Remblokken / -schijven of iets anders?

uitlijnen heb ik regelmatig gedaan, de laatste keer stond alles zelfs nog goed, dus dat is het zeker niet.
aandrijfas had ik ook aan gedacht, maar hoe stest je dit zonder direct te vervangen? het vreemde is wel dat na het vlakken van de schijven en daarvoor bij vervangen het probleem een tijdje een stuk minder was
 

Joske

Forumguru
Je spreekt over 3 maal vervangen van het hele boeltje? Is dit dan steeds vervangen voor hetzelfde type schijven? Zelf gedaan, door dealer gedaan, door alle merken garage? Welk type, welk merk?
Je spreekt ook over Audi-velgen, passen deze zonder noemenswaardige aanpassingen? Geen adapters of spoorverbreders gemonteerd?
 

stuyversandt

Nieuw lid
Als ik goed lees is het tril probleem nooit helemaal weg geweest, alleen een stuk minder?
dan zou ik het inderdaad bij de wielophanging zoeken; schokbrekers, rubbers, lagers, homokineten, stuurstangen, ook kan het probleem in de achterwielen zitten, je schreef achter een constant druenend geluid?
 
Hallo hier weer even een update:

Na wat huiveringen bij het maken van een noodstop ( de hele auto rammelt en rempedaal klappert)
Vandaag de auto door de garagist goed laten controleren op bovengenoemde problemen;

Eindconclusie: naast helaas weer licht kromme schijven niets te vinden=> dit kan toch haast niet????
-wielnaven zijn niet krom
- rubbers zijn allemaal in goede staat
- remvertraging op alle wielen nagenoeg gelijk (op remmentestbank gemeten)
- De wielen gaan op de brug goed rond en lopen nauwelijks aan door de kromming in de schijf
De velgen/banden zijn niet van invloed. Tot vorige week originele Skoda velgen . nu stalen velgen met winterbanden.Het probleem blijft.

@Joske 3 maal vervangen klopt niet helemaal; Door universele garage gedaan: 1 keer met originele schijven die krom trokken, waarna Brembo die kromtrokken, daarna de Brembos gevlakt die nu weer krom zijn.

Ik ben er bijna zeker van dat het van voor komt omdat het zo duidelijk in stuur en rempedaal te voelen is.
Waar moet ik verder zoeken en vooral wie weet hier meer van.???
De dealer heb ik ook al om advies gevraagd en die had ook geen idee=> moeten we gaan zoeken was het antwoord.

Bij rustig remmen van 120 naar 0 voel je het met een vaste frequentie tot je stilstaat. Schijven of iets anders krom is dus logisch, maar wat zal het zijn.
De wielnaven had ik gehoopt maar die zijn het dus waarschijnlijk niet. Kunnen de schokbrekers hier wellicht van invloed op zijn? lijkt mij vreemd omdat het met een vaste frequentie is.
Vreemd is wel dat het bij het vervangen een jaar terug een paar duizend kilometer we weg was en bij afdraaien ook maar iets korter.

Wie heeft de gouden tips???????
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De remmen zijn naar mijn idee geen oorzaak maar gevolg: als de oorzaak in de remmen (schijven en/of blokken) zou zitten, dan zou het niet opnieuw optreden, of het moet in niet vervangen onderdelen zitten. Het zou bijvoorbeeld nog in remklauw of wielremcilinder kunnen zitten, of eventueel de remkrachtverdeler. Als een remklauw niet 100% goed werkt, en steeds aan één zijde van de schijf iets eerder aangrijpt, of iets blijft plakken, dan kun je ook kromme schijven krijgen.
 

Joske

Forumguru
of zoals ooit eens hier op het forum opperde (ik geloof bij een Fabia 2) een kromme vooras. Extreem, dat dan weer wel..
 

Spierings

Forumguru
Als het na vervangen schijven opgelost is (ook al is het tijdelijk) dan ligt het echt aan de schijven, wat hiervan de oorzaak kan zijn rijstijl, wassen net na een lange rit, remdefecten of slingering naven.

Bij VW was er dit probleem ook op de golf 4 en a3 modellen en hierbij moesten altijd de slingering van de naven gecontroleerd worden en bij een te hoge waarde compleet vervangen worden incl. Schijven.. Slingering mocht meen ik 0.02mm zijn
 
Een aanlopend remblok denk ik zelf niet omdat ik dit eerder in het verleden achter heb gehad en de velg toen erg heet werd en er een piepend geluid was te horen.
Of is het wel mogelijk zonder warm worden?

Ook denk ik aan een speling ergens op remklauw of blokken. Is dit mogelijk en zo ja waar? Lijkt me niet heel waarschijnliijk overigens
 
Laatst bewerkt:
De garage ook nog even gesproken : er was geen slingering op de voornaven meetbaar en zoals gemeld de blokken komen los van schijven.
Rest volgens mij alleen scheef aanzetten van blokken. Of ergens speling op waardoor vreemde krachten ontstaan???
 
Ola, daar zijn we weer.
Ik begin steeds meer mijn remklauwen of remzuigers te verdenken. Alleen lopen ze niet zodanig aan dat alles warm wordt.

Hoe kun je zelf de remdruk meten en dan vooral of beide blokken gelijktijdig en even sterk remmen?
 

motomarz

Senior Member
Ja het is hydraulisch, maar er zit toch nog wel het een en ander aan regelaar(s) en leidingen tussen.
Als de regelaar of een van de leidingen een probleem heeft (leiding klem bijvoorbeeld) krijg je ook een vreemde drukverdeling.
 
Bovenaan Onderaan