Remklauwen achter vervangen Fabia 1 AUB, BBZ

Bauzer

Nieuw lid
Beste leden,

Mijn Fabia af afgelopen week afgekeurd op de handrem, deze komt niet meer terug en blokeerd het achterwiel.

Ik wist dat dit al een tijdje speelde, heb het mechanisme vaker ingespoten met wd40 en zo weer een tijdje gangbaar gekregen maar nu is het echt over.

Heb inmiddels 2 nieuwe remklauwen bij Mister Auto besteld a ongeveer 90 euro per stuk van Bosch.
Nu zoek ik een DIY om deze te vervangen maar met name hoe om te gaan met de remleiding die er op zit zonder dat deze leegloopt of ik iets verkeerd doe.

Kan mij iemand hiermee helpen?
En eventueel ook een DIY om de remvloeistof te vervangen en te ontluchten, want neem aan dat dit nodig is na het vervangen van de klauwen?

Bedankt alvast,

Groet Maurice
 
Als je die leiding demonteerd zul je sowieso moeten ontluchten en hij zal niet helemaal leeg lopen zolang je de "andere kant" niet open zet. Evengoed komt er wat uit; trek chemisch bestendige handschoenen aan want remvloeistof is echt troep..

Er zijn diverse tools om te ontluchten, ik ben er met de auto niet mee bekend maar wel op de motorfiets; pronciepe zal wel het zelfde zijn. Maar je zult wel iets van een remontluchter moeten hebben.. bij garages zetten ze het meestal onder druk door het systeem af te persen..
 

Bauzer

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie disaster-master,

Had idd een you tube filmpje gevonden waar ze de klauw van een golf 4 vervangen.
Daar halen ze als eerste de remleiding los en laten ze hem er gewoon naast hangen en druppelt er vrij rustig steeds wat remvloeistof weg.

Neem aan dat dit dan de juiste manier is?

Daarna klauw losmaken en wisselen voor de nieuwe en druppelende remleiding er op terug monteren.

Rest me alleen nog de methode om te ontluchten, iemand tips?

Groet,

Maurice
 
Ik weet niet of de methode op autos het zelfde is; ik gok in grote lijnen van wel; echter hebben autos een rembekrachtiger en op de motorfiets zit deze niet dus wellicht moet het dan met draaiende motor.. of juist niet..

Maar; met 2 man dan uitvoeren gok ik bij de auto; op de SV kan ik er met de linker en rechterhand tegelijk bij; ik knijp herhaaldelijk in snel tempo in de remhendel om druk op te bouwen en houd deze dan vast; zou jij dus dan in de auto moeten doen. Dan bij de klauw de ontluchtingsnippel opendraaien; slangentje eraan van te voren en opvangen; je wilt die rommel niet over je lakwerk. Beter kun je ipv alleen een slangentje er een vacuumpomp op zetten, BGS heeft ze, werkt op 6 bar perslucht en dat ding werkt super. je hebt ze ook die je met de hand moet knijpen, mytivac, die heb ik gehad; onding. Maar bied uitkomst als je geen compressor hebt met een fatsoenlijke ketel. Maar dus als de nippel open gaat komt de oude vloeistof met lucht mee, het rempendaal ontspant dan; de druk valt immers weg. Dan nippel eerst dicht en daarná pas het rempedaal weer op laten komen. Zo ontlucht ik en ververs ik op de motor de vloeistof.

Regelmatig kijken of je remvloeistof in je reservoir niet teveel zakt. Als daar lucht aangezogen word ben je de lul en kun je overnieuw beginnen.

Nogmaals; of dit de juiste procedure is voor de skoda.
 

Bauzer

Nieuw lid
Bedankt Disaster-Master,

Ik ben nog steeds op de onderdelen ana het wachten dus hopelijk zijn er nog meer forum leden die mij een duidelijk antwoord kunnen geven of iets in de vorm van een DIY voor de wissel van de klauwen en evntueel de remvloeistof verversen.

Groet,

Maurice
 

ertromp

Forumguru
Het is raadzaam om een speciale vul/ontluchter te gebruiken
Je bent dan op het remvloeistof reservoir aan het vullen en bij de nippel op de remklauw trek/zuig je de vloeistof erdoor waarmee je lucht voorkomt
Je ziet de luchtbelletjes steeds minder worden tot je alleen pure vloeistof zuigt op het ontluchtingspunt op de remklauw
 

Bauzer

Nieuw lid
Dank voor alle reacties,

Net de remklauwen links en rechts achter vervangen, er was weinig remvloeistof weggedruppeld gezien de snelle wisseling na de nieuwe.

We hebben beide zeiden ontlucht doormidden van het pompen op rempedaal en achter tevontluchten met een slangetje in een flesje.
Tijdens het pompen was er voldoende druk op het pedaal en bij het open draaien voelde je hem ook steeds iets zakken in het pedaal.

Na het ontluchten remvloeistof pijl gekontroleerd, deze stond nu op min, bijgevuld en auto gestart alleen heb ik nu een slap pedaal die pas helemaal onderaan pakt en remt... hij remt wel goed maar pas heel laat en onderin en voelt slap in begin.

Iemand nog tips om dit beter te krijgen of zijn we iets vergeten of iets fout gedaan?

Bedankt alvast,

Maurice
 

Cordoba

Forumguru
Waarom niet gewoon compleet verse remvloeistof? Met verse remvloeistof kun je weer een paar jaar vooruit, met bijvullen hou je veel oude olie in het systeem en dus ook veel verouderde olie (of die snel toe is aan vervanging).
 

Bauzer

Nieuw lid
Waarom niet gewoon compleet verse remvloeistof? Met verse remvloeistof kun je weer een paar jaar vooruit, met bijvullen hou je veel oude olie in het systeem en dus ook veel verouderde olie (of die snel toe is aan vervanging).

Deze was helaas pas vernieuwd door Skoda zelf ongeveer 6 maanden terug
 

Arjann

Forumguru
Het probleem wat is ontstaan komt omdat er lucht in je remsysteem zit. Je zal dus goed moeten gaan ontluchten.
 

turboturbo

Forumguru
Hopelijk is dat het.
En is de hoofdremcilinder niet overleden.

Ik moet zeggen dat ik ongeveer hetzelfde heb meegemaakt toen ik de auto aan de achterkant van nieuwe schijven en blokken had voorzien. Bij het pompen ging het mis. De monteur zei dat hij nauwelijks remvloeistof zag weglopen. Het pedaal zakte bijna helemaal weg tot de vloer en er gingen allerlei alarmbellen af. Ik kreeg daarna het pedaal wel weer hard alleen ook dieper onderin.

Wat ik later hoorde was dat de ABS pomp nog een soort van 'terug' kan duwen? En dat je dus ASR uit moet zetten ofzoiets. Geen idee of dat klopt.

Ik heb kort daarop de dealer de remvloeistof alsnog laten verversen en ontluchten. Overigens had ik toen de schijven vóór ook vervangen alsmede de blokken. Het pedaal bleef precies hetzelfde.

Ik vraag me af of dit te maken kan hebben met dat met de nieuwe blokken en schijven er wat meer 'travel' is vergeleken met de oude versleten en op elkaar ingesleten blokken en schijven. De 'travel' van het pedaal is afgelopen maanden minder geworden en ook bijten de remmen beter nu.

Beste is om er toch even een specialist naar laten te kijken!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik snap reacties van beide heren hier.
Je weet zeker dat er tijdens het ontluchten het niveau van het reservoir niet te laag is gekomen waardoor er lucht aangezogen is..?

Maar punt is dat er gewoon niet goed ontlucht is.. slap pedaal betekend ergens lucht in het systeem.. pedaal moet met paar keer trappen kneiterhard zijn en blijven..

Nu weet je zelf ook niet waar die lucht heen is gegaan, zou zomaar in een bocht kunnen zitten op een hoger punt en die ga je er met simpel door pompen van de vloeistof er niet uit krijgen. Hebben jullie eerst beide klauwen los gehaald en vervangen en daarna pas wezen ontluchten of hebben jullie het (hopelijk) per kant eerst gedaan? Want grote kans dat je tijdens het ontluchten de lucht in de andere remklauw zit samen te drukken..

Maar ok.

Nu kun je twee dingen doen;
Of je ziet in dat het je gewoon niet gelukt is en je gaat veiligheidshalve de boel "af laten maken" door een garage. Hoeft heus geen merk dealer te zijn. Dan ben je van het gezeik af en ben je klaar

Tweede optie is het aanschaffen van de juiste spullen. Zoals ik eerder vermeld heb en @ertromp ook al zei; je hebt een rem ontluchter nodig. Je moet een vacuum/onderdruk creëren om zo alke lucht uit het systeem te krijgen..
Je hebt ze idd met ook een vul systeem erbij maar in principe volstaat de ontluchter.

Zoiets dus;
47fb21f5a396be86b973abff82893ac886bc1b23.jpg


Ik ga geen verkooppunt opperen; maar google even op BGS remontluchter.

Deze werkt op perslucht en is ideaal om te ontluchten. Blijft ook gewoon rechtop staan als je hem neerzet.
Ikzelf heb er eerder 1 gehad welke ik zelf op lucht moest knijpen en dat vond ik maar niks.
Ding kon je niet neerleggen omdat ie lekte. steeds lamme klauwen van het knijpen. Vooral dat laatste was irritant.

Als je geen compressor hebt welke wel een beetje fatsoenlijke ketel heeft (25 liter minstens, maar beter is 50 liter of meer) dan ben je aangewezen op een hand pomp zoals dit bijv. Maar dat raad ik je echt af..

Zoiets dus;

hbm-21-delige-vacuum-pomp-voor-remvloeistof-remont.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Vlaar032

Senior Member
Met zn tweetjes, een voor een wielremmen ontluchten door nippel los te draaien met doorzichtig slangetje er op uitkomend in n potje tot je geen luchtbel meer ziet. Gewoon door pompen op pedaal, steeds remvloeistof nivo bijvullen... Dan moet t goedkomen.
 

Highway

Forumguru
Zelf tussen de kerst en oud/nieuw alle remschijven en blokken vervangen en de voorklauwen volledig gereviseerd (hoesje was kapot). Klauw is dus helemaal los geweest, ook van de remslang.

Moest dus ook ontluchten. Heb een remontluchter zoals hierboven (op perslucht). Werkt prima. Ik heb met vcds ook de ABS pomp ontlucht.

Na het ontluchten is het pedaal gevoel beter dan ervoor. Waarschijnlijk omdat de remvloeistof toch al vervangen moest worden.

Bij de eerstvolgende beurt (over 3 mde) dient de remvloeistof vervangen te worden volgens onderhouds regeltjes (na 2 jaar). Ik laat de dealer dit wel doen, gezien ik de remmen achter niet heb ontlucht en dat ik, na een revisie, altijd na ong. 1 maand opnieuw alles ververs (zekerheid).
 
Bovenaan Onderaan