Remlicht lampje blijft doorbranden

niek

Lid
Dit probleem met een remlicht had ik dus ook bij mijn Roomster. Lampje ging maximaal 2 a 3 weken mee, om gek van te worden zo vaak ik een nieuw lampje moest inzetten. Het stekkertje van dat remlicht had wat corrosie. Dat heb ik goed verwijderd met fijnkorrelig papier, en nu heb ik nergens meer last van. Kan dus soms iets onbenulligs zijn.

Niek

htw

Lid
Bij de O2 zit er slechts 1 plastic stekkertje voor alle lampjes aan die kant v.d. auto. Dus daar valt niet aan te schuren.

floyd2

Forumguru
In mijn O2 zijn 2 van de 4 lampen duplolampen, de andere 2 enkelo... per unit.

??Dan zit er tussen de bouwjaren/versies verschil want ik heb geen duplolampen.
Als het moet kan ik met vcds gewoon zelfs de helderheid instellen van mijn achterlichten.

floyd2

Forumguru
Ik heb 2x 21w en 2 van die 4w steeklampjes.
Die 21w brand dus gedimd en de bovenste worden als remlicht gebruikt.
De onderste als mistlicht.(alleen links dan,rechts kan erbij geschakeld worden met vcds)
Misschien is dit alleen in combinatie met xenon??
Of als je het businessuitvoering hebt?
Of vanaf modeljaar 2007?

Cordoba

Forumguru
Ik weet dat er inderdaad auto's binnen de VAG-groep zijn, waar de DC (Duty Cycle) voor de verlichting gewijzigd kan worden, en dat je daarmee ook de helderheid van de lampen kunt manipuleren, en ook de functie remlicht/achterlicht voor een lamp wordt gewijzigd door de DC te veranderen. Het is wel vreemd dat het probleem maar aan één zijde optreedt. Als de DC niet goed aangepast wordt, zou je aan beide zijden geen remlicht meer verwachten, en niet aan één zijde.

Misschien even een simpel testje:
- ik neem aan dat het binnenwerk (de fittingen incl. lampjes) makkelijk uit de achterlichten te halen is.
- haal bij beide achterlichten het binnenwerk uit lampen, en ontkoppel ze van de stekker/connector
- koppel nu het binnenwerk van het linker achterlicht aan de connector voor het rechterachterlicht, en het binnenwerk voor het rechterachterlicht aan de connector voor het linkerachterlicht (ik neem gemakshalve even aan dat dit zonder probleem past).
- met de gewisselde binnenwerken, even testen of alles (achterlichten, remlichten) wel normaal werkt, en blijft werken na een paar keer testen. Als er nu een fout ontstaat, kijken of de fout meegaat met het binnenwerk, of dat de fout in dezelfde connector blijft zitten.
Als dit testje lukt, ben je een stukje verder met het uitzoeken van de oorzaak.

floyd2

Forumguru
Ik heb geen duplo lamp maar een single uitsluitend voor remmen.

Dat kan volgens mij dus niet.
Werkt ie zoals bij mij dan brand er ook dimlicht op deze lamp.
Met duplolamp idem.
Heb je het misschien voor elkaar gekregen om een 21W lamp in een duplo-fitting te krijgen???(zou niet moeten kunnen maar alles is mogelijk is mijn ervaring)
Als je het lampje er uit haalt zie je dan één of twee lipjes die achter op het lampje contact maken???

Antera

Donateur
@htw als eerste is het lampje echt kapot of meet je daadwerkelijk dat de lamp kapot is.

Uitlezen even naar module 09 en foutcodes kijken. Het lampje word wel apart vanaf de BCM aangestuurd en kan meerdere oorzaken hebben. Achterverlichting heb ik nog niet uitgeschakeld zien worden bij een foutmelding of onjuiste weerstand alleen een foutmelding in het dash. Als er sluiting zou zijn dan zou de zekering eruit komen en dat gebeurd niet.

Maak anders eens een foto van de lampfitting

Daarom stappen:

1. lampje nameten is deze echt kapot?
2. Pak het rechter lampje en stop deze links en kijk wat er gebeurd
3. lampunits even wisselen zoals @Cordoba zegt
4. storingen uitlezen met vcds
5. Contacten goed nazien van de lamp unit en een lampje erin zetten en dan daarop meten als ie het wel doet

Bovenaan Onderaan