemaal juist :cheer:

Even flink pompen op de snelweg afrit (zonder achterop komers uiteraard) om ze even goed heet te maken en schoon te remmen. Ik ben nl een zeer beheerste rijder en doe vooral snelweg km's. En uitrollen / anticiperen ben ik ook niet vies van. Zodoende remt men al gauw te weinig...

Het is echter dweilen met de kraan open; een regenbui verder en ik zie de bruine pukkels alweer aangroeien.... :cry:
Pisbakkenstaal :thumbsdown:
 

motomarz

Senior Member
Over roest op de remschijven...
Ik zag dat op de achter-remschijven van de O2 keurig netjes ronde banen roest zit,
terwijl de voorschijven over het hele oppervlak glad zijn.

Hebben andere O2's (deze is uit 2012) dat ook? Of zou er iets aan de achterremblokken mankeren?
 

Desperado

Forumguru
Als de roest op het loopvlak zit dan klopt er iets niet. Het hele loopvlak hoort netjes glad te zijn. Nou kan een beetje roest geen kwaad, maar op termijn kan het wel een probleem worden.
 

Joske

Forumguru
Over roest op de remschijven...
Ik zag dat op de achter-remschijven van de O2 keurig netjes ronde banen roest zit,
terwijl de voorschijven over het hele oppervlak glad zijn.

Hebben andere O2's (deze is uit 2012) dat ook? Of zou er iets aan de achterremblokken mankeren?
dan rem je "nooit" hard genoeg, vooraan remt een auto harder dan achteraan. Even met handrem lichtjes optrekkend vertrekken zal de achterste remschijven ook proper maken.
 

motomarz

Senior Member
Zal ik doen, maar de auto is nog niet van z'n plek geweest deze week.
Heb vanmiddag nog wel even naar de schijven gekeken,
het lijkt alsof ze serieus slijten om die banen heen.
Echt hoogteverschil te voelen.
 

motomarz

Senior Member
Sorry voor de vertraging...
Afgelopen woensdag een paar stukjes met de handrem aan gereden.
(irritant piepje: "Parkeerrem afzetten" ofzo.)

En ook woensdag en gisteren een paar keer flink doorgeremd.
Auto komt nog steeds keurig tot stilstand,
maar die ringen op de achterremschijven blijven mooi zitten.
 
Beste allen,

Sorry voor de late reactie maar bovengenoemde problemen zijn opgelost.

Oplossingen:
-Banden:Voor stugge Michelin pilots gemonteerd en het zoeken is verdwenen.

-Remmen: Voor blokken en schijven vervangen voor Brembo's=> remmen super en het trillen is compleet verdwenen. Zo zie je hoe een kleine oneffenheid in een schijf zulke trillingen kan veroorzaken, nooit geweten dat die zo nauwkeurig luistert.

Iedereen bedankt voor de tips en inmiddels op 219.000 km ; op naar de 3 ton
 

Joske

Forumguru
Goed om lezen en bedankt voor de feedback :thumbsup:

Wat kost zo een setje Brembo's eigenlijk? (enkel vooraan vervangen?)
 
Beste forumleden,

Na enige duizenden kilometers probleemloos rijden doet mijn probleem met trillingen tijdens remmen weer de kop op.
Bij licht aanzetten van de rem een sterker wordende trilling biju het remmen.
Sinds vervangen voor schijven/blokken ronde de 10.000 km gereden. Het is maanden goed geweest en nu sinds een maand of wat weer het zelfde gezeur. Heb hem al op de brug gehad maar niks vreemds te merken bij het draaien van de wielen rondom. Ik heb overigens wel mijn winterwielen op lichtmetaal van audi eronder zou dit ermee te maken kunnen hebben??
Ik heb overigens niet onnodig mijn voet op de rem bij stilstand .
Voel er weinig voor weer het hele zakie te vervangen, wie heeft hier ervaring mee.... help!!!
 
Beste allemaal.

Heeft nog iemand tips. De schijven 2 maanden terug afgedraaid om ze weer vlak te krijgen . Vrij snel daarna is het probleem weer teruggekeerd en nu in volle hevigheid. Ben het helemaal zat met dat getril. tijdens remmen.

Zelf zit ik nu te denken dat het wellicht ergens anders vandaan komt( rubbers wellicht) en door de krachten die tijdens remmen ontstaan wordt versterkt) omdat het een diesel is zou de trilling er altijd kunnen zijn maar minder opvalleen tijdens rijden...... vreemd blijft wel dat het met een vaste frequentie is waardoor iets kroms logischer lijkt.

Wat zou dit kunnen zijn aangezien 3 x kromme schijven bij normaal gebruik me niet logisch lijkt???????
 
Bovenaan Onderaan