Remklauwen achter vervangen Fabia 1 AUB, BBZ

Maggy

Forumguru
Altijd leuk remmen.
Ik lees een hoop reacties, maar niemand die nou ff verteld hoe je nou gewoon huis-tuin-keuken ontlucht.... dus thuis zonder hulpmiddelen, behalve een sleutel 11 en een slangetje in een jampotje.
1.
Zorg dat je met zijn 2 bent, in je 1tje gaat het je niet lukken.
2.
Ontlucht ALTIJD alle vier de remmen om te voorkomen dat er ergens lucht blijft zitten.
3.
Begin bij de rem die het verst weg is van het reservoir, voor een linksgestuurde auto: rechtsachter, daarna degene die dan het verst weg zit, enzovoort.
4.
Vroeger was de regel dat je het pedaal tot op de bodem moest intrappen, doe dit niet, dan loop je kans de hoofdremcylinderrubbers te beschadigen. Ergens tot driekwart is zat. Trap rustig en beheerst, niet als een gabber met speed op.
5.
Hou het niveau in de gaten van het reservoir, dit mag niet te laag komen.
6.
Hou het slangetje in de pot, maar zorg dat daar al een laagje verse vloeistof inzit, zodat er geen lucht kan worden opgezogen bij het opkomen van het pedaal.
7.
Als er geen lucht meer uitkomt; voet aan het eind van de slag (beneden dus) vasthouden en de helper draait de nippel dicht.

It is easy!

Werkt ook bij auto's met abs, tenminste, bij mijn octavia 1z wel.

Bas.

Bauzer

Nieuw lid
Dank allen voor de reacties,

Inmiddels voor de 2e keer de remmen ontlucht. Nu met de tip om dit met een draaiende motor te doen ivm abs pomp en rembekrachtiging. (Klopt dit?) We hebben precies de manier van Bas toegepast en ik moet zeggen het is al een heel stuk beter maar niet als voorheen. Het eerste stukje is nog iets losjes maar dan pakt hij het prima op.

Vandaag herkeuring, verwacht dat het oké is zo maar ga het toch nog een keer proberen op een ander moment om te kijken of ik het toch niet perfect krijg als voorheen maar zoals ik zei het is wel acceptabel zo voor mij. Ik houd jullie op de hoogte wat er uit de herkeuring gaat komen.

Nogmaals allemaal bedankt voor de reactie.

Groet,

Maurice

Highway

Forumguru
ABS pomp moet je ontluchten indien het ABS systeem leeg is geweest. Anders is het geen moet. Ik heb het wel gedaan, maar heb daarvoor vcds gebruikt. Deze heeft een optie om de ABS pomp te activeren.

De ABS pomp wordt dan even aan gezet, je moet 1 remontluchter openen waardoor het vloeistof ververst wordt.

Of de vloeistof in de ABS unit ook ververst wordt als je de remmen ontlucht met draaiende motor weet ik niet.

turboturbo

Forumguru
Het eerste stukje is nog iets losjes maar dan pakt hij het prima op.
Bij mij is dat ook zo gebleven. Ook nadat de dealer de remvloeistof had ververst (ga ik ervan uit dat ze dat op de juiste manier doen)
Je hoort ook echt even een zuchtje bij het pedaal tijdens dat eerste stukje, dus ik hou er ook maar stilletjes rekening mee dat de hoofdremcilinder een optater heeft gehad.
Rempedaal blijft wel op positie bij intrappen en zakt niet verder door naar de bodem (als dat wel gebeurde, zou dat een indicatie zijn dat de hoofdremcilinder lek is)

Bauzer

Nieuw lid
Allen,

Sorry voor de wat late reactie.

Auto is goedgekeurd, nadat ik voor een 2e keer goed ontlucht heb volgens de instructies van bas.

Er zat toch nog wat lucht in het systeem, heb de 2e keer wel met een draaiende motor gedaan, weet niet of dat het verschil maakte maar het is oké nu.

Dank iedereen voor alle reacties.

Mvg

Maurice

Bovenaan Onderaan