Remklauwen en achterplaten in hoogglans Hamerite zwart

De Stip

Forumguru
Ik wilde het destijds bij aflevering al doen, maar ik kwam er niet aan toe. Nu, drie jaar later en mezelf al een tijdje kapot geërgerd aan die roestige metalen schijven, die achter je remschijven zitten, heb ik noeste arbied verricht. Maar al zeg ik het zelf, het resultaat mag er absoluut zijn. Ik heb het bij m'n 2 vorige auto's ook zo gedaan en ben er happy mee. Vraag me tegelijk af, waarom VAG het zelf niet zo netjes regelt bij z'n auto's? Het ziet er puik uit en zal zeker van invloed zijn op het oordeel van duurzaamheid en degelijkheid.

In totaal heb ik nodig gehad: 1 spuitbus Hamerite hooglans zwarte spuitverf, afplak tape, staalwol om de roest verwijderen en het oppervlak voor te bereiden op lakken, wasbenzine om vetvrij te maken en, een hele hoop geduld.
Per klauw ongeveer 4 lagen aangebracht. Na 1 kwartier kan de volgende laag erop en als de zaak droog is, tape eraf, overtollig spuitnevel verwijderen met wasbenzine en nadat je klaar bent, de overgebleven spuitnevel van je schijven afremmen. Klaar is kees :)
 

Bijlagen

  • foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    104,6 KB · Weergaven: 213
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    99,9 KB · Weergaven: 189
  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    108,6 KB · Weergaven: 186
  • foto 4.JPG
    foto 4.JPG
    91,8 KB · Weergaven: 189
  • foto 5.JPG
    foto 5.JPG
    96,7 KB · Weergaven: 186

CDK

Forumguru
Helemaal super! Als je zin hebt om dat ook eens bij mijn Superbee te doen...., hou ik me aanbevolen!!!
 

micky

Forumguru
top, ik erger mij er ook altijd enorm aan, bij de prive auto's los ik het op, bij de lease tot nu toe niet, maar aangezien ik 18" krijg moet het wel...
 

De Stip

Forumguru
Demonteren is niet nodig hoor. Het is zaak om al wat je netjes wilt houden, goed af te plakken met tape. Dan is het goed te doen. Ik heb trouwens ook de naven van de schijven gespoten. Vanuit de fabriek zijn die in een soort van grijs uitgevoerd, maar na korte tijd komen daar ook de roestpitten doorheen. In combinatie met mijn open 18" velgen, geeft dit een optimaal resultaat.
Achteraf had ik wat foto's moeten schieten van het proces, dan zou het wellicht een stuk duidelijker zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Maar ik ben nogal perfectionist door m'n Mercedes restauraties en wil dus graag ook alle delen goed kunnen spuiten en ben gelukkig in bezit van o.a. terugstel gereedschap voor de blokken. Ik wil de klauw er dus echt af gaan halen. De foto's zal ik tzt posten want ik verwacht er in oktober aan toe te komen als ik toch ook m'n remvloeistof ga wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

De Stip

Forumguru
Tuurlijk, dat is jouw keuze. Enne, ik ben ook een pietje precies, dus wees gerust ;) Maar ik had de mogelijkheid niet om te demonteren en kreeg afgelopen week de complimenten van de Skoda monteurs. Ze hadden onze Octi binnen voor die DSG modificatie en zagen toen het resultaat :D
 

ertromp

Forumguru
Dit is meestal de staat van de remklauw die ik van een klassieker MB afhaal:

remklauw MBw108.jpg

De remcups die erin zitten zijn veelal totaal vastgeroest. Thuis werk ik met een compressorinstallatie die ca. 10-11 bar kan pompen en dat zijn ook echt de drukken om e.e.a. los te krijgen.
Daarna kwestie van stralen en e.e.a. weer mooi in het ATU bremsen silber spuiten :D
 

s-line

Forumguru
Ik heb ze bij mij ook niet gedemonteerd hoor, is prima te doen zonder demontage!
Maar ja, ik ben ook dan ook niet zo perfectionistisch als jullie!
 

michelover

Forumguru
@supersjors, ziet er mooi uit.
Toen ik mijn remschijven heb laten vervangen gelijk de klauwen mat zwart laten spuiten.
Ze zijn wel helemaal los geweest met spuiten.
Let niet op het vuil moet nog even de velgen wassen.
a.jpg b.jpg c.jpg
 

Pendragon

Donateur
Ook iets op mijn lijstje. Bij de 18" velgen valt vooral de stukken tussen de remschijven en je velg op. Die zijn nogal roestig. Ik probeer het wel in toom te houden door regelmatig deze af te boenen, maar het blijft niet mooi. Dus misschien kunnen we een lijstje maken met mensen die dit willen en samen ergens afspreken? Ik heb geen brug ofzo om m'n velgen eraf te halen. Misschien kunnen we zo iets combineren?
 

turboturbo

Forumguru
Staat stond ook al vanaf aanschaf wagen op m'n to-do list (alleen de trommels, achter)

Ik ben vooral benieuwd naar de stand tijd hiervan. Heb wel eens gelezen dat het roest er vrij vlot weer doorheen komt koekeloeren....
 

ertromp

Forumguru
Mijn ervaring is tot op heden met MB remklauwen (ATE klauwen)
Eerst goed reinigen (staalborstel of zelfs glasstralen)
Daarna ontvetten met ordinaire remmenreiniger
Daarna een hittebestendige primerlaag
Daarna alu kleurige hittebestendige lak.
Op die oldtimer klauwen waar de snelheden niet echt hoog zijn en de vertraging ook meestal niet voldoet hittebestendig tot ca. 300 graden.
Heb nog geen klachten gekregen :D Maar een oldtimer wordt meestal niet benut in weer en wind
 
Bovenaan Onderaan