Remlicht lampje blijft doorbranden

htw

Lid
Wie o Wie weet een oplossing voor het steeds maar doorbranden van mijn linker achter remlicht lampje. Na vervanging trap ik 2 @ 3 keer op mijn rem en dan is het bolletje weer kapot. Ik ben er mee opgehouden ze te vervangen en heb dus nu slecht 1 remlicht. Ik heb geen trekhaak.

Ik hoor het graag
Gr. Hans
 

Jee13

Forumguru
of remlichtschakelaar

auto even uitlezen en kijken of daar remlichtschakelaar melding geeft
 

Cordoba

Forumguru
Maar één remlicht? En je 3e remlicht dan?

Maar om wat voor auto gaat het? (model, bouwjaar).

Check ook de rest van je verlichting achter eens, en kijk eens of je afwijkingen ziet bij combinaties bijv. gewoon licht in combinatie met remlicht, of knipperlicht in combinatie met remlicht (gaat dan bijv. intensiteit van gewone licht ook mee met knipperlicht). Ik heb het idee dat er mogelijk wat stekkers op je achterlicht verwisseld zijn, of gewoon een ordinaire kortsluiting, maar nader onderzoek moet dat duidelijk maken.
 

AndreM

Forumguru
Meten is weten, begin bij het stopcontact!

Meet eerst hoeveel Volt er op de linker en rechter remlicht komt als deze brand, dit kan ook zonder lampje, dan kom je al iets verder.
 

Cordoba

Forumguru
Als je gaat meten: om te beginnen checken of 12V en massa links en rechts wel hetzelfde zitten!
 

LdN

Forumguru
Een gloeilampje gaat niet zo snel kapot door een beetje overspanning, zelfs bij een spanning die 2x de nominaal spanning is duurt het nog wel
een paar seconden voordat het lampje stuk gaat, je moet dus echt wel 20V of meer meten en dat is op zich niet echt mogelijk in een auto met een 12V boordnet waarvan eigenlijk de accu het spanningsbepalende deel is, alleen een kapotte accu krijg je echt boven de 15V en als dat het geval zou zijn had je denk ik nog wel meer problemen en nog veel meer lampjes die het begeven.
Is het lampje echt doorgebrand? dus is de gloeidraad echt gebroken en verdampt dan kan het nog een piekspanning zijn wat door door een defect relais o.i.d. veroorzaakt word anders is er mogelijk een andere oorzaak waardoor het lampje het niet meer doet.
 

ertromp

Forumguru
Uitlezen met VCDS. Het lampje zit in een Can Bus circuit dus met de multimeter zul je rare signalen gaan meten en wellicht ook niet verder komen.
 

htw

Lid
Dank allen voor het meedenken en de goede suggesties of vragen

Even alle vragen beantwoorden:
Mijn auto is een Octavia II Combi 2.0 FSI uit 2006 153000 km

Het probleem doet zich uitsluitend voor bij het linker achter remlicht
Ik kan niet zien dat de gloeispiraal is doorgebrand en nee het glas is niet zwart gebrand maar als ik er een nieuw bolletje in zet gaat het waarschuwingslampje op het dash uit. Totdat ik 2 @ 3 keer geremd heb en dan ik het weer terug. het waarschuwingsignaal btand konstant.
Ik ben in het bezit van een VAG CAN met VCDS maar heb het nog nooit gebruikt. Ik zou willen weten in welke sector ik zou moeten kijken. Misschien vind ik iets.

Laat maar komen die suggesties. GRAAG

Gr.Hans
 

DimiTator

Actief lid
Kan het zijn dat de electronica de spanning naar het remlicht uitschakelt omwille van een onbekend probleem? Dan is het lampje niet defect en dat kan je testen.
In het andere geval volg ik volledig de redenering van LdN: je kan in een auto geen spanning krijgen hoger dan pakweg 14v en dan zullen er veel meer problemen ontstaan.
Wat wel mogelijk is: een slechte massa waardoor een andere verbruiker massa zoekt door het remlicht.
 

htw

Lid
Hallo Dimitator,
Dank voor de info. Ik denk ook in die richting nadat ik het lampje heb doorgemeten en in orde heb bevonden.
Het probleem moet dus elders liggen ne dat betekent de ECU uit lezen. Dat moet Skada dan maar doen omdat ik geeb ervaring heb met VCDS.
Gr. Hans
 

floyd2

Forumguru
Brand de lamp wel als je stads/dimlicht aan staat??
Volgens mij zijn de 12v/21W remlichten namelijk gedimd voor je gewone licht,met remmen branden ze op volle kracht.
(per achterlicht zit er 2x 21w en 2x 4/5w,allemaal voor dimlicht,de bovenste 21w ook voor remlicht en de onderste 21w ook voor mistlicht)
 

leo442

Forumguru
Indien canbus, heb je dan de juiste lamp gemonteerd met het juiste wattage? Geen vervuilde of verbrande stekkerverbindingen?
 

Zwapp

Forumguru
Of misschien oxidatie op de contactpunten in de lamphouder? In mijn O2 zijn 2 van de 4 lampen duplolampen, de andere 2 enkelo... per unit.
Ik weet dat in ieder geval bij de kentekenverlichting het zo is dat als de weerstand niet goed en de auto denkt dat de lamp stuk is dat die uitgeschakeld worden.

Edit:
Zit de metalenplaat waarop de contactpunten zitten ook nog goed vast in het plastic huis? Ik heb namelijk het probleem gehad dat deze los getrilt is waardoor er soms wel soms geen contact is en je een soort gelijke storing krijgt!
 
Bovenaan Onderaan