Remschijf bestellen.

Niels83

Forumguru
Hallo ik wil nieuwe remschijven bestellen. Maar wanneer ik bij verschillende sites mijn kenteken invul heb ik nog keuze uit verschillende maten.

Hoe kom ik er achter welke maat ik nodig heb voor mijn auto?

En ik heb ABS dus moet het geventileerd zijn toch?

Waar bestellen jullie goedkoop en betrouwbaar jullie onderdelen?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Voor mijn Skoda was het adhv kenteken helaas ook niet duidelijk welke schijven + soort remblokjes.
Ik was eigenwijs en zat met verkeerde remblokken (schijven wel goed gelukkig)

Beste tip is helaas: wiel eraf halen en remklauw los halen. Dan blokjes bekijken en opmeten. Op Mister Auto staan bijv de vorm + afmetingen van de schijven en blokken er exact bij. Ik had de remblokken niet opgemeten en zat met een verkeerde maatvoering. Dan baal je als je auto al op de brug staat. Dus beter goed voorbereiden!

Edit: of je gaat naar de dealer voor onderdelen, mogelijk dat die op chassis nummer wel precies kunnen zien welke onderdelen je nodig hebt.

Tip: doe dit bij het wiel aan de bestuurderskant: daar zit zo mogelijk de kabel voor de remblok slijtage sensor / verklikker (als je auto daarmee uitgerust is) Je moet dan 3 leidingen ontdekken in totaal (remleiding, nog iets en een electra kabel voor de remblokjes met sensor)
 

Agent327

Forumguru
Vaak staat het type remmen vermeld op de sticker met optiecodes. Deze kunnen je nomaal gesproken in de kofferbakruimte vinden bij het reservewiel.
op deze site kun je deze codes invoeren en je krijgt als resultaat de uitleg van de optiecodes. Als je nu de remcode terug vindt dan kun je hiermee de juiste remschijf vinden. Vaak staan de corresponderende codes ook op de onderdelensites
 

turboturbo

Forumguru
Klopt wat agent zegt. Helaas stonden de codes voor de voorremmen niet op de sticker in mijn Skoda (alleen achter)
De feitelijke optie lijst is heel lang, de sticker beslaat maar een beperkte selectie.

Maar de dealer schijnt de complete optie lijst te kunnen uitdraaien voor je waar dus ook de codes die je zoekt mogelijk wel op staan.
 

Agent327

Forumguru
Bij autobenodighedenshops kan je tegenwoordig ook via chassisnr, stukken kopen/bestellen.

Mijn ervaring met autoshops als bijv. Brezan is dat zij ook aak vragen om de schijf op te meten, dit omdat er de auto's met verschillende uitrustingsniveaus worden geleverd. Helaas is de dealer de enige firma die naar de hand van VIN of chassisnummer het juste onderdeel in 1 keer tevoorschijn kan halen.
Met mijn oude Volvo 960 hetzelfde liedje, alleen toen bleek dat Volvo het juiste onderdeelnummer pas na 2 a 3 weken (auto wordt door Volvo als old tmer beschouwd) kon leveren heb ik de schijfmaten opgemeten en de schijvenset na zo'n 4 uur zoeken bij Mister Auto besteld. Het is niet anders
 

Havana

Forumguru
Chassisnummer zegt idd niks.

Is de auto geleverd met 17 inch wielen zitten er soms grotere schijven op dan wanneer er 16" op zit.

Meten = meten. Is echt niet veel werk.

Qua merk kan ik ATE aanraden (laat Volvo ook z'n schijven maken ;) ).
 

turboturbo

Forumguru
ATE = idd het merk wat je moet hebben. Deze lagen ook bij een Skoda dealer in het magazijn op de plank als ik het goed zag (blauwe dozen) Wil je geen krom trekkende schijven etc (had de Greenline daar sowieso geen last van?)
 

Niels83

Forumguru
ATE = idd het merk wat je moet hebben. Deze lagen ook bij een Skoda dealer in het magazijn op de plank als ik het goed zag (blauwe dozen) Wil je geen krom trekkende schijven etc (had de Greenline daar sowieso geen last van?)
Daarom nieuwe schijven.

4 jaar geleden auto gekocht. Toen schijven 2 keer laten vlakken (zonder blokken) kwam na 1500km terug dat was na een week in dit geval.

Toen nieuwe schijven 3 jaar nergens last van gehad nu is het terug. Schijven zijn nog dik zat maar iedere 3 jaar 100k km) nieuwe schijven is acceptabel.
 

Cordoba

Forumguru
Er heeft ooit een garage een paar (toyota Hi lux) fusees voor me besteld op chassisnummer,
Ik had één van de eerste hi lux-en met onafhankelijke voorwielophanging, dus kwamen er twee voor de starre vooras.....

Hoe stuur je met een starre vooras? :pieker: (neem aan dat ie geen besturing op de achteras had, dan was het een vorkheftruck geweest)
 

oco1979

Forumguru
Als je vroeger iets nodig had,dan demonteerde je dat en ging naar een magazijn in een garage en die kon dat uit het rekken halen zonder probleem.
Nu moeten ze voor alles chassisnr hebben of ze weten niet eens wat ze voor hun neus krijgen of laat staan het juiste.
Meten is weten das een feit.
 

Spierings

Forumguru
Hoe stuur je met een starre vooras? :pieker: (neem aan dat ie geen besturing op de achteras had, dan was het een vorkheftruck geweest)
Hetzelfde als iedere wagen, door de voorwielen te draaien;)

Een starre as houd niet in dat je niet kunt sturen, het houd gewoon in dat deze niet onafhankelijk geveerd is...

Op chassisnummer bestellen gaat inderdaad ook niet altijd goed. Ook bij vag staan er bij bepaalde onderdelen geschatte chassisnummers omdat ze het niet 100% weten.
 

Cordoba

Forumguru
OK, duidelijk @Peter-036 in mijn opinie is een starre as in principe een staaf met aan elk uiteinde een wiel, maar dat blijkt dus niet helemaal juist. Het begrip omvat dus meer dan ik dacht.
 

Cordoba

Forumguru
@Niels83 Je kan toch even een wiel demonteren en opmeten? Het enige verschil met winter-/zomerwielen wisselen is dat je halverwege de actie de remschijf opmeet.
 

Niels83

Forumguru
Jah dat klopt.. alleen vind ik het zonde omdat die er later weer af moet.. maar ik zal het zaterdaf even doen.
 
Bovenaan Onderaan