Remschijven niet mooi glad :(

De Stip

Forumguru
Er zit inmiddels een tweede set remschijven, achter op mijn Octavia. De eerste set roestte enorm en was geen gezicht. Onder coulance vervangen toen. Maar nu vind ik nog steeds die achterste remschijven niet mooi. Vanaf het centrum zijn ze schoon en vrij van roest, maar meer naar buiten lijkt het net alsof de remschoenen de schijven niet raken. Kan zoiets of is dat onzin en moet ik het ergens anders zoeken? Wat is er aan te doen?
 

De Stip

Forumguru
Ik heb mijn mobiel niet bij de hand, anders schoot ik even een foto, dan is het meteen duidelijk.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Je bent waarschijnlijk een rustige chauffeur die een hekel heeft aan remmen zoals ik.
Wat ik regelmatig doe is met de handrem remmen om de achterremschijven schoon te houden en het handrem mechanisme soepel.
Let wel op dat er niemand achter je rijd want de remlichten branden niet.
 

Spierings

Forumguru
Zijn de tweede keer de remblokken mee vervangen?

Gebruikte blokken kunnen een reden hiervan zijn. Evenals je een rustige remmer bent of klemmende remblokken.
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Hahahaha, ja dat klopt. Ik rem te weinig zeiden ze.... Inderdaad nergens voor nodig om steeds op die ho ijzers te drukken.
De blokken zijn inderdaad niet mee vervangen. Zou ik die alsnog laten doen? Is dat duur of valt het mee?
 

turboturbo

Forumguru
De blokken zijn inderdaad niet mee vervangen.
Foei! Schijven vervangen is ALTIJD ook blokken vervangen. Verkeerde besparing! :thumbsdown:

Je wilt dan toch JUIST je schijven zo lang mogelijk weer goed houden - nu zie je zelf dat dat lastig wordt als de blokken zelf niet mooi recht meer zijn. Ergo kun je je schijven niet goed schoon remmen (vliegroest na regenbui etc) omdat het contact niet optimaal is; je kunt zelfs groeven krijgen - ergo: schijven slijten verkeerd en moeten eerder vervangen. :tongue:
 

Spierings

Forumguru
Vervangen haalt nu waarschijnlijk niks meer uit, maar is wel te proberen. Maar dan zal je hem wel goed in moeten remmen en niet weer als een oude opa rond rijden;)
 

EdK

Forumguru
Tsja nieuwe ketting dan ook nieuwe tandwielen
Nieuwe distributieketting dan ook nieuwe koelwaterpomp

Enne nieuwe schijven dan ook nieuwe remblokken.......
 

De Stip

Forumguru
We zijn een jaartje verder en de destijds onder coulance vervangen remschijven zien er weer niet uit. Zelfs zo erg, dat volgens de monteur dit een probleem kan worden met de APK keuring. Ik heb er een tweetal foto's bij gedaan, dan zien jullie wat ik bedoel. Vind het zo lelijk :(

Op de foto is de auto niet gepoetst, dus lijkt het alsof ik niet zuinig ben. Integendeel, kijk maar want ik heb zelfs de remklauwen en metalen platen achter de remschijven met Hamerite behandeld. Mag (helaas) wel weer, want roesten blijft het.....
 

Bijlagen

  • IMG_2806.JPG
    IMG_2806.JPG
    31,2 KB · Weergaven: 151
  • IMG_2807.JPG
    IMG_2807.JPG
    30,2 KB · Weergaven: 142

Noord26

Forumguru
Lijkt het gevolg van wel nieuwe schijven erop zetten en de oude remblokken terug plaatsen.

Voorschrift is altijd blokken mee vervangen als de schijven vervangen worden. Dus lijkt mij dat ze dat nogmaals moeten gaan doen, nu wel zoals het hoort: inclusief de blokjes.

Zou eerst eens verhaal gaan halen bij de betreffende garage waarom ze de blokjes toen niet mee vervangen hebben. En je zelf de indruk hebt dat dit het gevolg daarvan is.
 

turboturbo

Forumguru
Is inderdaad geen gezicht. :thumbsdown:

Garage had nieuwe schijven mét nieuwe remblokken moeten monteren, al waren die nog 'dik' genoeg (de oude schijven)

Ik heb de ankerplaten (zo heten die platen achter de schijven, geloof ik) ook met hammerite behandeld. Ik vond het er ook niet uitzien. Maar goed om te weten dat dat ook heus weer terug komt (er doorheen roest). En de remklauwen moet ik überhaupt nog eens doen (was ik nog niet aan toe gekomen)
 

Monteurtje

Forumguru
Als remschijven nog dik genoeg zijn, kun je ze ook laten afdraaien. Binnenkant is misschien nog iets erger.
En alles goed gangbaar maken en harder remmen.
Nieuwe rijden is leuk om brandstof/geld te besparen. Maar je geeft het vervolgens weer uit aan dit soort reparaties.
Af en toe stevig remmen. En zie je toch weer wat roest. Even de handrem aantrekken. Rem je het meeste er weer af. Wel goed in spiegel kijken of er niks achter je rijdt.
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Ik zal er met de garage over gaan spreken, ben benieuwd en hou jullie op de hoogte! En ondertussen sta ik open voor nog meer tips hoor :)
Ankerplaten? Dank je, dan weet ik ook weer hoe ik deze moet benoemen ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Zo kan de binnenkant er van een schijf er uit zien. Dat kun je pas zien als je de remklauw los haalt. In dit geval was de buitenkant nog minder roestig dan de schijven op jouw foto.
 

Bijlagen

  • DSC_0396.JPG
    DSC_0396.JPG
    101,9 KB · Weergaven: 92

De Stip

Forumguru
Zonde eigenlijk, want behalve het feit dat het op den duur niet veilig is, ziet het er gewoon niet uit en doet enorm afbreuk aan het kwaliteitsniveau van de auto.
 

milanseegers

Forumguru
Lekker ook nieuwe blokjes monteren, voor ca 20 is dat niet iets waar ik op zou bezuinigen; het zijn immers je remmen!!! Ook al zitten ze achter. Misschien kun je de schijf nog redden met een slijptol/afdraaien, mits daarna dikgenoeg.

Zelf haal ik de boel 1x per jaar uit elkaar om gangbaar te maken. Dzw remstof/afzetting/roest verwijderen met een ijzer borstel tot de remklauw/glijvlak weer bijna nieuw is. Daarna het glijvlak weer lekker in het ceramisch vet.

Na uitvoeren van bovenstaande handeling merk ik altijd dat de auto beter/preciezer remt plus het draagt bij aan de levensduur van de verschillende onderdelen waaronder de schijf. De kans dat deze ongelijkmatig afslijt is zo minimaal.

Hoop dat je hier wat aan hebt, je zou eventueel je garage kunnen vragen dit zo uit te voeren. Mi hoort dit standaard bij een goede onderhoudsbeurt/brake job.
 

De Stip

Forumguru
Ceramisch vet, daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Maar zoals jij dat omschrijft, klinkt het als een prima goedje. Zelf heb ik niet de juiste know how en faciliteiten om de remschijven enz even eraf te halen en te servicen zoals jij dat doet, anders deed ik het meteen.
 
Bovenaan Onderaan